Toch nog "blauw" vraagje over de D50
Toch nog "blauw" vraagje over de D50
Zo nu en dan zijn enkele van mijn afdrukken "te blauw".
'k heb al gelezen dat eea op gelost zou kunnen worden door de wit balans op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3.
(D50 Camera)
Mijn engels is echter niet zo goed dat ik hier zinvolle info over terug kan vinden:
Vraag: Kan ik zelf voor mijn eigen camera de perfect instellingen op één of andere manier achterhalen?Is eea voor alle camera's identiek? Of heeft elke camera zijn eigen unieke instellingen?
Wat is de correcte term voor 'blauwe zweem" in 't Engels zodat ik op Nikonians iets terug kan vinden?
Thx
'k heb al gelezen dat eea op gelost zou kunnen worden door de wit balans op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3.
(D50 Camera)
Mijn engels is echter niet zo goed dat ik hier zinvolle info over terug kan vinden:
Vraag: Kan ik zelf voor mijn eigen camera de perfect instellingen op één of andere manier achterhalen?Is eea voor alle camera's identiek? Of heeft elke camera zijn eigen unieke instellingen?
Wat is de correcte term voor 'blauwe zweem" in 't Engels zodat ik op Nikonians iets terug kan vinden?
Thx
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oplossing: Schiet in RAW en bij het converteren kan je in PS CS2 de perfecte WB selecteren. Helemaal mooi is een 18% grijskaartje van WhiBal bijv.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb zo'n pocket geval, gekocht via een IA op DPZ heeft 2 maanden geduurd
maar nu ik hem heb is het een perfect dingetje 


http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: ma jul 31 2006 8:50 pm
- Locatie: In het mooie Brabantse land
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Toch nog "blauw" vraagje over de D50
Hoe kan ik de witbalans op auto -3 zetten op de D50? Of is dit niet mogelijk bij deze camera. Ik heb namelijk de instelling niet kunnen vinden.Sterke-Jerke schreef:Zo nu en dan zijn enkele van mijn afdrukken "te blauw".
'k heb al gelezen dat eea op gelost zou kunnen worden door de wit balans op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3.
(D50 Camera)

Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf hou ik het nog bij:
"zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3"
uit: actuele camera's, op m'n website.
De perfecte instellingen van je camera is een andere vraag. Het hangt er mede van af welk objectief je op je camera hebt.
Duidelijk is dat als je een f2,0 200 AFS gebruikt, dat dan verscherping in de camera niet meer aan hoeft te staan. Ook verzadiging kan minder. Heb je nu een eenvoudig kit objectief er op (onder 300 €), zet dan die zaken maar weer aan.
Heb je nu een D2Xs, dan zijn heel veel instellingen in de camera anders dan bij een D50. Logisch, andere doelgroep, andere objectieven en er wordt bijna alleen maar NEF gebruikt.
Op het www wordt hier niet over geschreven. Een probleem zijn de vele variaties. Welke camera, welk objectief. Een clublid heeft een artikel voor het clubblad in voorbereiding. Voorlopig wacht ik dat af, en op den duur wil ik het hier zelf ook wel eens over hebben.
De -3 +3 compensatie staat ook op m'n D100 en daarna gebruik ik Capture NX nog voor een batch bewerking.
"zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 en de belichtingscompensatie op +0,3"
uit: actuele camera's, op m'n website.
De perfecte instellingen van je camera is een andere vraag. Het hangt er mede van af welk objectief je op je camera hebt.
Duidelijk is dat als je een f2,0 200 AFS gebruikt, dat dan verscherping in de camera niet meer aan hoeft te staan. Ook verzadiging kan minder. Heb je nu een eenvoudig kit objectief er op (onder 300 €), zet dan die zaken maar weer aan.
Heb je nu een D2Xs, dan zijn heel veel instellingen in de camera anders dan bij een D50. Logisch, andere doelgroep, andere objectieven en er wordt bijna alleen maar NEF gebruikt.
Op het www wordt hier niet over geschreven. Een probleem zijn de vele variaties. Welke camera, welk objectief. Een clublid heeft een artikel voor het clubblad in voorbereiding. Voorlopig wacht ik dat af, en op den duur wil ik het hier zelf ook wel eens over hebben.
De -3 +3 compensatie staat ook op m'n D100 en daarna gebruik ik Capture NX nog voor een batch bewerking.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: wo mar 15 2006 10:43 pm
- Locatie: Arnhem
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo,
Voor zover ik weet staat de witbalans bij alle Nikon SLR-camera's bij daglicht als standaardinstelling op 'zonnig'. In Nederland is er echter bijna nooit een strakblauwe lucht. De andere (standaard)instellingen van de witbalans bij daglicht zijn 'bewolkt' en 'schaduw'. Als je niet bij felle zon in de schaduw fotografeert en/of niet bij een strakblauwe hemel is in Nederland de instelling 'bewolkt (cloudy)' het beste. Ik neem aan dat dat overeenkomt met de auto -3 van Hans Braakhuis. Als je in RAW fotografeert kun je achteraf per foto exact de witbalans instellen. Zo werk ik in ieder geval, omdat ik meestal in sterk wisselende lichtomstandigheden werk.
groet,
Karel
Voor zover ik weet staat de witbalans bij alle Nikon SLR-camera's bij daglicht als standaardinstelling op 'zonnig'. In Nederland is er echter bijna nooit een strakblauwe lucht. De andere (standaard)instellingen van de witbalans bij daglicht zijn 'bewolkt' en 'schaduw'. Als je niet bij felle zon in de schaduw fotografeert en/of niet bij een strakblauwe hemel is in Nederland de instelling 'bewolkt (cloudy)' het beste. Ik neem aan dat dat overeenkomt met de auto -3 van Hans Braakhuis. Als je in RAW fotografeert kun je achteraf per foto exact de witbalans instellen. Zo werk ik in ieder geval, omdat ik meestal in sterk wisselende lichtomstandigheden werk.
groet,
Karel
Ik heb hem meestal op cloudy staan de stand A is meestal te koud vindt ik.
resultaat controleer ik gewoon met de afbeelding achteraf.
Verder gebruik ik als het echt wam moet zijn de stand shadow gek genoeg worden daardoor alle shaduwen beter belicht alleen om 12 uur in de middag lijkt het wel alsof je een avond foto maakt.
De flits stand vind ik goed werken bij gebruik met flits
tl heb ik nooit gebruikt
en tenslotte gloeilamp vond ik erg goed werken in het museum waar ik het laatst heb geschoten.
En dan is er nog natuurlijk Pre voor als je echt de tijd hebt

deze was met wb op gloeilamp.

deze was met wb op shadow
groetjes
resultaat controleer ik gewoon met de afbeelding achteraf.
Verder gebruik ik als het echt wam moet zijn de stand shadow gek genoeg worden daardoor alle shaduwen beter belicht alleen om 12 uur in de middag lijkt het wel alsof je een avond foto maakt.
De flits stand vind ik goed werken bij gebruik met flits
tl heb ik nooit gebruikt
en tenslotte gloeilamp vond ik erg goed werken in het museum waar ik het laatst heb geschoten.
En dan is er nog natuurlijk Pre voor als je echt de tijd hebt

deze was met wb op gloeilamp.

deze was met wb op shadow
groetjes
-
- Forumlid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: ma jul 31 2006 8:50 pm
- Locatie: In het mooie Brabantse land
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;