wie is er op zoek naar een betaalbaar EIZO s-pva scherm

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
jpauwels

wie is er op zoek naar een betaalbaar EIZO s-pva scherm

Bericht door jpauwels » wo sep 16 2009 2:45 pm

Ik kwam op de site van een plaatselijke computer boer de volgende aanbieding tegen.

http://www.hcomputers.nl/Product.aspx?productID=3961

OP=OP aanbieding voor 249 euro
is volgens mij geen geld
kan helaas het plaatje niet linken hier

FlexScan S2031WH-GY

•Widescreen-format en SlimEdge-design
•Contrast 1000:1, helderheid 300 cd/m², kijkhoeken 178°
•Schakeltijd grijs/grijs 8 ms met Overdrive-functie
•Automatische helderheidsregeling
•Geïntegreerde luidsprekers
•DVI-D- en sub-D-ingangen voor digitale en analoge aansluiting

Specificaties Type paneel S-PVA
Schermmaat (diagonaal) 20"
Resolutie 1680 x 1050
Inkijkhoek 178° H/V °
Helderheid 300 cd/m2 cd/m2
Contrast 1000:1
Afmetingen 469x (427-509)x209mm (BxHxD)
Responsetijd 16ms typical/ 8ms midtone ms
Aantal kleuren 16.7 M
Connector 15 pin Dsub, DVI
Speakers Ja
Watt 70W max; 29,3 normaal
Gewicht 9,6Kg Kg

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: wie is er op zoek naar een betaalbaar EIZO s-pva scherm

Bericht door Cyrus » wo sep 16 2009 3:07 pm

Geen geld zeg!

Ik heb net een paar dagen een Dell UltraSharp U2410 in huis. Die kostte het dubbele. 1920x1200, dat dan weer wel, maar wie genoeg heeft aan 1680x1050, is met deze Eizo voor een (relatief) schijntje klaar.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 16 2009 5:12 pm

Bedankt voor deze opmerkzaamheid als aanbieding, ik heb meteen een monitor besteld, morgen in huis.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » wo sep 16 2009 5:29 pm

Is een gangbare prijs hoor, jammer alleen dat grijs....

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo sep 16 2009 5:39 pm

Inderdaad, op meerdere sites is ie voor dit geld te krijgen (o.a. eizoshop.nl) en nog wat aanbieders die rond dat bedrag zitten.

Evengoed wel een goede prijs voor een Eizo denk ik.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: op meerdere sites

Bericht door gijs sandberg » wo sep 16 2009 6:04 pm

Als je goed kijkt is de site eizoshop.nl onderdeel van de eerst vermelde aanbieder.
Als de garantie van Eizo nederland is moet eea goed zijn.
Let wel: het is een andere monitor dan de Eizo CG serie.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 19 2009 10:55 am

Léon Obers schreef:Bedankt voor deze opmerkzaamheid als aanbieding, ik heb meteen een monitor besteld, morgen in huis.
Inmiddels in huis, helderheid afgestemd op de lichtomstandigheden van mijn workflow en gekalibreerd.
Kleur ziet er op zichzelf uitstekend uit, maar ik moet toch wennen aan een LCD scherm tegenover CRT.
Ondanks het S-PVA scherm zit er toch een minimaal verloop in helderheid afhankelijk naar welk deel je op de monitor kijkt en als je jezelf beweegt tegenover de hoek van het scherm. Precies recht voor het scherm zittend zie ik een fotobeeld met name aan de linkerkant van het brede panoramabeeld net een minimale fractie lichter.

Kijkend naar een egaal neutraal grijs vlak over de hele monitor (mijn achtergrond instelling), zie ik in het midden het beeld iets donkerder, alsof mijn eigen hoofd een soort van donkere weerschijn op het beeldscherm geeft. Dat verplaatst zich mee met de beweging van mezelf. (Het is niet de weerschijn van mijn hoofd zelf, maar het effect van de polariserende laag van een LCD-scherm op het kijken naar een ander deel van het scherm).
Wil ik een fotobeeld ook aan de linker kant goed zien precies hetzelfde als in het midden, moet ik mijn hoofd naar de linkerkant verplaatsen zodat het dan ook precies recht voor de plek zit van dat deel van de monitor.
Het is wel aanzienlijk beter als het scherm van mijn notebook, maar had gehoopt dat die verschillen nog kleiner zijn.
(Ik kan aan die kant dan juist de gereedschappen windows neertzetten, zodat je er minder "last" van hebt).

OK, dat is typisch iets voor LCD schermen, en het gaat in dit geval om een goedkope monitor, dus je mag er niet alles van verwachten (welke overigens wel veel duurder is geweest in het begin van zijn introductie in 2007). Maar hoe is jullie ervaring met schermen met minimaal een S-PVA paneel erin? (De nog goedkopere TN-schermen zijn daarin helemaal waardeloos), en schiet ik er op dit specifieke punt (dus die helderheidsverschillen) veel mee op door laten we zeggen een scherm van de dubbele prijs te nemen. Echt peperdure schermen boven de Euro 1000 is niet mijn intentie om die te gaan aanschaffen. Of zijn er nog andere type panelen die het in en monitor beter voldoen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za sep 19 2009 11:44 am, 2 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 19 2009 11:09 am

Léon Obers schreef: Kijkend naar een een egaal neutraal grijs vlak over de hele monitor (mijn achtergrond instelling), zie ik in het midden het beeld iets donkerder, alsof mijn eigen hoofd een soort van donkere weerschijn op het beeldscherm geeft. Dat verplaatst zich mee met de beweging van mezelf. (Het is niet de weerschijn van mijn hoofd zelf, maar het effect van de polariserende laag van een LCD-scherm op het kijken naar een ander deel van het scherm).
Wil ik een fotobeeld ook aan de linker kant goed zien precies hetzelfde als in het midden, moet ik mijn hoofd naar de linkerkant verplaatsen zodat het dan ook precies recht voor de plek zit van dat deel van de monitor.
Tja, voor dat geld kan je geen grafische monitor verwachten.
Leuk voor je administratie, voor zover je dit leuk vindt.
Voor Grafisch -lees kritisch kleur beoordeel werk- vind ik dit benedenmaats.
Alle waar naar z'n geld.

Oja, een 24" Apple Cinema display is ruim onder de duizend euro maar werkt als een speer als het op kritisch beoordelen aankomt.
Werk er zelf naar volle tevredenheid mee en ben dikke maatjes met mijn Lithograaf.
http://store.apple.com/nl/product/MB382 ... Nzk2MDk4NQ

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 19 2009 11:12 am

Léon Obers schreef:Of zijn er nog andere type panelen die het in en monitor beter voldoen.
SED...
Surface-conduction Electron-emitter Display, oftewel een paneel met heel veel CRT's...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 19 2009 11:39 am

mikemix schreef: Oja, een 24" Apple Cinema display is ruim onder de duizend euro maar werkt als een speer als het op kritisch beoordelen aankomt.
Werk er zelf naar volle tevredenheid mee en ben dikke maatjes met mijn Lithograaf.
Ja, daar keek ik bij "Saturn" ook naar waar ik gisterenmiddag toevallig kwam. Dat vond ik inderdaad een prachtig scherm.

Maar op zichzelf is de kleur van die Eizo prima. Ik heb hem nu naast mijn CRT staan. Met twee monitoren naast elkaar, maar gekallibreerd kun je je foto zo doorschuiven van de ene monitor naar de andere, dat is het punt niet. Alleen net dat helderheidsverschilletje op de plek waar je kijkt is vervelend.

Ik zal eens kijken wat ik met die Eizo doe. Terug, of misschien die Eizo dan thuis en zo'n Mac in het atelier erbij.
Bedankt in ieder geval voor je reactie.

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 19 2009 11:51 am

Léon, doe jezelf een lol en ga voor kwaliteit.
Echt, je krijgt er geen spijt van. Het is wat dieper in de buidel maar het weegt niet op tegen het plezier van wat je ervoor terug krijgt.
Toets jezelf eens hoe vaak je zo'n scherm gebruikt, in mijn geval toch wel een paar uur per dag gemiddeld, wellicht meer uren dan
achter de camera, tja, wat heet dan belangrijk?

Ik sta geen Apple te promoten, maar weet uit eigen ervaring en van andere collega's dat het werkt. Prijstechnisch doen ze ook fijner
dan de grafische Eizo's en de verschillen worden dan steeds kleiner.
Succes met je keuze.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 21 2009 12:11 am

Léon Obers schreef: Kijkend naar een egaal neutraal grijs vlak over de hele monitor (mijn achtergrond instelling), zie ik in het midden het beeld iets donkerder, alsof mijn eigen hoofd een soort van donkere weerschijn op het beeldscherm geeft. Dat verplaatst zich mee met de beweging van mezelf. (Het is niet de weerschijn van mijn hoofd zelf, maar het effect van de polariserende laag van een LCD-scherm op het kijken naar een ander deel van het scherm).
Die eigenschap lijkt speciaal toch iets te zijn voor S-PVA schermen in het algemeen.
Van de PRAD.de website over een ander EIZO scherm:
"Although the Samsung S-PVA panel demonstrates a slight crystal effect, this affects all S-PVA panels on the market at present and is characteristic of the panel technology."
http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... part8.html

Mogelijk dat matte en glanzende schermen (Mac) daarin ook nog verschillen geven.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma sep 21 2009 11:30 am

mikemix schreef:Oja, een 24" Apple Cinema display is ruim onder de duizend euro maar werkt als een speer als het op kritisch beoordelen aankomt.
Michael,
Ik overweeg serieus om ook over te stappen naar een Mac. Is het display van een 24" iMac vergelijkbaar met het door jou genoemde Cinema display?
Jur

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma sep 21 2009 12:10 pm

Jur schreef:
mikemix schreef:Oja, een 24" Apple Cinema display is ruim onder de duizend euro maar werkt als een speer als het op kritisch beoordelen aankomt.
Michael,
Ik overweeg serieus om ook over te stappen naar een Mac. Is het display van een 24" iMac vergelijkbaar met het door jou genoemde Cinema display?
Vorige week begaf mijn pc het. Ook ik stelde mijzelf de vraag om over te stappen naar iMac. Na dagen van modderen op de PC zonder de fout te kunnen vinden was ik de PC helemaal zat. Op werk gebruik ik al de Mac Pro met Eizo scherm. Ik ben een echte Macfan, maar het nooit meer zelf kunnen uitbreiden of iets vervangen in het systeem vind ik wel een nadeel van de iMAc. Bij Mac Pro kan dit wel.
Toch maar besloten het moederbord van PC te vervangen. Thuis werk ik ook al met Eizo scherm. De aanschaf van iMac 24 inch was toch veel duurder dan repareren PC. En ik vroeg mij af of een glimmend scherm wel prettig werkt.
PC werkt weer goed maar ik twijfel nog steeds of ik toch niet over een tijdje over ga naar iMac. Liefst natuurlijk een Mac Pro maar dat kan ik niet betalen. Ben het gedoe van aperatuur die niet wil werken onder Windows ook een beetje zat. Ben toch gewend om van alles aan te sluiten wat gelijk werkt op de Mac op mijn werk.
Dus ook mijn vraag, hoe groot is de overgang om te werken met een glanzend scherm als ik een mat scherm gewend ben. (Eizo CT19 en Eizo CT222W) Is scherm iMac gelijkwaardig aan een grafische Eizo monitor? Eizo kan ik kalibreren, hoe gaat dat met een iMac? Alleen softwarematig met een Colorspyder?

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 21 2009 12:34 pm

Jur schreef:
Michael,
Zeker, Jur.
Geweldige machines voor het geld.
Zou eens een kijkje nemen bij een Apple-store in de buurt.
Even voelen/informeren zegt meer.
Er zijn ook zat mensen hier op het forum die reeds voor jou zijn geswiched.
Recent ook nog Marco.
Ik werk reeds sinds 1995 met een Mac dus ben niet objectief.
Heb wel een "dikke" PC op zolder staan, maar als grafisch gereedschap werkt bij mij een Mac veel fijner/beter.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”