Geschoten met de 50mm op f/3.2, 1/40ste en ISO 200.

Heb dezelfde foto in Picasa zwart/wit gemaakt met flink opgeblazen contrast.

Ruud, ik ken Picasa niet. NX2, LR2, Photoshop, Capture One en nog een aantal programma's kunnen de witbalans bepalen dmv een grijspunt. Werkt bij verschillende programma's op een iets andere manier, maar komt op hetzelfde neer. Hiermee zit je meestal redelijk goed, maar test je het met 1 foto in verschillende programma's dan zie je toch verschil. Een gecalibreerd beeldscherm kan je op weg helpen bij het finetunen van de witbalans.ruud.zwakenberg schreef: Gewoon een kwestie van witbalans? Ik schiet de foto's zelf in NEF en daarna loop ik ze in ViewNX na, ook de witbalans, maar ik heb gemerkt dat een goede witbalans-instelling niet gemakkelijk te vinden is. In ieder geval dank!
Keuze duidelijk, zwart-wit is erg smaakgebonden. Ik denk dat ik in m'n "donkere" periode zitruud.zwakenberg schreef: De zwart-wit foto heb ik doelbewust lichter gemaakt, het ging mij niet om een realistische weergave, meer om een artistieke. Zwart-wit is immers sowieso niet foto-realistisch (maar wel mooi)? Ligt het aan mij of lijken zwart-wit-foto's scherper dan de kleuren-versie?