Doordrukken en tegenhouden
Doordrukken en tegenhouden
Kunnen jullie die techniek van doordrukken en tegenhouden eens toelichten?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Doordrukken en tegenhouden
Patrick heeft beloofd dat hij het in het clubblad uitgebreid zal toelichten.
Beide termen komen uit de tijd dat de fotograaf zelf in de doka stond en bij het belichten van het papier ging doordrukken en / of tegenhouden. Bij te donkere delen houdt je een papiertje oid voor de lichtstraal uit de vergroter zodat en minder licht op het papier komt en de donkere delen er daardoor wat lichter komen uit te zien.
Bij doordrukken doe je het omgekeerde zodat er meer licht komt op die plekken. Het beeld wordt donkerder en je kunt daarmee het onderwerp van een foto benadrukken.
Met Capure NX > kleur sturingspunt > met H schuiven
Beide termen komen uit de tijd dat de fotograaf zelf in de doka stond en bij het belichten van het papier ging doordrukken en / of tegenhouden. Bij te donkere delen houdt je een papiertje oid voor de lichtstraal uit de vergroter zodat en minder licht op het papier komt en de donkere delen er daardoor wat lichter komen uit te zien.
Bij doordrukken doe je het omgekeerde zodat er meer licht komt op die plekken. Het beeld wordt donkerder en je kunt daarmee het onderwerp van een foto benadrukken.
Met Capure NX > kleur sturingspunt > met H schuiven
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Kijk eens naar deze link Tycho. Hier staan twee manieren uitgelegd. Zelf gebruik ik meestal de eerste manier.
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... ordrukken/
Of via de photoshoplessen van James (Quicktime filmpjes)
http://www.fotoclubdongen.nl/
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... ordrukken/
Of via de photoshoplessen van James (Quicktime filmpjes)
http://www.fotoclubdongen.nl/
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
De termen ken ik nog van de doka, maar de techniek gebruikte ik destijds vooral om onder- en overbelichte delen te corrigeren. Wat is het effect waarop de heren in het oorspronkelijke draadje doelen? Ze juichen: "het werkt". Wat werkt er? Bij de prachtige foto van de moslima op de Dam wordt gesproken over "haar meer op de voorgrond" te laten treden" en "de methode Raymond Rutting". Ik zou graag wat meer horen over het beoogde effect en die methode.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wanneer was je van plan me te vertellen dat ik dat beloofd had?Hans Braakhuis schreef:Patrick heeft beloofd dat hij het in het clubblad uitgebreid zal toelichten.

Ik geloof niet dat ik de persoon ben om daar wat over te schrijven; ik heb het tot zaterdagavond eigenlijk nooit gebruikt.
@Translator: Ik zal in het draadje met de foto's van de workshop in globale termen vertellen wat zijn methode precies inhoudt.
Bedankt!Patrick schreef:@Translator: Ik zal in het draadje met de foto's van de workshop in globale termen vertellen wat zijn methode precies inhoudt.
Wil best wat voorbeelden tonen, hoe ik het doe blijft wat lastiger...
Zie ook "Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)":
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 9&start=15
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 9&start=15
- pietje-nukem
- Forumlid
Dacht dat deze niet meer te redden viel,

Toch dit nog van kunnen maken, tis nog niet veel maar goed, al doende leert men (hoop ik)

Toch dit nog van kunnen maken, tis nog niet veel maar goed, al doende leert men (hoop ik)

Nou, van mij ook de groeten
- pietje-nukem
- Forumlid
Als je maar een helpende hand krijgt, thxs
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@p.nukem: ik heb het idee dat je wel de wolken ook een beetje te pakken hebt gehad waardoor er minder tekening in zit. Dat is zonde en onnodig denk ik.
- pietje-nukem
- Forumlid
Je hebt denk ik wel gelijk,Patrick schreef:@p.nukem: ik heb het idee dat je wel de wolken ook een beetje te pakken hebt gehad waardoor er minder tekening in zit. Dat is zonde en onnodig denk ik.
Moeilijk om nog een balans hierin te vinden, wat wel en niet doordrukken/tegenhouden.
Maar als 1e poging ben ik niet helemaal ontevreden, Ik moet er toch e's goed en secuur voor gaan zitten.
Ze kunnen misschien als een klein voorbeeldje dienen voor andere?
- pietje-nukem
- Forumlid
In de weekopdracht " moeilijke foto" heb ik een foto geplaatst waarvan ik dus dacht dat ik die naar mijn mogelijkheden had bewerkt, om er toch nog wat van te maken.

Nu ik heb gezien wat doordrukken/tegenhouden kan doen, ik vind het in ieder geval iets beter geworden (smaak gebonden)
(ook masker "iets" meer kleur gegeven
)

Nu ik heb gezien wat doordrukken/tegenhouden kan doen, ik vind het in ieder geval iets beter geworden (smaak gebonden)
(ook masker "iets" meer kleur gegeven

- Léon Obers
- Forumlid
Ik vind dat je het al heel snel onder de knie krijgt.
Hier nog een aanpassing op het eerdere landschap.
Jouw bewerkte versie:

Nog wat extremer, met wat meer contrast in de lucht bovendien.
Je begint dan met name op de grens gras tegenover de lucht, de bewerkingen te zien. Hoe hoger de basis resolutie van waaruit je vertrekt met je bewerkingen, hoe minder dat het zal opvallen. (Er is in meerdere lagen en maskers gewerkt).

Afgezet tegenover het origineel, zodat nog duidelijker opvalt hoe ver je kunt gaan.

Hier nog een aanpassing op het eerdere landschap.
Jouw bewerkte versie:

Nog wat extremer, met wat meer contrast in de lucht bovendien.
Je begint dan met name op de grens gras tegenover de lucht, de bewerkingen te zien. Hoe hoger de basis resolutie van waaruit je vertrekt met je bewerkingen, hoe minder dat het zal opvallen. (Er is in meerdere lagen en maskers gewerkt).

Afgezet tegenover het origineel, zodat nog duidelijker opvalt hoe ver je kunt gaan.

Vriendelijke groet, Léon Obers