Geheugenbank persoonlijke instellingen
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Geheugenbank persoonlijke instellingen
De vraag is al eens eerder gesteld, maar wil er toch wat meer over weten.
De D300 heb ik 4 verschillende geheugenbanken A,B,C en je raadt het al D...
Elke bank kan je een naam geven en instellingen aanpassen.
Maar wat zijn de verschillen in instelling die jullie geselecteerd hebben bij:
Geheugenbank persoonlijke instellingen?
Ik heb in de A,B,C en D bank eigenlijk geen verschillen zitten.
De D300 heb ik 4 verschillende geheugenbanken A,B,C en je raadt het al D...
Elke bank kan je een naam geven en instellingen aanpassen.
Maar wat zijn de verschillen in instelling die jullie geselecteerd hebben bij:
Geheugenbank persoonlijke instellingen?
Ik heb in de A,B,C en D bank eigenlijk geen verschillen zitten.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- V70ORD5
- Forumlid
Re: Geheugenbank persoonlijke instellingen
Bij mij wijkt de benaming iets af, maar daar gaat het me niet om.
Wat is het verschil in jou instellingen tussen de ABC en D menu's
Waarin verschillen ze?
Waarin verschillen ze?
Teveel om op te noemen...V70ORD5 schreef:Bij mij wijkt de benaming iets af, maar daar gaat het me niet om.
Waarin verschillen ze?
AF, verlichting, sluitervertraging, fps, ISO, WB, etc, etc, etc...
D=Default is handig als je de camera in moet leveren in beverwijk of als je hem even aan iemand anders geeft.
- V70ORD5
- Forumlid
Volgens mij doet het gros van de gebruikers er helemaal niet zoveel mee.
Volgens mij kent het gros van de gebruikers hun materiaal niet...V70ORD5 schreef:Volgens mij doet het gros van de gebruikers er helemaal niet zoveel mee.
yoyo schreef:Volgens mij kent het gros van de gebruikers hun materiaal niet...V70ORD5 schreef:Volgens mij doet het gros van de gebruikers er helemaal niet zoveel mee.

- V70ORD5
- Forumlid
Tot die conclusie zal je haast wel komen idd.
Ik heb natuurlijk wel een paar verschillen in de ABCD zitten, maar om nu te zeggen dat ik totaal verschillende instellingen in menu's heb zitten. Nee dus.
Vandaar dat ik deze vraag stel om te weten te komen wie wat voor instellingen heeft.
Gezien het aantal reactie mag ik denk ik wel concluderen dat niet veel camera bezitters gebruik maken van de instelmogelijkheden.
Je kan daarmee mss wel stellen dat het gros of de camera niet kent en dus niet gebruikt.
Maar dan ligt er hier een schone taak voor de kenners om hun kennis met de onwetenden te delen.
Ik heb natuurlijk wel een paar verschillen in de ABCD zitten, maar om nu te zeggen dat ik totaal verschillende instellingen in menu's heb zitten. Nee dus.
Vandaar dat ik deze vraag stel om te weten te komen wie wat voor instellingen heeft.
Gezien het aantal reactie mag ik denk ik wel concluderen dat niet veel camera bezitters gebruik maken van de instelmogelijkheden.
Je kan daarmee mss wel stellen dat het gros of de camera niet kent en dus niet gebruikt.
Maar dan ligt er hier een schone taak voor de kenners om hun kennis met de onwetenden te delen.
Nou ik gebruik ze best vaak. Maar zoveel verschillen zitten er niet in.
Heb een fool-proof stand voor als ik de camera uit handen geef (gebeurd nog minder dan, en sporadischer dan nooit), een stand voor nacht (statief, liveview, mirror-up etc.) een stand voor snelle sport, en voor het gewone alledaagse werk.
Maar zoals gezegd staat het merendeel van de instellingen hetzelfde.
als je een leuk lijstje wilt van de verschillende instellingen:
http://www.outthereimages.com/images/
daar kun je verschillende lijstjes voor verschillende camera's bekijken.
Maar eigenlijk blijft het een persoonlijke kwestie als je het mij vraagt.
Heb een fool-proof stand voor als ik de camera uit handen geef (gebeurd nog minder dan, en sporadischer dan nooit), een stand voor nacht (statief, liveview, mirror-up etc.) een stand voor snelle sport, en voor het gewone alledaagse werk.
Maar zoals gezegd staat het merendeel van de instellingen hetzelfde.
als je een leuk lijstje wilt van de verschillende instellingen:
http://www.outthereimages.com/images/
daar kun je verschillende lijstjes voor verschillende camera's bekijken.
Maar eigenlijk blijft het een persoonlijke kwestie als je het mij vraagt.
Ik denk dat ik mijn camera toch wel redelijk ken, maar ik gebruik die geheugenbanken nooit eigenlijk. Vind het verwarrend en ga evengoed de instellingen nalopen voor ik foto's maak.
Ik verander regelmatig van geheugenbank
Natuuropnames vragen een andere instelling dan sport en kinderen.
Verschillen zitten in ISO, AF (bij natuuropnames de AF knop. Bij kinderen de ontspanknop) Voor macro geen AF maar M, Beeldinstellingen, opslagformaat, D-lighting enz.
Daarnaast maak ik gebruik van Mijn Menu om snel instellingen te kunnen wijzigen. bijv. Beeldinstelling of D-lighting.
Natuuropnames vragen een andere instelling dan sport en kinderen.
Verschillen zitten in ISO, AF (bij natuuropnames de AF knop. Bij kinderen de ontspanknop) Voor macro geen AF maar M, Beeldinstellingen, opslagformaat, D-lighting enz.
Daarnaast maak ik gebruik van Mijn Menu om snel instellingen te kunnen wijzigen. bijv. Beeldinstelling of D-lighting.
Interessant onderwerp. Ook ik ben hier druk mee aan het experimenteren. Ben sinds kort een bezitter van een Nikon D700 (na een D70S en een F70).
Het is mooi dat er zoveel ingesteld kan worden in deze D700. Maar haalt dit programmeren niet de snelheid uit het fotograferen (uiteraard afhankelijk van het onderwerp)? En als het toch "bijgesloten" in het RAW formaat zit, dan kan je toch net zo goed e.e.a. achteraf in gaan stellen? Als dat het geval is, is NX een must als ik het goed begrepen heb. Heb nu een proefversie van NX (meegeleverd bij de camera). Ben eigenlijk verknocht aan Lightroom. Vind ik gewoon een intuitief programma, maar ongetwijfeld komt dit ook door ervaring.
Wat is jullie idee hierover? ZIjn de geheugenbanken "noodzakelijk"? Of doen jullie dit achteraf in NX? Of laten jullie e.e.a. voor wat het is, en gewoon bewerken in Lightroom? Eerlijk gezegd blijf ik gewoon puzzelen (en óók lekker fotograferen
).
Heeft het zin om me toe te gaan leggen op NX? Dit om het maximale uit de D700 te halen. Of gewoon lekker doorgaan met Lightroom, en de geheugenbank laten voor wat het is. Want volgens mij heeft dat (op een paar instellingen na) geen functie als je Adobe gebruikt. Die paar instellingen zou ik eenvoudig via My Menu kunnen benaderen. Graag jullie advies.
Het is mooi dat er zoveel ingesteld kan worden in deze D700. Maar haalt dit programmeren niet de snelheid uit het fotograferen (uiteraard afhankelijk van het onderwerp)? En als het toch "bijgesloten" in het RAW formaat zit, dan kan je toch net zo goed e.e.a. achteraf in gaan stellen? Als dat het geval is, is NX een must als ik het goed begrepen heb. Heb nu een proefversie van NX (meegeleverd bij de camera). Ben eigenlijk verknocht aan Lightroom. Vind ik gewoon een intuitief programma, maar ongetwijfeld komt dit ook door ervaring.
Wat is jullie idee hierover? ZIjn de geheugenbanken "noodzakelijk"? Of doen jullie dit achteraf in NX? Of laten jullie e.e.a. voor wat het is, en gewoon bewerken in Lightroom? Eerlijk gezegd blijf ik gewoon puzzelen (en óók lekker fotograferen

Heeft het zin om me toe te gaan leggen op NX? Dit om het maximale uit de D700 te halen. Of gewoon lekker doorgaan met Lightroom, en de geheugenbank laten voor wat het is. Want volgens mij heeft dat (op een paar instellingen na) geen functie als je Adobe gebruikt. Die paar instellingen zou ik eenvoudig via My Menu kunnen benaderen. Graag jullie advies.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@Verhulk: ik dacht dat we het hier hadden over geheugenbanken. Als je andere vragen hebt, dan kan je beter zelf een nieuw draadje (of meerdere indien dat duidelijker is) beginnen.
Welkom op het forum trouwens...
Welkom op het forum trouwens...
Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. De instellingen die jij bedoelt zijn onderdeel van de geheugenbanken waar het hier in feite om gaat. Jij bedoelt de zogenaamde D-lightning instellingen.Verhulk schreef:Interessant onderwerp. Ook ik ben hier druk mee aan het experimenteren. Ben sinds kort een bezitter van een Nikon D700 (na een D70S en een F70).
Wat is jullie idee hierover? ZIjn de geheugenbanken "noodzakelijk"? Of doen jullie dit achteraf in NX? Of laten jullie e.e.a. voor wat het is, en gewoon bewerken in Lightroom? Eerlijk gezegd blijf ik gewoon puzzelen (en óók lekker fotograferen).
Op verzoek van Patrick zal ik even een nieuw draadje starten.