Tilt en shift objectief

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
GdP

Tilt en shift objectief

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 9:32 pm

Tilt en shift objectief.

Al geruime tijd heb ik belangstelling voor een zgn. tilt en shift objectief.
Een naam die ik hier onmiddellijk aan verbind is Theodor Scheimpflug. Die ontdekte een manier of wetmatigheid die betrekking heeft op het onthoeken zonder te diafragmeren. Wat ik vroeger heel veel gebruikte bij het afdrukken van foto’s m.b.v. een vergroter in de donkere kamer.
Indien bij het fotograferen een ongewenst perspectief is ontstaan, kan dan deze fout bij het vergroten herstellen door projectie vlak (het fotopapier dus) te kantelen. Dit doe je dan zo dat evenwijdige lijnen weer parallel met de beeldrand lopen. De zijde van het beeld die sterker moet worden vergroot, komt verder van het objectief. Om nu sterk diafragmeren terwille van de ontstane onscherpte te voorkomen moet je het negatief in de kop van de vergroter in tegengestelde richting kantelen.
Scheimpflug vond dat, indien het beeldzijdig hoofdvlak van het objectief, het gekantelde projectievlak en het gekantelde vlak van het negatief elkaar in één lijn snijden, het beeld dan met open diafragma scherp is.

Met een tilt en shift objectief wil je gebruik maken van hetzelfde principe, om te voorkomen dat je bij een beetje veel ‘tilt’ meer moet gaan diafragmeren om de boel over het hele vlak scherp te houden.

Bij het Nikon objectief vind ik hier geen informatie over.

http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html

Echter wel bij Canon.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

Verschillen deze objectieven nu op dit punt, en heeft Nikon een kans laten liggen?
Of zijn ze gewoon onvolledig in het verstrekken van informatie over hun objectief?
Nikon heeft dit objectief nog niet zo lang geleden op de markt gebracht.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tilt en shift objectief

Bericht door gijs sandberg » wo sep 02 2009 9:38 pm

Beste Gerrit.
De theoris van Scheimpflug is er juis op gericht om zonder extra diafragmeren een (gewenst) scherptevlak te krijgen.
Jouw opmerking over "meer diafragmeren" begrijp ik dan ook niet.

Groeten, GIjs
NB voor veel creatief gebruik (bv. opzettelijke onscherpte) is diafragmeren juist te vermijden!
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 9:52 pm

gijs sandberg schreef:Beste Gerrit.
De theoris van Scheimpflug is er juis op gericht om zonder extra diafragmeren een (gewenst) scherptevlak te krijgen.
Jouw opmerking over "meer diafragmeren" begrijp ik dan ook niet.

Groeten, GIjs
NB voor veel creatief gebruik (bv. opzettelijke onscherpte) is diafragmeren juist te vermijden!

"Met een tilt en shift objectief wil je gebruik maken van hetzelfde principe, om te voorkomen dat je bij een beetje veel ‘tilt’ meer moet gaan diafragmeren om de boel over het hele vlak scherp te houden."

Bij het Canon objectief wordt dit extra vermeld. Niet bij Nikon! Het lijkt dat het Canon objectief nog een extra beweging kan maken. In het laatste nummer van Focus wordt dit objectief besproken, en op bijgaande foto is dat duidelijk te zien.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo sep 02 2009 9:57 pm

De Canon's kan inderdaad meer als de Nikons en daar ben ik nog wel eens jaloers op.

Er stond toevallig vandaag nog een stukje in het Nikon Pro boekje. Er zijn namelijk wel aanpassingen te maken.

De Canon kan namelijk de tilt en de shift ten opzichte van elkaar bewegen terwijl bij de Nikon deze gefixeerd is en alleen maar kan draaien ten opzichte van de F-mount.

De superrotators van Hartblei kunnen dit ook overigens
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo sep 02 2009 10:02 pm

Op het gevaar af het over iets heel anders te hebben, maar dit schrijft Ken Rockwell als een duidelijk verschil tussen de Nikon en Canon objectieven op dit vlak:
Canon 24mm f/3.5 TS-E.

What's very new about these two new Canon shift lenses is that each goes beyond anything done before, especially by Nikon's newest 24mm shift, in that the new Canon TS-E lenses have a new degree of motion which allows us to rotate the axes between tilt and shift.

All previous SLR TS lenses locked us into a fixed relationship between the axis of tilt and the axis of shift. We have to send Nikon lenses into service to have this shifted by 90º, and there's no other way to get arbitrary relationships as we actually need in SLR nature and landscape shooting. These newest Canon lenses only require us to unlock them, and we can move them around in a new degree of freedom. Whoo Hoo!
http://www.kenrockwell.com/tech/pma-09.htm

GdP

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 10:08 pm

a90 schreef:De Canon's kan inderdaad meer als de Nikons en daar ben ik nog wel eens jaloers op.

Er stond toevallig vandaag nog een stukje in het Nikon Pro boekje. Er zijn namelijk wel aanpassingen te maken.

De Canon kan namelijk de tilt en de shift ten opzichte van elkaar bewegen terwijl bij de Nikon deze gefixeerd is en alleen maar kan draaien ten opzichte van de F-mount.

De superrotators van Hartblei kunnen dit ook overigens
Dat boekje is bij mij nog niet binnen. Ik ben benieuwd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 02 2009 10:09 pm

Heren,
Het kwartje wil nog steeds niet vallen, welliicht meot ik Ome Ken nog eens lezen.
Ik bezit geen van beide lenzen, maar heb wel de 24 PC-E te leen gehad (en bezit een klassieke PC lens)
Ik heb de Canon versie wel eens in handen gehad, maar kon daar geen extra's aan ontdekken.
Sterker nog: de mechanieken van de lenzen zouden van dezelfde tekentafel kunnen komen.

Wellicht zit het verschil in het zelf verdraaien van de orientatie tussen shift en tilt.
Bij Nikon moet dat met een schroevendraaier (liefst in beverwijk) gebeuren.
Wellicht kan dat bij canon wat soepeler.

Uit de oude doos: ik schreef bij de introductie van de 24 PC-E lens dat Nikon eigenaren lang jaloers waren op de vergelijkbare Canon lens (toen had Nikon nog geen tilt lenzen).
Nikon heeft nu een vergelijkbaar trio, alle drie in een modern ontwerp en met electrisch diafragma (helaas niet zo compatible maar zeer gebruikbersvriendelijk op moderne DSLR's).

Groeten, Gijs
Gerrit: die opmerking over diafragmeren kan ik nog steeds niet vinden (sorry).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 10:18 pm

GdP schreef:Tilt en shift objectief.

Al geruime tijd heb ik belangstelling voor een zgn. tilt en shift objectief.
Een naam die ik hier onmiddellijk aan verbind is Theodor Scheimpflug. Die ontdekte een manier of wetmatigheid die betrekking heeft op het onthoeken zonder te diafragmeren. Wat ik vroeger heel veel gebruikte bij het afdrukken van foto’s m.b.v. een vergroter in de donkere kamer.
Indien bij het fotograferen een ongewenst perspectief is ontstaan, kan dan deze fout bij het vergroten herstellen door projectie vlak (het fotopapier dus) te kantelen. Dit doe je dan zo dat evenwijdige lijnen weer parallel met de beeldrand lopen. De zijde van het beeld die sterker moet worden vergroot, komt verder van het objectief. Om nu sterk diafragmeren terwille van de ontstane onscherpte te voorkomen moet je het negatief in de kop van de vergroter in tegengestelde richting kantelen.
Scheimpflug vond dat, indien het beeldzijdig hoofdvlak van het objectief, het gekantelde projectievlak en het gekantelde vlak van het negatief elkaar in één lijn snijden, het beeld dan met open diafragma scherp is.

Met een tilt en shift objectief wil je gebruik maken van hetzelfde principe, om te voorkomen dat je bij een beetje veel ‘tilt’ meer moet gaan diafragmeren om de boel over het hele vlak scherp te houden.

Bij het Nikon objectief vind ik hier geen informatie over.

http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html

Echter wel bij Canon.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

Verschillen deze objectieven nu op dit punt, en heeft Nikon een kans laten liggen?
Of zijn ze gewoon onvolledig in het verstrekken van informatie over hun objectief?
Nikon heeft dit objectief nog niet zo lang geleden op de markt gebracht.

Voor Gijs. :)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo sep 02 2009 10:25 pm

gijs sandberg schreef:Wellicht zit het verschil in het zelf verdraaien van de orientatie tussen shift en tilt.
Bij Nikon moet dat met een schroevendraaier (liefst in beverwijk) gebeuren.
Wellicht kan dat bij canon wat soepeler.
Spijker op de kop en nog een redelijk understatement.

Aanschouw en huiver wat Canon voor bijna de helft van het geld kan leveren en daar is niet telkens een ritje Beverwijk voor nodig om de oriëntatie aan te passen.

http://www.youtube.com/watch?v=mbHYhHZeceM
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 10:32 pm

a90 schreef:
Aanschouw en huiver wat Canon voor bijna de helft van het geld kan leveren en daar is niet telkens een ritje Beverwijk voor nodig om de oriëntatie aan te passen.

http://www.youtube.com/watch?v=mbHYhHZeceM

Helemaal duidelijk. :)

Bedankt Michael.

yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 02 2009 11:00 pm

En dit is de Nikon versie... met schroevendraaier... :frown:
http://www.motifnation.hu/index.php/typ ... axis_swap/

En dat kun je niet bij alle PC's zelf doen, omdat niet alle objectieven kabeltjes met overlengte hebben.
Laatst gewijzigd door yoyo op wo sep 02 2009 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 02 2009 11:01 pm

Heren

De video maakt eea duidelijk, het kwartje is gevallen.

re: de helft van het geld: een blijk bij mijn huisdealer: de Canon 24mm kost ongeveer E2000, in dezelfde orde grootte als de Nikon lens.
Als ik me goed herinner zijn de Hartblei lenzen nog een slag duurder.
Prijstechnisch kan de Cambo X2-Pro een alternatief zijn, maar daarbij zijn ook extra lenzen nodig.

Groeten, GIjs

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 02 2009 11:01 pm

De term "Tilt and Shift" is een typische Canon-term. Hoe komt dat: Nikon was destijds de allereerste met een objectief dat een mate van perspectiefcorrectie had: de eerste PC-Nikkor 3,5/35mm, al in maart 1962. Dit objectief kon alleen in het filmvlak verschoven worden. De naam PC-Nikkor bleef gebruikt worden voor de 35- en 28mm shift-objectieven: de PC-Nikkor 2,8/35mm, de PC-Nikkor 4/28mm en de PC-Nikkor 3,5/28mm. Hierop had Nikon een octrooi. Pas na het verlopen van dit octrooi kon ook Canon zich aan dit soort objectieven vergrijpen, maar Canon ging gelijk een stapje verder: deze objectieven konden niet alleen schuiven (shift) maar ook kantelen (tilt). Pas met de kantelfunctie kon beter aan de voorwaarden van Scheimpflug voldaan worden, het is dus ook niet zo vreemd dat Nikon dit woord enigszins gemeden heeft in het verleden. Het is mede hierom dat Canon de term "Tilt & Shift" introduceerde, maar ook om duidelijk onderscheid met de term "PC" van Nikon te houden. Canon had nu weer octrooi op de tilt-functie, en Nikon moest wachten tot dit octrooi was verlopen vóór ze ook met een "Tilt & Shift"-objectief kon komen.
Het resultaat was de eerste PC-Micro-Nikkor D 2,8/85mm en de huidige generatie, de PC-E 3,5/24mm D ED en de PC-E Micro-Nikkor 2,8/45mm D ED objectieven: die dus nog steeds PC-Nikkors heten ondanks dat het TS-objectieven zijn!
Over de modificatie om een Nikon PC/TS in hetzelfde vlak te laten schuiven en kantelen ("tilten en shiften" in het moderne bastaardtaaltje) is ook op dit forum al uitgebreid geschreven.
Vergeten mag natuurlijk niet worden dat de onvolprezen PB-4 balg van Nikon ook een Tilt & Shift-functie had.
De vergelijkende test die in het huidige nummer van Foto Magazin staat is van de betere soort. De Canon TS-E 4/17mm L is een uniek objectief...
E.M. de Klerk

GdP

Bericht door GdP » wo sep 02 2009 11:13 pm

emdeklerk schreef:De term "Tilt and Shift" is een typische Canon-term. Hoe komt dat: Nikon was destijds de allereerste met een objectief dat een mate van perspectiefcorrectie had: de eerste PC-Nikkor 3,5/35mm, al in maart 1962. Dit objectief kon alleen in het filmvlak verschoven worden. De naam PC-Nikkor bleef gebruikt worden voor de 35- en 28mm shift-objectieven: de PC-Nikkor 2,8/35mm, de PC-Nikkor 4/28mm en de PC-Nikkor 3,5/28mm. Hierop had Nikon een octrooi. Pas na het verlopen van dit octrooi kon ook Canon zich aan dit soort objectieven vergrijpen, maar Canon ging gelijk een stapje verder: deze objectieven konden niet alleen schuiven (shift) maar ook kantelen (tilt). Pas met de kantelfunctie kon beter aan de voorwaarden van Scheimpflug voldaan worden, het is dus ook niet zo vreemd dat Nikon dit woord enigszins gemeden heeft in het verleden. Het is mede hierom dat Canon de term "Tilt & Shift" introduceerde, maar ook om duidelijk onderscheid met de term "PC" van Nikon te houden. Canon had nu weer octrooi op de tilt-functie, en Nikon moest wachten tot dit octrooi was verlopen vóór ze ook met een "Tilt & Shift"-objectief kon komen.
Het resultaat was de eerste PC-Micro-Nikkor D 2,8/85mm en de huidige generatie, de PC-E 3,5/24mm D ED en de PC-E Micro-Nikkor 2,8/45mm D ED objectieven: die dus nog steeds PC-Nikkors heten ondanks dat het TS-objectieven zijn!
Over de modificatie om een Nikon PC/TS in hetzelfde vlak te laten schuiven en kantelen ("tilten en shiften" in het moderne bastaardtaaltje) is ook op dit forum al uitgebreid geschreven.
Vergeten mag natuurlijk niet worden dat de onvolprezen PB-4 balg van Nikon ook een Tilt & Shift-functie had.
De vergelijkende test die in het huidige nummer van Foto Magazin staat is van de betere soort. De Canon TS-E 4/17mm L is een uniek objectief...
E.M. de Klerk
Een heel interessante opmerking EmdeKlerk!

Ik heb vaak genoeg gedacht eens een PB-4 balg aan te schaffen. Maar het nut leek mij nogal gering. Het is toch alleen bruikbaar wanneer het gebruikte objectief beschikt over een beeldcirkel die veel ruimer is dan die nodig is voor bv. kleinbeeldformaat?

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 02 2009 11:16 pm

Of aan de technische camera, dat gefriemel met die kleine knopjes en de weinige ruimte van kb ontmoedigt mij.
Centraalsluiter en mooi Schneider glas op de koop toe.
Laatst gewijzigd door mikemix op wo sep 02 2009 11:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”