D3000 getest

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D3000 getest

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 11 2009 9:33 am

Het verhaal: http://www.camera2go.nl/digitale-camera ... -test.html

Het verschil met veel andere Nikon D camera's: : http://home.kpn.nl/braak117/camera%20overzicht.xls

De opsomming van wat de camera allemaal kan: http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html

En een variatie er op: http://www.nikon.nl/press_room/news.htm ... pe_index=2

En in 2 weken is de camera al behoorlijk goedkoper geworden. Adviesprijs was bij de introductie € 469 en daar is nu al bijna 20 % van af.

Afbeelding

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: D3000 getest

Bericht door joepert » vr sep 11 2009 9:58 am

Duidelijk verhaal, ik mis alleen een kritische recensie. De enige praktijktest die gedaan lijkt te zijn is het testen van de ruisprestaties van de sensor op de WC ( :shock: ). Ongetwijfeld heb je er veel meer mee uitgespookt.
Wel wordt een aantal keer gezegd dat de camera hele snelle AF heeft, maar dat heb je verder niet onderbouwd. Waaruit blijkt dat dan (en wordt dat niet ook mede veroorzaakt door de AF-S motor?)?
Ik vind het wel een hele goede uitleg van wat een D3000 kan zijn voor instappers. En duidelijk geschreven.

yoyo

Bericht door yoyo » vr sep 11 2009 1:19 pm

Met een eenvoudige compact camera kun je ook eenvoudig werken. Maar een opname in een bos met lichtstralen die herfstbladeren aantippen is met een compact niet te maken. De lichtmeetautomaat van een compact zal een forse overbelichting geven. Zelfs de goedkoopste Nikon reflex heeft een knopje voor de belichtingscorrectie en daardoor kun je wel zo’n opname in het bos maken.
Dit geloof je zelf niet hoop ik. :shock:
Een (goede) compact heeft ook belichtingscorrectie hoor. Zelfs bracketing en flitslichtcorrectie...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 11 2009 1:21 pm

Yoyo, lees de eerste zin nog eens.

yoyo

Bericht door yoyo » vr sep 11 2009 1:27 pm

Hans Braakhuis schreef:Yoyo, lees de eerste zin nog eens.
Heb ik.
Volslagen onzin dat je met een compact geen complexe situaties aankan. Elke interne belichtingsmeter is dom. Ook die in de D3.
Met manuele belichting of belichtingcompensatie los je dat op. Dat kan dus ook met een compact.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr sep 11 2009 3:12 pm

Yoyo het is appels met peren vergelijken wat er in dat aangehaalde stukje wordt gezegd.
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat je met een eenvoudige DSLR niet zulke mooie plaatjes in het bos kan maken als met de compact van Leica de D-lux 4.
Gewoon een stukje promotie van het Nikon spul.
Je kan een lelijke eend niet met een Ferrari vergelijken op snelheid.
Gewoon een stukje dat uit het verband is gerukt om de D3000 te promoten :mryellow:
Wat ik alleen vreselijk jammer vind is dat er in zowel de D3000 als de D5000 geen ingebouwde motor zit.
Voor mij is het als een auto zonder motor, maar dat is mijn mening :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 11 2009 3:55 pm

Nu heb ik even gekeken bij de Coolpix 3100, Coolpix L15, Olympus C-25, geen van deze camera's heeft een lichtmeter correctie knop. In de tekst die Yoyo aanhaalt staat: Met een eenvoudige compact camera kun je ook eenvoudig werken. Dat klopt dan toch.
De Leica D lux kan er misschien wel een correctie knop hebben (kon hem zo gauw niet vinden) maar die kost in de winkel €699 (digicamshop.nl) bijna het dubbele van wat de Nikon D3000 kost. De D3000 nadert snel de €350.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 11 2009 4:14 pm

Manuele belichting of belichtingcompensatie, het kan allemaal met de Panasonic LX3.
Nu € 385=

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr sep 11 2009 5:05 pm

Marten schreef:Manuele belichting of belichtingcompensatie, het kan allemaal met de Panasonic LX3.
Nu € 385=
Nou Marten dan is voor mij de keus niet moeilijk dan zou ik voor de Panasonic gaan :P

Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 11 2009 5:18 pm

George Fennes schreef:Yoyo het is appels met peren vergelijken wat er in dat aangehaalde stukje wordt gezegd.
Ik heb nooit begrepen waarom je appels niet met peren zou mogen vergelijken.
Appels en fietsbellen, of peren met autobanden, nee dat niet. Maar appels met peren? ja hoor ga gerust je gang!
George Fennes schreef:Nou Marten dan is voor mij de keus niet moeilijk dan zou ik voor de Panasonic gaan :P
Kijk George, dat is pas echt appels met peren vergelijken. Zie je wel, het gaat prima.

yoyo

Bericht door yoyo » vr sep 11 2009 7:43 pm

Hans Braakhuis schreef:Nu heb ik even gekeken bij de Coolpix 3100, Coolpix L15, Olympus C-25, geen van deze camera's heeft een lichtmeter correctie knop. In de tekst die Yoyo aanhaalt staat: Met een eenvoudige compact camera kun je ook eenvoudig werken. Dat klopt dan toch.
Mijn simpele Pansonic LUMIX FX-7 had in 2004 al gewoon een knop voor belichtingscompensatie en bracketing...
Coolnixen moet je helemaal niet noemen, want Nikon maakt geen goede compactcamera's.
In jouw tekst scheer je alle compacts over één kam en omdat Nikon geen compacts kan maken, kan de rest dat blijkbaar ook niet. Wel dus...
http://a.img-dpreview.com/reviews/Panas ... x7rear.jpg

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 11 2009 8:01 pm

De technologische vernieuwing maakt dat héél veel standpunten die vroeger stonden als een huis, moeten worden herzien.
Primes zijn beter dan zooms, P&S camera's presteren minder dan spiegelreflexen, om maar een paar vooroordelen te noemen.
Dat is niet altijd voor iedereen even gemakkelijk.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 11 2009 8:10 pm

Bestaan er echt compact-camera's zonder belichtingscompensatie?? :shock: Dat zit zelfs op de cam van mijn telefoon...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 12 2009 1:45 am

yoyo schreef:Coolnixen moet je helemaal niet noemen, want Nikon maakt geen goede compactcamera's.
Toch zijn we niet van plan het te verbieden... :mryellow: :mryellow: :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

T-P

Bericht door T-P » ma sep 14 2009 9:51 pm

Persoonlijk vind ik de D3000 een mooie camera,
kijkend naar de technische gegevens, prijs en wat ik doe / eis aan de D-SLR.

De D5000 vind ik maar een raar apparaat qua feeling en dat klapscherm wordt ik niet
vrolijk van.

Jammer alleen dat de D3000 geen CMOS sensor kent, alhoewel ik met een vergelijkbare
CCD sensor te vreden werkt. Het enige waar Nikon hier een 'marktje' laat zitten is
de uitbreiding van een échte degelijke Nikon grip voor dit soort kleinere SLR's.
(Nikon D40, D40x, D60 en D3000). Iets wat Canon wel heeft geregeld.

De een hecht er geen waarde aan, maar een andere zoals ik weer wel. Soms zie
je wel eens imitatiegrippen van derde merken. Nikon wordt wakker!!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”