Wie kan mij helpen
Wie kan mij helpen
Na jaren met een sony cyberschot foto,s te hebben gemaakt , ben ik nu overgestapt naar de Nikon d90 . Zeer tevreden over de camera en zijn mogelijkheden (zover ik het doorheb ). Maar nu komt het . in een opwelling via ebay een falcon mirror lens 800mm aangeschaft . Het ziet er erg mooi uit , maar , door de zoeker zie ik alles . Maar alleen met de stand op M kan ik afdrukken . Maar zie dan een wit plaatje , of alles heel erg door een pot dikke mist . Nu hoop ik dat er iemand is die mij hier mee kan helpen , of tegen mij zeggen dat ik de miskoop van de maand heb gedaan .
met vriendelijke groeten en bvd Mari van Hattem
hatte173@planet.nl
met vriendelijke groeten en bvd Mari van Hattem
hatte173@planet.nl
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: WIE KAN MIJ HELPEN
Nee hoor, geen miskoop. Je moet alleen alles handmatig doen, belichting, scherpstellen..... :mrgreen:
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Re: Wie kan mij helpen
Je hebt waarschijnlijk zelfs geen lichtmeting met dit objectief op de D90, dus je moet op de gok belichten. Heeft het objectief een vaste diafragmawaarde? (Dat is vaak zo bij spiegel objectieven). Dan hoef je alleen nog maar de sluitertijd te bepalen (scheelt weer). Zet die om te beginnen eens op 1/125 of 1/200 , dan zou je op ISO 200 wel iets meer moeten zien dan alleen wit. Check je histogram om te kijken of je belichting goed is.
Op zich een uiterst leerzaam proces, want je leert natuurlijk behoorlijk goed inschatten wat een juiste belichting is. Gezien de extreme lengte van 800mm )op de DX crop dus 1200mm
)ga je dit objectief echter denk ik niet heel erg vaak gebruiken.
Wat mij betreft een miskoop, maar op zich is het objectief te gebruiken.
Op zich een uiterst leerzaam proces, want je leert natuurlijk behoorlijk goed inschatten wat een juiste belichting is. Gezien de extreme lengte van 800mm )op de DX crop dus 1200mm

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Mari,
Welkom op dit forum.
Wat Cees probeert te zeggen is:
Een lens die geen Nikon compatible AF-S/CPU lens is moet je handmatig belichting etc. regelen.
Kijk eens in het D90 handboek bij Compatibele lenzen, pagina 228 en verder.
Groeten, GIjs
Welkom op dit forum.
Wat Cees probeert te zeggen is:
Een lens die geen Nikon compatible AF-S/CPU lens is moet je handmatig belichting etc. regelen.
Kijk eens in het D90 handboek bij Compatibele lenzen, pagina 228 en verder.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Als het dat ding van marktplaats is, is het een F/8. Dat wordt geen feest met 1200mm!joepert schreef:Je hebt waarschijnlijk zelfs geen lichtmeting met dit objectief op de D90, dus je moet op de gok belichten. Heeft het objectief een vaste diafragmawaarde? (Dat is vaak zo bij spiegel objectieven). Dan hoef je alleen nog maar de sluitertijd te bepalen (scheelt weer). Zet die om te beginnen eens op 1/125 of 1/200 , dan zou je op ISO 200 wel iets meer moeten zien dan alleen wit. Check je histogram om te kijken of je belichting goed is.
Op zich een uiterst leerzaam proces, want je leert natuurlijk behoorlijk goed inschatten wat een juiste belichting is. Gezien de extreme lengte van 800mm )op de DX crop dus 1200mm)ga je dit objectief echter denk ik niet heel erg vaak gebruiken.
Qua belichting heb ik wel een tip: Google eens 'sunny F/16' en zorg dat je die regel snapt. Dat scheelt ontzettend veel met inschatten van je belichting.
En misschien kun je volgende link ook nog gebruiken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
George
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value
George
Dit ding? klikkerdeklik. Nou ja in ieder geval was ie niet duur... Kun je er nog eens wat mee uitproberen (de maan fotograferen ofzo).
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens mij worden met dat ding sterren rondjes. Dus niet geschikt voor Astrofotofrafie.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: rondjes
Sorry Godert,Gobert schreef:Volgens mij worden met dat ding sterren rondjes. Dus niet geschikt voor Astrofotofrafie.
Spiegellenzen worden algemeen gebruikt in de sterrekunde.
De rondjes ontstaan alleen als artistiek bijverschijnsel in onscherpe gebieden.
Bij astrofotografie is bijna alles op oneindig.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)