Even iets anders: je camera neerzetten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Spek

Even iets anders: je camera neerzetten

Bericht door Spek » do sep 17 2009 10:45 pm

Beste forumgangers,

Even iets anders. Mijn D90 met de 17-55 2.8 erop staat precies recht op tafel. Echter, met de zonnekap erop wordt de body iets opgelicht. Het geheel staat dus iets achterover. Weet iemand of dat onnodige spanning geeft op de verbinding tussen de body en de lens? (overigens heeft de zonnekap wel wat afgevlakte punten, zodat het geheel wat beter staat).
Hoe gaan jullie om met lenzen die wat dikker zijn dan de body? Hoe zet je dat spul neer?

Haha. Beetje rare vraag misschien, maar ik ben wat zuinig op mijn apparatuur.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Even iets anders: je camera neerzetten

Bericht door LOKA » do sep 17 2009 10:59 pm

Kan helemaal geen kwaad hoor.
Gewoon altijd (zoals je zelf al zei overigens) met beleid omgaan.
Ik heb zelf regelmatig de 150-500 van sigma er aan hangen , en dat heeft (gelukkig??) nooit tot enig probleem geleid.
Zo gammel is het heus niet.

Groet: Loka (Loek)

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr sep 18 2009 9:20 am

Gammel is het niet.

Toen ik 30 jaar geleden mijn FE kocht, werd mij verteld, werd later door meerderen bevestigd, leg je camera altijd op z'n rug, dan kan er geen spanning ontstaan op de vatting. Die was toen onherroepelijk van staal, maar desondanks. Ik doe het dus nog steeds.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Spek

Bericht door Spek » vr sep 18 2009 9:37 am

@Cees: kijk, daar is toch wel eerder over nagedacht. 30 jaar geleden zat er natuurlijk geen schermpje op de achterkant. Weliswaar is het schermpje nu beschermd. Het is dus of op de rug, of vertrouwen op de metalen vattingen.
Heren bedankt!

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 18 2009 9:41 am

Als een zwaar objectief aan je camera hangt terwijl je de camera vast hebt (of op een statief hebt staan) geeft dat toch ook spanning op je vatting? Daar zijn die dingen toch op berekend? De camera op z'n rug leggen (zeker met zo'n zwaar objectief erop) lijkt mij een aanzienlijk minder goed idee, met al die knopjes tegenwoordig.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr sep 18 2009 9:46 am

joepert schreef:Als een zwaar objectief aan je camera hangt terwijl je de camera vast hebt (of op een statief hebt staan) geeft dat toch ook spanning op je vatting? Daar zijn die dingen toch op berekend? De camera op z'n rug leggen (zeker met zo'n zwaar objectief erop) lijkt mij een aanzienlijk minder goed idee, met al die knopjes tegenwoordig.
Ik leg m'n D700 met AF-S 80-200 liever op z'n rug, dan dat ik spanning op de vatting wil hebben. Die knopjes hebben er minder last van.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 18 2009 10:00 am

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar als je een D700 met een AF-s 80-200 gebruikt (en om het even of je nu het objectief of de camera op een statief hebt staan); dan staat het objectief toch ook onder behoorlijke spanning? Ik ben geen natuurkundige, maar de belasting van de vatting als de camera op tafel ligt en zowel de camera als het objectief dus ondersteund worden, lijkt mij minder dan de belasting van de vatting als een van beide niet ondersteund wordt.

Verder zou ik het werkelijk belachelijk vinden als Nikon z'n camera's zo maakt dat je ze eigenlijk op hun rug zou moeten neerleggen. Dat is toch veel onstabieler? Het zijn gebruiskvoorwerpen die (zeker in de categorie van jouw spullen) tegen een stootje moeten kunnen.

Maar goed, ieder moet het natuurlijk doen zoals-ie het zelf het prettigst vind :)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr sep 18 2009 10:11 am

Beste S,

Een Nikon F vatting is steviger dan je denkt.
Hoe zouden anders professionals een D3(x) en een 600 mm telelens van vele kilo's kunnen gebruiken?
Er zijn combinaties bekend die meer dan tien kilo wegen...
Enige voorzichtigheid is, zeker met betaalbaarder kamera's, kan geen kwaad maar je moet er niet wakker van liggen.
Als je een combinatie van lens en kamera tactisch stoot kan er wat verbuigen: dat betekent snel een total loss van lens en/of kamera ookal is er aan de buitenkant soms niets van te zien.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

mikemix

Bericht door mikemix » vr sep 18 2009 10:11 am

Nog beter, body en objectief los opbergen.
Trouwens, tijdens gebruik dikwijls camera op objectief laten leunen. Is er allemaal op berekend.
Nooit problemen aan ondervonden.

[EDIT] Zie dat dat Gijs me (net) voor was.

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » za sep 19 2009 12:46 pm

meestal op de linkerzijde, das makkelijk om vlug terug vast te nemen. Nooit over nagedacht eigenijk...

met de 300mm 2.8 op de zonnekap

Spek

Bericht door Spek » zo sep 20 2009 10:21 pm

Toch nog een interessante topic geworden, hoewel ik consensus bespeur in het feit dat de vatting er in ieder geval wel tegen moet kunnen (leek mij ook geen probleem). En inderaad... bij de molens in Kinderdijk had ik de 70-200 eraan hangen en dan kan het niet anders dat je een behoorlijke spanning op de vatting krijgt.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma sep 21 2009 2:12 am

Wat dacht je hiervan......
Afbeelding

Overigens kijk effe niet naar de kwaliteit van de foto, het was een test met hoge iso.

Ok de 17-55 heeft geen ronde zonnekap en natuurlijk in doorsnee kleiner, maar toch......
Overigens leg ik zelf mijn D300 en 17-55 op de onderkant van de camera en op de zonnekap op tafel.
Geen enkel probleem.
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Spek

Bericht door Spek » wo sep 23 2009 9:35 pm

What the hell... . There's always a bigger fish, zou ik dan zeggen. Hahahahaha.
Wat een spul zeg. Tandjes :mryellow:
Ik zie trouwens wat Gitzo's staan. Ik zal niet off topic gaan, maar is dat nog steeds zo'n beetje het summum?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”