Ik had het voornemen om eens iets op het forum te zetten over het stapelen van opnames de zgn. stacked techniek. Ga het niet allemaal voorkauwen maar zie het als een aanzet tot.
Bij macro is de scherptediepte vaak een probleem en met deze techniek heb je meer mogelijkheden. Ook voor de prof is het een welkome aanvulling als je producten moet fotograferen en je hebt geen technische camera voor handen.
Voor de software heb je het shareware progje CombineZM (ff googlen) nodig. Althans dat gebruik ikzelf.
Werkwijze is zo eenvoudig mogelijk gehouden. Naarmate je verder in de materie duikt wordt het vanzelf wel ingewikkeld.
Camera op statief + draadontspanner. Stand in Mup (spiegel omhoog) AF uit.
Ik fotografeer alles in RAW maar om de stacken moet je het omzetten naar tiff, jpeg enz.. Mijn werkwijze is RAW --> tiff.
De afstand tot het onderwerp bepaald de scherptediepte en de hoeveelheid aan opnames die je gaat stapelen. In mijn voorbeeld betreft het een zestal opnames. Stel scherp op het punt waar je de scherpte wil laten beginnen. Vervolgens leg je het scherpte vlak steeds iets verder of dichterbij. Ligt eraan waar je begint en jouw voorkeur.
Smijt je opnames in de digidoka. Bij mij is dat viewnx, capturenx2 en CS3. Converteer raw naar tiff. Jpeg mag ook maar ik doe het nu eenmaal zo om zo min mogelijk kwaliteit te verliezen.
Als je alles in tiff hebt gezet start je het programma. Vervolgens opent zich een venster en ga je naar de map waar je de tiffjes hebt opgeslagen en selecteer en opent ze. Het programma gaat dan zijn werk doen en uiteindelijk kom je in het hoofdprogramma.
Nu zijn er veel bewerkingmogelijkheden maar dat moet je zelf even uitvogelen naar eigen smaak. Doe het eenvoudig in het begin of bewerk helemaal niet want dat kan ook nog in photoshop ed..
Ga naar macro en selecteer do stack of do softstack. Probeer het allebei eens. Zo krijg je meer inzicht.
Als voorbeeld een passiebloem. Het is mogelijk om de opnames apart te bewerken voor speciale effecten. Dat heb ik niet nu niet gedaan.
Ik hoop dat ik iemand besmet met deze techniek en wat resultaten krijg te zien.
Nu ga ik lekker mijn bed in en dromen van die

1

2

3

4

5

6

Eindresultaat