Ervaring met Tokina 12 / 24 mm groothoekzoom

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Gert Wagelaar

Ervaring met Tokina 12 / 24 mm groothoekzoom

Bericht door Gert Wagelaar » za jan 06 2007 1:33 pm

Best forum, wie heeft ervaring met het Tokina 12 / 24 mm objectief op een Nikon D200 en D70. Sta op het punt er een te kopen.

Ik lees in diverse fotobladen, dat dit objectief nog beter is dan de Nikon 12 / 24 mm. Vooral de vertekening en de scherpte, daarnaast vind ik dat het objectief zich beter laat bedienen dan de Nikon. Iets wat ik niet kan vinden in al die tests is de lichtafval naar de randen, omdat ik het zeker zal inzetten bij landschap, veelal bij een egale lucht, en mijn zwembad series, onderwerpen met egale en gelijke lichtwaarden, wil ik niet dadelijk merken dat er een verloop in kleur en licht is naar de hoeken, dus wie heeft zo'n lens en daar ervaring mee.

Ben daarnast ook benieuwd naar de werking van dit objectief op een D200 en D70, werkt alle functies van de camera icm objectief goed, geeft dit objectief storingen? Is een ander objectief een alternatief?

Tevens de vraag of iemand weet waar er een aanbieding is voor deze lens of wie of waar men een lens 2e hands in de verkoop heeft.

hjanssen

Bericht door hjanssen » za jan 06 2007 1:59 pm

Ik heb onlangs bij een fotozaak wat testopnames gemaak om deze lens te vergelijken met mijn Sigma 10-20mm

Hier resultaat op 12mm(met een Canon omdat alleen die vatting aanwezig was)

jpeg uit de camera
Afbeelding

jpeg met de vignetering gecorrigeerd in ARC
Afbeelding

eerste jpeg maar dan gecorrigeerd(vervorming en vignetering) met PTLens als PS plug-in
Afbeelding

yoyo

Bericht door yoyo » za jan 06 2007 2:00 pm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/digital ... arison.htm
The primary competitor (to the Nikkor AF-S 12-24mm f/4G IF-ED DX) is probably the Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro - a lens which is just as sharp but with a higher degree of CAs and worse flare in contra light - all at less than half the costs and combined with a better build quality.
Flare :
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... 592-01.jpg

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » za jan 06 2007 11:00 pm

Ik gebruik deze lens nu al een tijdje en ik ben er zeer, zeer tevreden mee. Scherp en prachtige kleurweergave. Vertekening gemakkelijk te corrigeren. CA is wel duidelijk aanwezig, maar ook corrigeerbaar. Voor 408 euro toch een heel sterke aanbieding van Tokina.

Voor plaatjes: zie mijn website en dan met name de opnames vanaf augustus 2006
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

artto

Bericht door artto » ma jan 08 2007 6:53 pm

als Nikoniaan kan ik deze Tokina 12-24mm van harte aanbevelen! succes ermee!

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo jan 14 2007 7:41 pm

hjanssen schreef:Ik heb onlangs bij een fotozaak wat testopnames gemaak om deze lens te vergelijken met mijn Sigma 10-20mm
en welke bevalt je beter? de tokina of de sigma?

hjanssen

Bericht door hjanssen » zo jan 14 2007 7:45 pm

De Tokina lijkt mij iets scherper en minder overstraling, maar ik ga niet ruilen en die 2mm is echt wel veel.

Kijk hier even naar een foto van de Sigma http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7894#17894

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo jan 14 2007 10:01 pm

De Sigma is t.o.v. de Tokina stukken minder.
Deze lens lekker laten liggen en de Tokina of beter nog de Nikon nemen.

Bram66

Tokina !

Bericht door Bram66 » do jan 18 2007 10:47 pm

Ik zou zeker voor de Tokina gaan, deze geeft zichtbaar minder vertekening (volgens tests). Ik heb hem zelf ook en ik fotografeer er zelfs keukens mee voor bedrijven. Messcherp en geen vertekening zichtbaar ! :D

Ik wens je veel succes bij je keuze....

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jan 18 2007 11:02 pm

Ik heb al een keer of drie met dan ding in mijn handen gestaan, twee keer uitgeprobeerd voor de winkel(s)
Het wordt dus nu mijn eerste "niet Nikon" :cry:
Testen zo goed mogelijk beoordeeld en ik kom tot de conclusie dat Nikon mogelijk wel een klein streepje voor heeft in kwaliteit ( telt mijn eigen mening ook bij) maar prijs - kwaliteit verhouding is m.i. weg.
Volgende week wordt mijn rugzak weer wat zwaarder.

Bladmos
D700 en een mooie verzameling glas.
http://www.flickr.com/photos/bryopix_flickr/collections/

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Zal wel vreemd lopen zijn met een T

Bericht door George Fennes » vr jan 19 2007 12:22 am

Ja D. Haaksma,

Dat zal wel een hele overwinning voor je zijn zo'n vreemdmerkding als bagage mee te nemen.

Maar ik weet zeker als je de resultaten ziet je heel erg blij wordt :lol:

Inderdaad de prijs/kwaliteit verhouding is soms ver zoek bij Nikon (ook bij Canon soms).

Maar ik denk niet dat je het aan de foto's kan zien dat het geen Nikon objectief is, daarvoor zitten ze optisch veel te dicht bij elkaar.

Maar ik ben benieuwd naar de resultaten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 19 2007 12:45 am

Ik heb geen van beide, maar heb me wel georienteerd op beide. NIKON heeft er voor gekozen om de lens te voorzien van een Silent Wave Motor. De vraag is of je dat nodig hebt bij een lens met zoveel scherptediepte...

Gevolg is wel dat zo'n lens al snel 450,= euro duurder wordt. Die motortjes zijn gewoon zo duur...
Ik denk dat hij in een niet AF-S uitvoering prijsgunstiger was geweest en was dan door zijn betere flare karakteristiek er toch als beter glas uitgekomen.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » vr jan 19 2007 9:56 am

yoyo schreef:NIKON heeft er voor gekozen om de lens te voorzien van een Silent Wave Motor. De vraag is of je dat nodig hebt bij een lens met zoveel scherptediepte.
Dat heeft niks met elkaar te maken.
De SWM stelt wat sneller en stiller scherp.

tintin

Bericht door tintin » vr jan 19 2007 10:40 am

Ik ben zeer tevreden over de Tokina 12-24. Ik heb nooit de Nikon versie uitgeprobeerd maar het prijsverschil vond ik dermate groot dat ik voor de Tokina heb gekozen. Verder voelt de Tokina mechanisch steviger aan en is het clutch systeem makelijk waardoor hij makelijk omschakelbaar van Af naar M. Ik gebruik hem op een Nikon D70 en hij werkt perfect.

Natuurlijk is de Nikon ook uitstekend maar je moet natuurlijk voor jezelf nagaan of die meerwaarde het prijsverschil voor jou waard is.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jan 19 2007 10:50 am

Brenzef schreef:
yoyo schreef:NIKON heeft er voor gekozen om de lens te voorzien van een Silent Wave Motor. De vraag is of je dat nodig hebt bij een lens met zoveel scherptediepte.
Dat heeft niks met elkaar te maken.
De SWM stelt wat sneller en stiller scherp.
Ik was hier niet helemaal duidelijk. De vraag is of je uberhaubt AF nodig hebt met een groothoek. Een groothoek heeft zoveel scherptediepte dat je vaak makkelijker in manual werkt. En dan is AF leuk, maar de noodzaak voor AF-S minimaal. Ook het geluid valt met zo'n objectief wel mee.

Maar ik zou daarom denk ik ook voor de Tokina hebben gekozen. Alhoewel hij wel erg veel last heeft van flare. En met zo'n groothoek kom je toch vaak de zon tegen in je beeld...
Ik heb vanwege die flarekarakteristiek uiteindelijk voor de 17-35 gekozen en wacht vervolgens op FF...
:)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”