Tennisfoto's; M en Auto-ISO?
Tennisfoto's; M en Auto-ISO?
Vanmiddag wil ik tennisfoto's (buiten) maken van mijn zoontje met m'n D300 en 70-300 VR (ik heb even niet anders ...). En een monopod gaat mee.
Ik wil persé de grootst mogelijke diafragma opening (mooie vage achtergrond) en uiteraard geen bewogen foto (van de persoon, de bal mag van mij).
Bij sportfotografie zetten de meeste fotografen de camera op sluitertijdvoorkeuze.
Dat snap ik niet; dan heb je het diafragma toch niet in de hand?
Bij sluitertijdvoorkeuze kun je bij de auto-ISO immers niet kiezen voor het kleinste diafragma.
Terwijl ik ook bij sportfotografie juist een kleine scherptediepte fraai vind.
Gebruik van grijsfilters om het diafragma te dwingen open te gaan lijkt me ook niet de bedoeling en lastig voor het kijken en de lichtmeting.
Daarom zou ik bij deze weersomstandigheden kiezen voor A (diafragma voorkeuze), i.c.m. met de volgende ISO settings:
ISO-gevoeligheid: 200
Inst autom ISO-gevoeligheid: ON
Maximale gevoeligheid: 1600
Langste sluitertijd: 1/250
Uiteraard zal ik proberen zo dicht mogelijk bij het onderwerp te staan waarop ik scherpstel, om het scherptediepte gebied zo klein mogelijk te maken.
Ik heb een aantal vragen (ik wil niet teveel gaan experimenteren met settings, dat kost wellicht mooie momenten):
Vraag 1: Is dat een goede combinatie van instellingen? Of moet de langste sluitertijd nog sneller?
Vraag 2: En welke langste sluitertijd moet ik kiezen om ook de beweging van de bal te bevriezen?
Vraag 3: Is er een mogelijkheid om op M(anual) te fotograferen i.c.m. Auto-ISO (dus een zelfgekozen diafragma en sluiterijd);
zodanig, dat bij onvoldoende/teveel licht, de ISO zich automatisch aanpast; dat kom ik niet tegen in de manual)
bij P* kom ik wel iets tegen, maar niet zoals ik het hebben wil.
Vraag 4: Welke autofocusstand kan ik hierbij het beste kiezen?
Vraag 5: Naast een mogelijk beter (lichtsterker) objectief, zijn er nog andere tips waarmee ik bij het maken van tennisfoto's rekening kan houden?
Bij voorbaat dank voor reakties.
Ik wil persé de grootst mogelijke diafragma opening (mooie vage achtergrond) en uiteraard geen bewogen foto (van de persoon, de bal mag van mij).
Bij sportfotografie zetten de meeste fotografen de camera op sluitertijdvoorkeuze.
Dat snap ik niet; dan heb je het diafragma toch niet in de hand?
Bij sluitertijdvoorkeuze kun je bij de auto-ISO immers niet kiezen voor het kleinste diafragma.
Terwijl ik ook bij sportfotografie juist een kleine scherptediepte fraai vind.
Gebruik van grijsfilters om het diafragma te dwingen open te gaan lijkt me ook niet de bedoeling en lastig voor het kijken en de lichtmeting.
Daarom zou ik bij deze weersomstandigheden kiezen voor A (diafragma voorkeuze), i.c.m. met de volgende ISO settings:
ISO-gevoeligheid: 200
Inst autom ISO-gevoeligheid: ON
Maximale gevoeligheid: 1600
Langste sluitertijd: 1/250
Uiteraard zal ik proberen zo dicht mogelijk bij het onderwerp te staan waarop ik scherpstel, om het scherptediepte gebied zo klein mogelijk te maken.
Ik heb een aantal vragen (ik wil niet teveel gaan experimenteren met settings, dat kost wellicht mooie momenten):
Vraag 1: Is dat een goede combinatie van instellingen? Of moet de langste sluitertijd nog sneller?
Vraag 2: En welke langste sluitertijd moet ik kiezen om ook de beweging van de bal te bevriezen?
Vraag 3: Is er een mogelijkheid om op M(anual) te fotograferen i.c.m. Auto-ISO (dus een zelfgekozen diafragma en sluiterijd);
zodanig, dat bij onvoldoende/teveel licht, de ISO zich automatisch aanpast; dat kom ik niet tegen in de manual)
bij P* kom ik wel iets tegen, maar niet zoals ik het hebben wil.
Vraag 4: Welke autofocusstand kan ik hierbij het beste kiezen?
Vraag 5: Naast een mogelijk beter (lichtsterker) objectief, zijn er nog andere tips waarmee ik bij het maken van tennisfoto's rekening kan houden?
Bij voorbaat dank voor reakties.
Laatst gewijzigd door Myriad op za sep 12 2009 10:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Tennisfoto's; M en Auto-ISO?
Ik heb vaker sportfoto's buiten gemaakt met de d80 en 70-300.
Ik zet iso op Manual....ik laat hem op 200 staan.
Diafragmavoorkeuze....alltijd heleaal open
dan heb je automatisch de snelste tijd.
ook de scherpte diepte is dan mooi klein waardoor
je mooi die scherpte / onscherpte hebt....
Scherpte instelling op c(continu) als het onderwerp van je af/ naar je toe komt.
dan kun je permanent focussen
Je kunt op S scherpstellen als het voorwerp op constante afstand van je af is.
Mijn ervaring bij veel beweging is de continu.....
Hier een klein voorbeeldje.....
1/1000 sec F 5.6 en iso 200 ......
Als hij weg moet hoor ik het wel

Ik zet iso op Manual....ik laat hem op 200 staan.
Diafragmavoorkeuze....alltijd heleaal open
dan heb je automatisch de snelste tijd.
ook de scherpte diepte is dan mooi klein waardoor
je mooi die scherpte / onscherpte hebt....
Scherpte instelling op c(continu) als het onderwerp van je af/ naar je toe komt.
dan kun je permanent focussen
Je kunt op S scherpstellen als het voorwerp op constante afstand van je af is.
Mijn ervaring bij veel beweging is de continu.....
Hier een klein voorbeeldje.....
1/1000 sec F 5.6 en iso 200 ......
Als hij weg moet hoor ik het wel

Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Check exif.
70-200/2.8 @F4.0-200mm
Op A en dikwijls op auto iso
Dat ik op een sluitertijd van rond de 1/1000 uitkom.
Meerdere beelden is ook onontbeerlijk, dus op C.

70-200/2.8 @F4.0-200mm
Op A en dikwijls op auto iso
Dat ik op een sluitertijd van rond de 1/1000 uitkom.
Meerdere beelden is ook onontbeerlijk, dus op C.

- gijs sandberg
- Clublid
Beste M,
Je geeft de forumlezer ook niet veel tijd voor een advies (grapje).
Advies ivm soms hard licht bij tennis:
belichting manueel,
als je de bal wilt stoppen: 1/1000
diafragma: vol open
ISO: de resultante om een grijsvlak (of handpalm) goed te belichten.
Groeten, GIjs
Je geeft de forumlezer ook niet veel tijd voor een advies (grapje).
Advies ivm soms hard licht bij tennis:
belichting manueel,
als je de bal wilt stoppen: 1/1000
diafragma: vol open
ISO: de resultante om een grijsvlak (of handpalm) goed te belichten.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Bij de D700 heb je die mogelijkheid, bij de D300 die in veel opzichten elektronisch gelijk is, denk ik dan ook.Myriad schreef: Vraag 3: Is er een mogelijkheid om op M(anual) te fotograferen i.c.m. Auto-ISO (dus een zelfgekozen diafragma en sluiterijd);
(Kun je makkelijk even checken door met je camera binnen op een donker punt te richten en te kijken of de ISO oploopt).
Vind ik persoonlijk een heel prettige stand om onder bepaalde omstandigheden mee te werken.
Maar pas op bij buitenopnamen in fel zonlicht. Het is de vraag of in dat geval lenzen met volle opening de snelst mogelijke sluitertijd wel kort genoeg is. Met een 70-300mm die al niet zo lichtsterk is en nu ook enigszins bewolkt (Eindhoven) zul je dat wel halen en geen problemen van overbelichting tegenkomen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Allen bedankt voor de reakties tot nu toe, ze zijn op de valreepgijs sandberg schreef:Je geeft de forumlezer ook niet veel tijd voor een advies (grapje).

Zal hem op A zetten (grootste f/4.5, verloopt naar f/5.6), Auto-ISO en langzaamste sluitertijd op 1/1000, schakelen tussen AF-C of AF-S afh. van m'n standpunt en op de motor.
Met zulke sluitertijden kan ik de monopod dus maar beter thuis laten; zit me alleen maar in de weg.
engijs sandberg schreef:Advies ivm soms hard licht bij tennis: belichting manueel ...
Maar G, dan moet je wel heel snel kunnen werken (door eerst te meten en dan te corigeren), dan is het moment toch al voorbij?gijs sandberg schreef:ISO: de resultante om een grijsvlak (of handpalm) goed te belichten.
M(anual) i.c.m. auto-ISO kan m.i. niet. Klopt dat?
Of wordt bedoeld dat bij gelijkblijvende lichtomstandigheden dat een beter belichte foto oplevert dan op de diafragma voorkeuze stand?
Het lijkt mij dat je met een relatief statische sport als tennis op een gegeven moment wel een marge hebt waarbinnen je operereert. Verder zou je natuurlijk voor de wedstrijd die voor jou belangrijk is kunnen kijken of er op dezelfde baan niet nog een wedstrijd is waar je alvast een beetje kunt proefschieten. Ik zou de A-stand kiezen en diafragma vol open (wat bij de 70-300 toch al gauw 5.6 wordt). Of je dan structureel aan 1/1000 kunt komen hangt natuurlijk erg af van het licht en of je nog acceptabele platen krijgt met de gekozen ISO-waarde. Overigens lijkt me een langere sluitertijd soms ook wel aardig om wat meer beweging op de foto te krijgen.
Succes.
Succes.
Dacht dat M altijd volledig M was, dus ook de ISO.Léon Obers schreef:Bij de D700 heb je die mogelijkheid, bij de D300 die in veel opzichten elektronisch gelijk is, denk ik dan ook.
(Kun je makkelijk even checken door met je camera binnen op een donker punt te richten en te kijken of de ISO oploopt).
Maar ik heb het even gecheckt en de (auto-)ISO loopt bij M(anual) inderdaad op. Erg fijn! Weer wat geleerd. Dat had ik toch ook zelf kunnen bedenken

Maar ja, wellicht hebben anderen op dit forum er ook iets aan.
Camera dus op M, diafragma op 4.5 (en afh. van brandpunt verlopend naar 5.6) en sluitertijd op f/1000, auto-ISO, AF-C of AF-S al naar gelang omstandigheden en op de motor.
Objectief niet op VR.
Vraag me nu wel af wat het voordeel kan zijn van op A of op M in deze situatie? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de sluitertijd zelf in de hand heb met M.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: bij gelijkblijvende lichtomstandigheden
Beste M,
Ja, ik bedoel dat je soms beter op volledig manual kan gaan, onder de voorwaarden dat het licht ongeveer gelijk blijft.
Auto ISO is soms nuttig, maar mijn ervaring is dat bij tennis de contrasten hoog zijn, dus de kans dat de lichtmeter zich laat foppen ook.
In die situaties kan be beter op volledig manual gaan.
Ad 5: begin met statische situaties, daarbij heb je een betere trefkans.
Groeten, Gijs
Ja, ik bedoel dat je soms beter op volledig manual kan gaan, onder de voorwaarden dat het licht ongeveer gelijk blijft.
Auto ISO is soms nuttig, maar mijn ervaring is dat bij tennis de contrasten hoog zijn, dus de kans dat de lichtmeter zich laat foppen ook.
Ad 5: begin met statische situaties, daarbij heb je een betere trefkans.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik wil geen beweging en ik wil een met dit objectief zo klein mogelijke scherptediepte. Ik wil de ISO niet hoeven kiezen.joepert schreef:Of je dan structureel aan 1/1000 kunt komen hangt natuurlijk erg af van het licht en of je nog acceptabele platen krijgt met de gekozen ISO-waarde. Overigens lijkt me een langere sluitertijd soms ook wel aardig om wat meer beweging op de foto te krijgen. Succes.
M(anual) en auto-ISO blijken dus samen te kunnen gaan.
De camera zoekt nu voor een goede belichting een goede ISO bij een door mij ingesteld vast groot diafragma (uiteraard afhankelijk van het gekozen brandpunt bij dit objectief) en een vaste sluitertijd. Tot maximaal 1600 ISO vind ik het nog acceptabel. Daar heb ik de auto-ISO op afgestopt. Met deze instellingen heb ik nog nooit geschoten. We gaan het zien vanmiddag.
Re: bij gelijkblijvende lichtomstandigheden
Waardevolle aanvulling!gijs sandberg schreef:Auto ISO is soms nuttig, maar mijn ervaring is dat bij tennis de contrasten hoog zijn, dus de kans dat de lichtmeter zich laat foppen ook.
Volledig manual? Dus M met auto-ISO OFF neem ik aan? De lichtmeter kan zich bij M i.c.m. auto-ISO ON net zo laten foppen als bij A i.c.m. auto-ISO (ON of OFF)?
- gijs sandberg
- Clublid
M,
JA.
Ik schat dat je bij goed licht uit kan komen op iets als de volgende instellingen
1/1000
f 5,6 (bij gebrek aan groter)
ISO, zelf in te stellen voor een goede belichting (hand, histogram), tussen 200 en 400.
Groetne, Gijs
JA.
Ik schat dat je bij goed licht uit kan komen op iets als de volgende instellingen
1/1000
f 5,6 (bij gebrek aan groter)
ISO, zelf in te stellen voor een goede belichting (hand, histogram), tussen 200 en 400.
Groetne, Gijs
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je wilt ook een monopod gebruiken begrijp ik. Welk voordeel denk je daarmee te bereiken? Als je de beweging toch al gaat bevriezen hoef je het niet te doen om beweging te voorkomen. En mij lijkt het zeker voor tennis een erg onhandig ding...
Vreemd verhaal trouwens dat auto-ISO iets uithaalt als je in stand M(anual) werkt...
Vreemd verhaal trouwens dat auto-ISO iets uithaalt als je in stand M(anual) werkt...

Monopod laat ik thuis. Had ik al gemeld.
De meeste mensen zijn gewend hun ISO vooraf te kiezen, maar die kan dus ook lekker (tot een zelf in te stellen maximum) variëren.
Manual i.c.m. auto-ISO werkt dus! Erg fijn dat het er is.
Ik kan het wel gebruiken. Het biedt mij extra creatieve mogelijkheden, omdat ik ook de sluitertijd in de hand heb.
Er is dus Manual i.c.m. auto-ISO (ON) en volledig Manual (auto-ISO OFF). Lang leve digitaal! Bij analoog moest je rolletje wisselen voor een andere ISO; moment voorbij
Dat wil je toch? Van de 3 variabelen diafragma, sluitertijd en ISO kun je er dus voor kiezen de 3e te laten variëren bij het vastzetten van de andere 2.Patrick schreef:Vreemd verhaal trouwens dat auto-ISO iets uithaalt als je in stand M(anual) werkt...
De meeste mensen zijn gewend hun ISO vooraf te kiezen, maar die kan dus ook lekker (tot een zelf in te stellen maximum) variëren.
Manual i.c.m. auto-ISO werkt dus! Erg fijn dat het er is.

Er is dus Manual i.c.m. auto-ISO (ON) en volledig Manual (auto-ISO OFF). Lang leve digitaal! Bij analoog moest je rolletje wisselen voor een andere ISO; moment voorbij

Laatst gewijzigd door Myriad op zo sep 13 2009 8:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Enkele van de resultaten (sommige zijn iets gecropt) op de M-stand (verlopend van f/4.5 naar f/5 en 1/1000 sec.) i.c.m. auto-ISO.
Helaas veel tennis vanaf de baseline (en bijna niets bij het net). De achtergrond aan de andere kant was ronduit lelijk/storend.
Ik ben er tevreden over. M'n zoon heeft ook nog gewonnen: 6-1 6-3
Op de laatste na, zijn de andere gemaakt tussen 100 en 125 mm.
Een volgende keer (morgen) gaat daarom de Micro 105 f/2.8 VR er op voor een nog groter diafragma, scherpte en briljantie.
1.

2. De familie als toeschouwer

3.

4. De bal op 1/1000 sec. nog niet bevroren!

5. Eens een keer wat anders

Helaas veel tennis vanaf de baseline (en bijna niets bij het net). De achtergrond aan de andere kant was ronduit lelijk/storend.
Ik ben er tevreden over. M'n zoon heeft ook nog gewonnen: 6-1 6-3
Op de laatste na, zijn de andere gemaakt tussen 100 en 125 mm.
Een volgende keer (morgen) gaat daarom de Micro 105 f/2.8 VR er op voor een nog groter diafragma, scherpte en briljantie.
1.

2. De familie als toeschouwer

3.

4. De bal op 1/1000 sec. nog niet bevroren!

5. Eens een keer wat anders