AF vraag

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
davieson

AF vraag

Bericht door davieson » ma sep 14 2009 1:02 pm

Mensen,

Ik ben vrij recent begonnen met fotografie, en vraag me af of ik mijn AF instelling wel goed heb staan. Ik schiet nu motocross foto's op ''automatisch veld-af'' en het middelste scherpstelpunt op ''normaal'' een standaard instelling lijkt me. Kan ik dit niet beter op enkelpunt of dynamisch veld zetten? (nu vraag ik mij trouwens ook af wat hier het verschil in is tussen enkelpunt/dynamisch veld , want als ik hem op dynamisch veld zet licht nog steeds maar 1 scherpstelpunt op die ik zelf kan laten verspringen zoals ''enkelpunt'' en ''sportstand''???) En middelste scherpstelpunt op ''breed'' zetten(word het focus gebied dan groter??). Zodat ik zelf kan bepalen waar mijn focus ligt, want de sportstand standaard instelling heeft ook een dynamisch veld focus, dus lijkt me dat dit in sluiterstand ook de best optie is voor sport? Misschien domme vragen, maar aldoende leert men toch? Ik heb hem wel altijd op af-c staan ivm vele beweging vd sport. Ik word uit de handleiding alleen niet helemaal wijs hoe/en wat.

ps op een mx forum gaven ze aan dat VR beter uitkan bij sportfotografie, enig idee waarom?

Edit;
Camera Nikon D-90
Lens; AF-S Nikkor 18-105mm VR 3.5-5.6G ED (zat bij de body)

Alvast bedankt.

Dave
Laatst gewijzigd door davieson op ma sep 14 2009 1:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: AF vraag

Bericht door gijs sandberg » ma sep 14 2009 1:08 pm

Beste Dave,

Troost je: sommigen hebben weken nodig om de autofocus van hun kamera optimaal te leren benutten.

Als je vermeldt welke kamera en lens/lenzen je gebruikt kunnen anderen wellicht advies geven.
Mijn algemene tip: lees het handboek en experimenteer naar hartelust.

Groeen, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

davieson

Bericht door davieson » ma sep 14 2009 1:15 pm

@ gijs

Heb post ge'edit.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » ma sep 14 2009 1:50 pm

hier kan je een set-up guide vinden naar het Nederlands vertaalt
door een forum lid
Nou, van mij ook de groeten

davieson

Bericht door davieson » ma sep 14 2009 2:13 pm

@ Pietje-nukem

Super , thanks! Ga 't eens uitproberen.

Edit; Ik heb instellingen wat veranderd en ga hier dit weekend hopelijk mee experimenteren. Klopt het als ik de camera nu op A stand zet , of een andere stand dat ik daar weer alles handmatig moet veranderen? Want ik merk dat ik nu ook 3d tracking heb op de sportstand, a stand enz.. Dacht dat je instellingen p. stand kon opslaan/onthouden? Als ik ff gauw een off track foto wil maken op bijv diafragma stand moet ik eerst handmatig weer een paar dingen veranderen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 14 2009 6:06 pm

Over dat VR kan ik kort zijn. VR heeft geen zin als je met zulke korte sluitertijden werkt. Of het verder afbreuk doet aan de kwaliteit van de foto's betwijfel ik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”