Van D50 naar D90 of D300?
Van D50 naar D90 of D300?
Beste users,
De titel verraad mij vraag al maar een inleidend stukje erbij is wel net zo netjes.
Ik heb nu ruim 2,5 jaar met een Nikon D50 geschoten en heb toch wel paar punten waar ik tegen aan loop en ik wil ook wel weer eens wat anders.
Ik maak voornamelijk buiten foto's en schiet het meeste in NEF. Toch is alles weer wat beter bij de D90 en ook bij de D300.
Maar is het prijsverschil het waard? Graag hoor ik van jullie wat het beste is.
Groeten, AnthonyR
De titel verraad mij vraag al maar een inleidend stukje erbij is wel net zo netjes.
Ik heb nu ruim 2,5 jaar met een Nikon D50 geschoten en heb toch wel paar punten waar ik tegen aan loop en ik wil ook wel weer eens wat anders.
Ik maak voornamelijk buiten foto's en schiet het meeste in NEF. Toch is alles weer wat beter bij de D90 en ook bij de D300.
Groeten, AnthonyR
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Van D50 naar D90 of D300?
Het zou schelen als je die "punten waar je tegenaan loopt" even noemt.Anthony schreef:Beste users,
Wat voor soorten fotografie beoefen je?
ISO prestatie, wat beperkt in de iso stappen, zoeker grote, resolutie, het gemis van de opties die bijvoorbeeld op d80 zitten aangezien ik die ook weleens heb gebruikt. Ook is mijn D50 niet helemaal fris meer en vertoont soms wat kuren.
Ik beoefen gewoon hobby fotografie met voornamelijk voertuigen die centraal staan. Ook wel wat foto's van landschap en dergelijke.
Gr.Anthony
Ik beoefen gewoon hobby fotografie met voornamelijk voertuigen die centraal staan. Ook wel wat foto's van landschap en dergelijke.
Gr.Anthony
- woudew
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben van een D50 overgestapt naar een D300. Een wereld van verschil en voor mij de moeite waard.
Het "probleem" is dat de D90 ook een fantastische camera is maar met een lager prijskaartje.
Het "probleem" is dat de D90 ook een fantastische camera is maar met een lager prijskaartje.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
woudew schreef:Het "probleem" is dat de D90 ook een fantastische camera is maar met een lager prijskaartje.

Als je de D-90 haalt, dan heb je ook nog wat "over" om mooi glas te kopen..... (niet geheel onbelangrijk...

Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ik heb nu de 16-85 op me D50 zitten
Ik heb vanmiddag in de winkel even gespeeld met de D300 en toen was ik erg onder de indruk. D90 hadden ze niet liggen in de showroom dus die kon ik niet uitproberen. Maar ik vond die D300 zo solide aanvoelen en vertrouwd Nikon. Maar ben bang dat qua body het verschil zo groot zal zijn met D90 

- EelcoD7100
- Forumlid
Ja dat klopt, als je de D-300 in je handen gehad hebt en je zou daarna een D-90 pakken...Anthony schreef:Ik heb nu de 16-85 op me D50 zittenIk heb vanmiddag in de winkel even gespeeld met de D300 en toen was ik erg onder de indruk. D90 hadden ze niet liggen in de showroom dus die kon ik niet uitproberen. Maar ik vond die D300 zo solide aanvoelen en vertrouwd Nikon. Maar ben bang dat qua body het verschil zo groot zal zijn met D90
Puur op gripkeuze weet ik wel welke het gaat worden...

De D-300 ligt véél beter in de hand.
Groeten Eelco

- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik weet niet wat ik lees. Dit uit de "mond" van een van de D90's....D-90s schreef:De D-300 ligt véél beter in de hand.

Ik zie op zich geen reden waarom een D90 niet zou voldoen als ik zie wat je nu mist.
- EelcoD7100
- Forumlid
Patrick schreef:Ik weet niet wat ik lees. Dit uit de "mond" van een van de D90's....D-90s schreef:De D-300 ligt véél beter in de hand.![]()
![]()
![]()
Ik zie op zich geen reden waarom een D90 niet zou voldoen als ik zie wat je nu mist.

Ga je het wat breder bekijken....we hoeven echt dat grote werkmenu van de D-300 niet, daar kun je alleen maar verdwalen..

Wij schroeven veel liever een fijn stukje glas op de camera....

Groeten Eelco & Monique
Ik vond de D300 echt niet beter in de hand liggen dan een D90. Dat zou voor mij ook geen rede zijn om de D300 te kiezen.
Het gevoel van metaal/kunststof kwam bij mij niet naar voren, ondanks de verhalen die je leest.
Het verschil tussen kunststof en metaallegering is geen argument meer, aangezien de huidige kunststoffen ruimschoots voldoen.
Ook het argument, "je kan er een spijker mee in de muur slaan", slaat eerder als een tang op een varken.
De voordelen van een D300 vind ik:
- groter display boven
- meer scherpstelpunten (als je die al gaat gebruiken)
- 1005 pixel meetsensor
- Seals
- D300 op de strap
Verder heeft de D300 een degelijkere sluiter (100.000(D90) t.o.v. 150.000(D300))
Waarom heb ik de D90 gekozen
- Ik gebruik hem niet professioneel
- Ik vond het prijsverschil (729 tegen 1169 (1599 voor de D300s)) te groot t.o.v. de voordelen die de D300 biedt.
- Het eerder genoemde argument van het glaswerk.
Maar ik kan (en wil) niet op je budget kijken.
Ow ja, het filmen valt niet tegen, het is natuurlijk geen filmcamera, maar de resultaten zijn erg goed.
Ga nog wat experimenteren, maar zeker de moeite waard.
Maar daarvoor zou ook de D300s een optie kunnen zijn met AF + stereo geluid
Het gevoel van metaal/kunststof kwam bij mij niet naar voren, ondanks de verhalen die je leest.
Het verschil tussen kunststof en metaallegering is geen argument meer, aangezien de huidige kunststoffen ruimschoots voldoen.
Ook het argument, "je kan er een spijker mee in de muur slaan", slaat eerder als een tang op een varken.
De voordelen van een D300 vind ik:
- groter display boven
- meer scherpstelpunten (als je die al gaat gebruiken)
- 1005 pixel meetsensor
- Seals
- D300 op de strap

Verder heeft de D300 een degelijkere sluiter (100.000(D90) t.o.v. 150.000(D300))
Waarom heb ik de D90 gekozen

- Ik gebruik hem niet professioneel
- Ik vond het prijsverschil (729 tegen 1169 (1599 voor de D300s)) te groot t.o.v. de voordelen die de D300 biedt.
- Het eerder genoemde argument van het glaswerk.
Maar ik kan (en wil) niet op je budget kijken.
Ow ja, het filmen valt niet tegen, het is natuurlijk geen filmcamera, maar de resultaten zijn erg goed.
Ga nog wat experimenteren, maar zeker de moeite waard.
Maar daarvoor zou ook de D300s een optie kunnen zijn met AF + stereo geluid

Bedankt voor deze zeer waardevolle reactie! Top!
Ik ga zeker nog de D90 proberen en hopelijk gaat dat a.s donderdag lukken. Prijsverschil tussen D90 en D300 is vrij groot en met de S nog veel groter. Overigens ben ik geen film liefhebber dus het is geen must have. Daarom is de keuze van de D300S eigenlijk wel beetje uitgesloten of er moet opeens een financiële meevaller zijn
Wie weet haha..
Maar hoe is de grote van de zoeker van de D90? Is die ook ongeveer hetzelfde?
Ik ga zeker nog de D90 proberen en hopelijk gaat dat a.s donderdag lukken. Prijsverschil tussen D90 en D300 is vrij groot en met de S nog veel groter. Overigens ben ik geen film liefhebber dus het is geen must have. Daarom is de keuze van de D300S eigenlijk wel beetje uitgesloten of er moet opeens een financiële meevaller zijn

Maar hoe is de grote van de zoeker van de D90? Is die ook ongeveer hetzelfde?
- gijs sandberg
- Clublid
Re: zoeker grote
Anthony,
Als je een groter zoekerbeeld wilt hebben moet je naar de D700 en D3's kijken.
Alleen met een FX (Full frame) kamera krijg je een groter zoekerbeeld, met iedere DX kamera blijft het beperkt.
De D700 is het FX broertje van de D300, helaas ook weer wat duurder.
Groeten, Gijs
Als je een groter zoekerbeeld wilt hebben moet je naar de D700 en D3's kijken.
Alleen met een FX (Full frame) kamera krijg je een groter zoekerbeeld, met iedere DX kamera blijft het beperkt.
De D700 is het FX broertje van de D300, helaas ook weer wat duurder.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De zoeker van de D300 is 100%, die van de D90 96%
Ik vind de zoeker (D90) erg scherp, helder en goed.
Buiten het formaat (100%) van de D300 heb ik niet een groot verschil gezien (eigenlijk geen)
Ook in de schermer vind ik de zoeker vand e D90 erg duidelijk.
Ik vind de zoeker (D90) erg scherp, helder en goed.
Buiten het formaat (100%) van de D300 heb ik niet een groot verschil gezien (eigenlijk geen)
Ook in de schermer vind ik de zoeker vand e D90 erg duidelijk.
Oké bedankt weer voor de nodige informatie! We zullen zien 

- wopper
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Als ik het zou moeten doen, dan werd het een D-300.
Ik heb nu een D-90, die camera voldoet ook naar wens, maar ik heb van de week een D-300 met grip getest en dat was niet verkeerd... :mrgreen:
En wat ga je ermee fotograferen......ik fotografeer veel op rally's en tractorpulling en daar heb je net iets meer dan wat de D-90 heeft.
D-90.....4.5 bps en de D300(met grip) 8bps.
D-90.....12 scherpstelpunten en de D-300 51 scherpstelpunten.
En de D-300 lag mij net wat lekkerder in de hand.
Maja is wat je verlangt van je camera.
Ik heb nu een D-90, die camera voldoet ook naar wens, maar ik heb van de week een D-300 met grip getest en dat was niet verkeerd... :mrgreen:
En wat ga je ermee fotograferen......ik fotografeer veel op rally's en tractorpulling en daar heb je net iets meer dan wat de D-90 heeft.
D-90.....4.5 bps en de D300(met grip) 8bps.
D-90.....12 scherpstelpunten en de D-300 51 scherpstelpunten.
En de D-300 lag mij net wat lekkerder in de hand.
Maja is wat je verlangt van je camera.