Onscherpe fotos in Adobe Bridge

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
CoenD

Onscherpe fotos in Adobe Bridge

Bericht door CoenD » do sep 10 2009 9:25 pm

Hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen een probleempje met Adobe Bridge waar ik niet uitkom. Wanneer ik sommige fotos op volledig formaat wil bekijken in de viewer zijn ze onscherp en wazig, terwijl dit voorheen zeker niet zo was. Als ik ze open in Photoshop/Camera Raw en/of Lightroom zien ze er weer gewoon goed uit. Het probleem doet zich voor bij zowel .NEF als .JPG files, zowel bewerkt als onbewerkt.

Ik heb al geprobeerd de cache te wissen en opnieuw op te bouwen, zonder resultaat. Ook het verwijderen van de .XMP file geeft niet het gewenste resultaat. In de Adobe database kan ik geen oplossing vinden en ook Google biedt me niet wat ik zoek.

Hier misschien iemand een idee? Alvast bedankt!

Coen

pata negra

Re: Onscherpe fotos in Adobe Bridge

Bericht door pata negra » vr sep 11 2009 8:33 am

Indien Photoshop zelf of Bridge beginnen eigenaardig te doen doe ik steeds een reset van de voorkeuren naar de default instellingen - start Bridge op en druk onmiddelijk daarop Shift-Ctrl-Alt > vink in de dialoogbox die verschijnt alles aan (dus ook de miniaturen cache) en druk OK. Zo kan uw probleem mogelijks opgelost zijn.

CoenD

Bericht door CoenD » vr sep 11 2009 8:52 am

Ok, bedankt voor de tip, maar dat lost het probleem helaas niet op! Iemand anders nog een idee? Als ik de foto trouwens full screen maak en daarin inzoom, is 'ie wel weer scherp!

Snap er geen jota van!

CoenD

Bericht door CoenD » vr sep 11 2009 9:22 am

Ik heb de oplossing gevonden! Vrij voor de hand liggend, maar je moet het maar net weten:

bewerken>voorkeuren>geavanceerd en dan het vakje "voorvertoning op beeldschermgrootte genereren"
(Edit > Preferences > Advanced "generate monitor-size previews")

Daarna wel ff je cache legen en opnieuw opbouwen en voila!

Blijft vreemd dat sommige foto's dan wel gewoon scherp waren....maar goed!

Case closed!

Dvdz

Bericht door Dvdz » ma mei 13 2013 10:44 pm

Het verhelpen van de onscherpte in de preview van Bridge werkte enkele jaren gelden prima.

Inmiddels heb ik Adobe Bridge CS6 waar ik wederom tegen dit probleem aanloop.
Hoe verhelp ik dit in de preferences aangezien ik de advanced en generate monitor niet tegenkom?

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » ma mei 13 2013 11:11 pm

Als dit nog steeds geldt, topic is van 2009, in Bridge Preferences/Voorkeuren: Advanced (laatste optie in linker rijtje: Middeldste vakje = Generate Monitor Sized Previews.
Hierna Cache leegmaken, ook via Preferences - Cache - Purge Cache (laatste knop).
Bridge afsluiten en opnieuw opstarten.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Dvdz

Bericht door Dvdz » ma mei 13 2013 11:36 pm

Geweldig, bedankt Coen

Ik zag "advanced" even over het hoofd.

Mijn complimenten. Ik heb alle nederlands en engelstalige forums afgezocht en blijkt dat er erg veel mensen tegen dit probleem aanlopen
maar niemand met deze oplossing komt.

Nogmaals bedankt

gr Dick

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”