Reflecties ondanks zonnekap en goede lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Spek

Reflecties ondanks zonnekap en goede lens

Bericht door Spek » di sep 15 2009 3:56 pm

Beste forumgangers,
Deze foto maakte ik in Saint Paul, Frankrijk. Ik weet het; niet helemaal scherp. Maar mij ging het even om jullie technische kennis. Zien jullie die reflectiepunten in de foto van de lampen? Ik gebruik een 17-55 f2.8 lens en ik heb ook de zonnekap gebruikt. Hoe komt het dan dat toch deze reflecties optreden? Ik wil er graag van leren.
Overigens stoort het mij deze keer niet 8)

Afbeelding

Weef

Re: Reflecties ondanks zonnekap en goede lens

Bericht door Weef » di sep 15 2009 4:00 pm

Filterssssssssssssssssss......................

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maak je gebruik van zo'n nutteloos UV-filtertje...

Spek

Bericht door Spek » di sep 15 2009 4:04 pm

@Weef. Aahhh. Dat is het natuurlijk. Tjonge, wat heb je toch steeds weer een hoop variabelen in de fotografie. Ik gebruikte idd een Hoya UV-filter. Zijn er filters beschikbaar die dit minimaliseren? Of zijn UV-filters echt nutteloos. Ik vind het altijd wel een goed idee om de lens te beschermen...??
Laatst gewijzigd door Spek op di sep 15 2009 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Weef

Bericht door Weef » di sep 15 2009 4:06 pm

Nope. Gewoon geen filters gebruiken ;-)

Heerlijk toch, fotografie :mrgreen:

Ik behoor tot de anti-filter-groep.

"Voor de bescherming", hoor ik vaak. Nonsens. Gewoon zonnekap erop.

Ik draag nu 42 jaar een bril. Ik heb nog nooit een kras op mijn brilleglazen gehad. En een bril is toch behoorlijk "toegankelijker" dan een objectief.
Laatst gewijzigd door Weef op di sep 15 2009 5:27 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di sep 15 2009 4:07 pm

Beste S,
Helaas: ieder glasoppervlak kan reflecties produceren, dat zit in de aard van het beestje.
De enige oplossing is goed in de zoeker kijken en/of de reflecties voor lief nemen.
Het (tijdelijk) verwijderen van een filter kan even de oplossing zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Spek

Bericht door Spek » di sep 15 2009 5:05 pm

Weef, je hebt me wel aan het denken gezet met je argumentatie. Ik draag ook een bril, maar dat gaat ook goed. In welke (langdurige) situaties zou je je camera moeten beschermen tegen UV-stralen (als we de bescherming even vergeten)? Iemand een idee?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di sep 15 2009 5:09 pm

Spek schreef:Weef, je hebt me wel aan het denken gezet met je argumentatie. Ik draag ook een bril, maar dat gaat ook goed. In welke (langdurige) situaties zou je je camera moeten beschermen tegen UV-stralen (als we de bescherming even vergeten)? Iemand een idee?
Dat hoeft helemaal niet. Bovendien is mijn ervaring dat een filterdop ook aardig goede bescherming biedt tegen langdurige UV-straling :mrgreen: .

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di sep 15 2009 5:11 pm

Ik heb mijn filters een half jaar geleden eraf gehaald, veel te vaak reflecties etc. De filters gaan er alleen nog op bij omstandigheden waarbij er vuil of veel regen op de lens kan komen (zware regen, buitenactiviteiten zoals races in modder etc...)

Wat betreft UV filters, ik heb ooit eens gelezen dat UV filtering op de huidige DSLR's niet nodig is. Maar het hoe en waarom daarvan is me ontschoten...
Spul waarmee je foto's maakt...

Weef

Bericht door Weef » di sep 15 2009 5:11 pm

joepert schreef:Bovendien is mijn ervaring dat een filterdop ook aardig goede bescherming biedt tegen langdurige UV-straling :mrgreen: .
LOL! :mryellow:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di sep 15 2009 5:21 pm

Door het filter dat voor de sensor geplaatst is wordt de UV stralen voldoende gefilterd.
Dus daar hoef je geen UV filter voor te hebben.
Als je kiest voor een beschermend filter neem dan een Neutraal filter van Nikon of een ander goed merk.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 15 2009 5:29 pm

Een zonnekap helpt natuurlijk sowieso niet tegen reflecties van objecten die je in je beeld hebt... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di sep 15 2009 5:30 pm

Spek schreef: In welke (langdurige) situaties zou je je camera moeten beschermen tegen UV-stralen (als we de bescherming even vergeten)? Iemand een idee?
Je camera heeft een ingebouwd UV-filter op de sensor zitten, dus een UV-filter op de lens is overbodig als je puur naar UV kijkt.
UV-filters op de lens waren nodig voor analoge fotografie.
Mocht je een filter willen gebruiken in bizarre omstandigheden, op zee bijvoorbeeld, want dan is een filter makkelijker even onder de kraan schoon te maken dan je lens dan verdient een filter met een goede coating om flares tegen te gaan de voorkeur. Een Nikon NC filter bijvoorbeeld.
Voor de rest gebruik ik filters alleen maar als ik het effect nodig heb. Een polarisatiefilter bijvoorbeeld.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di sep 15 2009 6:37 pm

Mijn brillenglazen zitten vol met krassen omdat iik altijd vergeet da'k een lens draag. Ik gebruik B&W UV filters (duurste versie) ter bescherming. Ik heb hoegenaamd geen last van reflecties.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JerryBig » di sep 15 2009 7:07 pm

Ik draag al 40 jaar een bril (dus een paar jaartjes minder dan Weef), maar ik heb de nodige krassen, scheuren en vlekken gehad in die 40 jaar. Coating zelfs aangetast (na bezoek aan de Bromo vulkaan!!) en nee, hij is er niet ingevallen. Gewoon zuurvorming door de zwaveldioxide in de nevel in de vallei rond de krater.
Een bril zit redelijk vast op je neus, hij hangt bij mij niet aan een koortje te slingeren. Mijn camera doet dat wel aan zijn riem, waarbij de lens flinke zwiepers kan maken. Eerste bescherming een zonnekap, tweede bescherming een filter. Simpel zat.
Reflecties te zien, even eraf schroeven en snel weer terugzetten zodra je klaar bent. Minimale risico's voor mij.
Zo'n frontlensje vervangen is mij te duur, net als die bril overigens, want voor die bedragen koop je een aardig lensje (€375/glas).
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di sep 15 2009 7:19 pm

ik ben laatst een uur of twee in beverwijk geweest ivm met mijn d700
evert zei ook al dat filters alleen maar breken bij de eerste de beste schok en dat die frontelement beschadigen. [ kleine splinters op je frontglas ]
knap frontelement pakweg 200 euro [ naar zeggen van evert ]....knap 77mm filter +- 90 euro...twee filters verder en je hebt je reparatie er uit.
ik had ook een probleem met een filter op de 70-200....ik ben filter af tegenwoordig....bevalt mij prima
zonnekappen zitten er altijd op...
en mocht je de zee oid op moeten...ja dan is enige bescherming wel lekker...
ook hier zoveel mensen zoveel meningen........heb iig geen last meer van raar lichtinval op de 70-200
en daar zat toch een knappe hoya op.....

Arend

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”