Inmiddels 50 miljoen SLR Nikkor lenzen geproduceerd

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Inmiddels 50 miljoen SLR Nikkor lenzen geproduceerd

Bericht door Léon Obers » wo sep 09 2009 11:19 am

Total Production of NIKKOR Lenses for Nikon SLR Cameras Reaches Fifty Million

http://nikon.com/about/news/2009/0909_Nikkor5km_01.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Inmiddels 50 miljoen SLR Nikkor lenzen geproduceerd

Bericht door gijs sandberg » wo sep 09 2009 12:41 pm

Goed gezien, Leon.

Wie zou dat nageteld hebben?
Jammer genoeg passen niet alle lenzen vica versa op alle kamera's.
Ik zou ook wel eens tellingen/onderverdeling willen zien b.v.:
-aantal lenzen dat past en werkt op een originele Nikon F
-idem op de laatste D3 professionele kamera
-idem op de laatste instapkamera D3000

Het zou me niet verbazen als een vijf tot tiental in de categorie budget AF-S/G lenzen zou vallen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 09 2009 1:48 pm

Wat een onzin dat alles op alles moet passen en nog moet werken ook. Als dat zo zou zijn is het wel heel erg lastig om vooruitgang te boeken.

Ik snap die "kruistocht" ook niet van sommige mensen. AF-S is niet goed want het werkt niet op oude camera's (die bijna niemand overigens nog gebruikt), camera's die zelf geen scherpstelmotor hebben kunnen ook niet want dan heeft je nog steeds zo goede objectief uit het jaar kruik geen AF, alle objectieven moeten een diafragmaring hebben terwijl geen camera die uitgebracht is in dit millennium er nog wat aan heeft.

Goed gedaan Nikon. Goed bezig, mooie milestone. Ik verheug me op nieuwe, innovatieve objectieven met snelle scherpstelling in het objectief zelf en zonder diafragma-ring omdat ik daar toch niets aan heb. En maak ze goed, betrouwbaar en betaalbaar als je toch bezig bent...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo sep 09 2009 1:55 pm

Volledig eens!

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo sep 09 2009 2:30 pm

Beste Patrick,
Denk aan je bloeddruk.
Ik heb niets tegen een fraai AF-S objectief, als er maar een vorkje op past...
Overigens passen sommige zeer oude objectieven weer op courante DSLR kamera's zoals de D5000 (met enige beperkiingen natuurlijk).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo sep 09 2009 5:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo sep 09 2009 3:53 pm

Ieder legt zijn wensenlijstje weer anders. Ik vind het zelf jammer dat je een kamera van meer dan 1200 euro moet kopen om met ai(-s) objectieven fatsoenlijke lichtmeting te hebben. Deze objectieven zijn kwalitatief vaak prima én nog ruimschoots voorhanden (juist omdat de kwaliteit zo goed is), toch wel jammer dat volgens Nikon alleen de semi-prof en hoger ervan "mag" genieten.
Ook het feit dat juist hele eenvoudige en betaalbare af-objectieven als de AF 50mm f/1.8 niet bruikbaar zijn op zelfs de D5000 vind ik jammer. Ik kan niet begrijpen dat ze bij Nikon voor een camera meer dan ca 600 euro willen hebben en dat je dan dat objectief niet volwaardig kunt gebruiken. Nee, dan moet je dus een AF-S 50mm f/1.4 kopen. Kassa.

Daarmee hoor je mij overigens niet zeggen dat nieuwe ontwikkelingen (AF-S, VR, G-objectieven) niet goed zijn.
Maar zeker met de AF-motorloze reeks heeft nikon m.i. een te grote streep door de compatibiliteit gezet.

50 miljoen. Ik vind het onvoorstelbaar veel. Waar blijven al die dingen...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo sep 09 2009 4:02 pm

joepert schreef:50 miljoen. Ik vind het onvoorstelbaar veel. Waar blijven al die dingen...
Die worden de komende 50 jaar op de dan nog steeds compatibele camera's geschroefd, zodat Nikon al die jaren niets meer verkoopt..... :egeek:

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Kassa

Bericht door gijs sandberg » wo sep 09 2009 4:08 pm

J,
Verschil moet er zijn.
Een fabrikant moet een verschil in prijs onderbouwen met een verschil in features, anders zou niemand meer een duurdere kamera kopen.
Sorry, Gijs
PS Overigens ben ik van mening dat er in kamera's te veel keuze is. Let maar eens op het aantal vraagstellers dat de verschillen tussen D60/5000/90/etc. nog niet goed begrijpt. Over de Coolpixen heb ik het nog maar niet...

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo sep 09 2009 4:19 pm

Misschien is dat wel de bottom line Gijs. Vooral de D5000 is voor mij onbegrijpelijk in de huidige line-up.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 09 2009 4:29 pm

gijs sandberg schreef: Jammer genoeg passen niet alle lenzen vica versa op alle kamera's.
Groeten, Gijs
Alle huidige objectieven passen op de F uit 1959.

De APS objectieven passen wel, maar zullen de spiegel kunnen beschadigen, maar gelukkig heeft de F daar een prima voorziening voor.

De verfoeide G lenzen passen wel, maar omdat ze Gecasteerd zijn kun je met een F niet het diafragma bedienen. Met een kleine truc (scherptediepte controle) is het diafragma toch nog redelijk te bedienen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: onbegrijpelijk

Bericht door gijs sandberg » wo sep 09 2009 4:34 pm

J,
Ik begrijp de D5000 wel: de concurrentie biedt klapschermpjes, dus Nikon moet wel.
Lees in het clubblad over het nut van een dergelijk scherm.
Op een Pro body zou het niet heelblijven en Nikon zelf heeft natuurlijk nog geen breuk-statistieken (grapje).
Groeten, Gijs

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » wo sep 09 2009 5:27 pm

joepert schreef: Ik vind het zelf jammer dat je een kamera van meer dan 1200 euro moet kopen om met ai(-s) objectieven fatsoenlijke lichtmeting te hebben.
Volgens mij moet dat helemaal niet. Als ik het goed heb, dan koop je voor een paar honderd euro's een F-body.

Verder helemaal eens met Patrick. de tijd van de paardentram ligt ver achter ons. Vreemde veronderstelling dat alles van een halve eeuw terug op alles van het heden zou moeten passen.
Volgens mij is dat nergens in de industrie het geval (auto's, koffiezetapparaten, verzin maar). Oh nee, toch wel. Mijn puntenslijper van de lagere school doet het nog steeds op de hedendaagse pofloden :lol: :lol: :lol:

Peter

yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 09 2009 5:51 pm

Ik zie dus niet in dat je dure AF-G objectieven, die tegenwoordig voor een digitale sensor geoptimaliseerd zijn, op een F gaat schroeven. Je hebt dan toch geen AF of VR. Koop voor die oude F gewoon goedkope MF objectieven.
Dat je je oude trouwe MF op je DSLR wil schroeven snap ik wel. En dat kan dus ook. Wel met primitieve lichtmeting, maar dat was vroeger ook zo. Als je dan back to basic gaat, dan moet je het ook goed doen. :D

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 09 2009 7:41 pm

Er zijn hier ook nog mensen die fotograferen en geen tijd hebben voor G geneuzel.
Gaan we het volgende draadje over objectieven weer van voor af aan? En dat eeuwige vorkje *zucht*.

En ja, ook ik heb een non AF camera. (maar lekker ook een D3 met van die heerlijk snelle G objectieven).

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » do sep 10 2009 10:16 pm

Patrick schreef:Wat een onzin dat alles op alles moet passen en nog moet werken ook. Als dat zo zou zijn is het wel heel erg lastig om vooruitgang te boeken.

Ik snap die "kruistocht" ook niet van sommige mensen. AF-S is niet goed want het werkt niet op oude camera's (die bijna niemand overigens nog gebruikt), camera's die zelf geen scherpstelmotor hebben kunnen ook niet want dan heeft je nog steeds zo goede objectief uit het jaar kruik geen AF, alle objectieven moeten een diafragmaring hebben terwijl geen camera die uitgebracht is in dit millennium er nog wat aan heeft.

Goed gedaan Nikon. Goed bezig, mooie milestone. Ik verheug me op nieuwe, innovatieve objectieven met snelle scherpstelling in het objectief zelf en zonder diafragma-ring omdat ik daar toch niets aan heb. En maak ze goed, betrouwbaar en betaalbaar als je toch bezig bent...

In het digitale tijdperk vind ik dat camera-bodies te beschouwen zijn als "verbruiksartikelen", maar dat je goede (=dure) objectieven als investering voor de langere termijn moet kunnen zien. Als je om de 5 jaar bij de aanschaf van een nieuwe body al je objectieven moet vervangen, dan wordt het wel heel erg kostbaar allemaal. Dan vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend dat objectieven tot in lengte van jaren op alle bodies te gebruiken zijn. Aangezien dit bij de F-mount van Nikon technisch helemaal geen probleem is, vind ik het merkwaardig dat Nikon dat niet standaard bij alle camera's doet. Aan de kosten kan het niet liggen lijkt me. Wat kost nou zo'n AI-s-koppeling en een AF-motor in de body? Hooguit enkele tientjes toch. Alleen bij de budget-bodies kan ik me voorstellen dat ze alleen de laatste plastic fantastic objectieven kunnen verdragen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”