Sigma 400 5.6, bedenkelijke kwaliteit

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
e.biemold

Sigma 400 5.6, bedenkelijke kwaliteit

Bericht door e.biemold » vr jan 05 2007 9:43 pm

Dik 10 jaar geleden kocht ik een Sigma 400mm 5.6 om te gebruiken op mijn Nikon 801. Op zich biedt de lens optisch gezien best waar voor zijn geld. Over de bouwkwaliteit ben ik alleen minder te spreken. Mijn lens is bijna letterlijk gesmolten nadat hij een dag gebruikt is op een zonnige dag met een temperatuur van rond de 30 graden. Vraag me nog altijd af dit een productiefout is geweest of dat Sigma lensen (van toen) kwalitatief zo slecht waren. De verf/coating op de lens is in zoverre "gesmolten" dat als ik deze lens gebruik dit het best met handschoenen aan kan doen omdat anders na afloop je handen onder de zwarte smurrie zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb met deze lens een reiger gefotografeerd die in het park waarin ik woon geregeld de vijver bezoekt.

Afbeelding

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 05 2007 9:51 pm

Ik zie dat zelfs de reiger schrok van je si-maar, uhhh Sigma..!
:D

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 10:02 pm

Misschien gewoon een kwestie van schuren en opnieuw verven? :)
Succes!
Met vr. gr. Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 05 2007 10:25 pm

Even zonder dollen.
Niet echt om vrolijk van te worden...!

ik heb wel eens iemand gezien die zijn lenzen had geschilderd in camouflagekleur. Ik verklaar zo iemand voor gek, maar misschien is schilderen idd een gedeeltelijke oplossing. Alleen moet er geen verf en schuursel in de naden komen...

Ik gebruikte op mijn 80-200/2.8 vroeger sportape op het uiteinde en de zonnekap. Hierdoor verkleumde je vingers niet zo in een ijshal en kon je heel makkelijk scherpstellen via de zonnekap. Dit is echter voor jou niet de oplossing. Nadeel van dat sporttape is dat je het regelmatig moest vernieuwen, omdat na een tijdje de plakkerige substantie door de tape naar buiten kwam. En plakte het net als jouw lens... Voordeel is dat sinds ik mijn lens heb schoongemaakt hij er als nieuw uitziet. Hij kon toen bijna niet beschadigen...

Heb je nooit de importeur benaderd...?
Stuur deze foto's op en vraag om een reactie en eventuele oplossing.

e.biemold

Bericht door e.biemold » vr jan 05 2007 10:32 pm

Kan inderdaad wel eens een aantal foto's naar de importeur sturen. Op dit moment zit zelfs de zonnekap muurvast geplakt. Een oplossing waardoor de lens weer bruikbaar wordt zou inderdaad niet verkeerd zijn.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 05 2007 10:39 pm

Misschien is de toplaag geheel te verwijderen met thinner of een andere vloeistof (je raakt dan wel je markeringsstreepjes kwijt). Dit zou je kunnen vragen. En dan niet je lens ermee insmeren, want dan loopt het in de naden, maar een doek bevochtigen en je lens daar in draaien. Of met die vochtige doek voorzichtig de boel schoon maken. Dan ben je in ieder geval die plakboel kwijt. Een beetje uitkijken met het kunststof van het afstandvenstertje.

Maar laat de importeur hier maar een uitspraak over doen. En een uitspraak of dit hun definitie van kwaliteit is.

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 10:43 pm

Omdat het de coating betreft lijkt mij dat de rest met een bepaald oplosmiddel verwijdert kan worden. Dan maar zonder coating. Vraag hierover advies van de importeur. Of, misschien is het wel mogelijk dat de importeur voor een redelijk bedrag het probleem weet op te lossen?
Maar ik kan mij goed voorstellen dat je hier goed de balen van hebt.
Met vr. gr.
Gerrit

GdP

Bericht door GdP » vr jan 05 2007 10:47 pm

Oei. Ik lijk wel een pappagaai. Begin ik ineens zomaar Yoyo na te lu....

e.biemold

Bericht door e.biemold » vr jan 05 2007 11:02 pm

Weet iemand zo het e-mail adres van Sigma Benelux? Op de website kan ik namelijk niet vinden.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 05 2007 11:17 pm

Netherlands
Sigma Benelux B.V.
Overijsselhaven 143,
3433 PH Nieuwegein,
Netherlands
Tel:31-30-6061070
Fax:31-30-6061284

http://www.sigma-benelux.nl/home/index.php
foto@sigma-benelux.nl

Onze Service-balie is geopend van:
maandag t/m donderdag van 9 tot 12 en van
14 tot 16 uur (NIET op vrijdag).

e.biemold

Bericht door e.biemold » vr jan 05 2007 11:45 pm

Heb e-mailtje gestuurd. Verwacht er verder weinig van, maar niet geschoten is altijd mis.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za jan 06 2007 12:28 am

Ik heb het zelfde probleem gehad met een 24mm f2.8 van Sigma gebouwd in dezelfde periode.
de rubbercoating laat dus gewoon los.

Maar onder die coating zat een soort geanodiseerde zwarte laag.
Ik heb heel voorzichtig met wat aceton en kunststof schrapertjes zelf geknipt uit een plastic emmer de rubber coating volledig verwijderd.

Opzich ziet het er niet echt verkeerd uit.

Ik denk dat het alleen bij een 400mm een beetje meer werk is dan bij een 24mm.

Luc
Laatst gewijzigd door luc op za jan 06 2007 7:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

e.biemold

Bericht door e.biemold » za jan 06 2007 12:36 am

luc schreef:Ik heb het zelfde probleem gehad met een 28mm f2.8 van Sigma.
de rubbercoating laat dus gewoon los. Maar onder die coating zat een soort geanodiseerde zwarte laag.
Ik heb heel voorzichtig met wat aceton en kunststof schrapertjes zelf geknipt uit een plastic emmer de rubber coating volledig verwijderd.

Opzich ziet het er niet verkeerd uit ik denk dat het alleen bij een 400mm een beetje meer werk is dan bij een 28mm.

Luc
Weet je zo nog wanneer je deze lens hebt aangeschaft? Ben benieuwd of beide lenzen ongeveer even oud zijn.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za jan 06 2007 12:48 am

Aan de vorm van de diafragmaring te zien zijn ze uit dezelfde periode/serie.

Ik ben op het moment niet thuis maar als ik morgen kans zie wil ik wel een afbeelding van het gestripte objectief plaatsen.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

e.biemold

Bericht door e.biemold » za jan 06 2007 12:53 am

Heb inmiddels de nota en garantiebewijs van het objectief teruggevonden. Objectief is bijna 15 jaar oud (gekocht op 26 maart 1992). Zal wel geen garantiewerk meer zijn dus :cry:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”