Nieuwe snelle/grote CompactFlash kaarten compatible?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Picard

Nieuwe snelle/grote CompactFlash kaarten compatible?

Bericht door Picard » zo sep 20 2009 5:04 am

Sandisk heeft een nieuwe lijn CF geheugenkaartjes geïntroduceert, die de lat qua maximum snelheid en grootte die we van de Extreme IV kenden verlegt. De Extreme 60 MB/s en Extreme Pro 90 MB/s (met UDMA 6) zijn echte snelheidsduiveltjes, waar je voor een 64 GB (tsja, je leest het goed) versie op het moment net zo veel moet neertellen als een leuke reflex body zoals een D90.

Ook de grootste kaart die officieel door Nikon wordt aanbevolen, de 8 GB, gaat in snelheid omhoog. Nu moet je niet verwachten dat je camera daar evenredig dus 2x sneller van wordt, dit is per camera en type kaartje heel verschillend. Meer testrapporten zijn dan ook nodig. Maar bij de wat hogere fps salvo's zal er wel een duidelijke verbetering te verwachten zijn.
De verwachte verkoopprijzen die ik gezien heb zijn een stuk lager als de huidige prijzen voor de Extreme IV, ofwel de 45 MB/s, da's dus gunstig. Vooral het uitlezen van de kaarten gaat sneller, met de juiste kaartlezer, en dat wel lekker als hij helemaal vol zit er je zit erop te wachten.

Ik wil de aspirant koper waarschuwen, al zullen die misschien schaars zijn, dat er tegenstrijdige berichten de ronde gaan over de compatibiliteit met de meeste Nikons DSLR's op de D300s na. Volgens een aantal reclame-berichten die ik gelezen heb zou de 64 giegger met alle CompactFlash camera's goed moeten werken. Dit stukje tekst, waarschijnlijk uit een persbericht want het is steeds precies hetzelfde, kom ik herhaaldelijk tegen:

"SanDisk Extreme Pro CompactFlash-kaarten zijn volledig compatibel met alle camera's, kaartlezers en andere apparaten die CompactFlash-kaarten ondersteunen."

Echter deze test vertelt iets heel anders: http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0043-10255

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe snelle/grote CompactFlash kaarten compatible?

Bericht door Brenzef » zo sep 20 2009 9:39 am

Ja, andere kaartjes dan aangegeven als compatible zullen best werken.
Zelf ook veel gebruikt, maar op een gegeven moment toch vreemde problemen.
Foto's die half leesbaar zijn, CHA errors, duurt lang voordat beeld op schermpje komt na maken foto.

Leuk als je een bruiloft moet fotograferen en je krijgt opeens CHA errors.
Ik gebruik alleen nog Sandisk kaartjes zoals aangegeven in de lijst met "goedgekeurde" kaartjes.
Nooit meer problemen gehad.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo sep 20 2009 2:04 pm

Brenzef schreef:Ja, andere kaartjes dan aangegeven als compatible zullen best werken.
Zelf ook veel gebruikt, maar op een gegeven moment toch vreemde problemen.
Foto's die half leesbaar zijn, CHA errors, duurt lang voordat beeld op schermpje komt na maken foto.

Leuk als je een bruiloft moet fotograferen en je krijgt opeens CHA errors.
Ik gebruik alleen nog Sandisk kaartjes zoals aangegeven in de lijst met "goedgekeurde" kaartjes.
Nooit meer problemen gehad.
Wat voor mij nog steeds een vraag is (die helaas te duur wordt om zelf uit te testen) is wat mijn D3 aan snelheid in huis geeft in een foto weg te schrijven.
Dat zal ongetwijfeld van veel dingen afhangen, vooral als je jpeg gebruikt, maar in mijn geval gaat het om NEF bestanden.

Kort de vraag aan Nikon: met welke snelheid worden een losless compression NEF maximaal op de CF geschreven heb ik noot een duidelijk antwoord gekregen. Dat is WEL de basis waarop ik een bepaalde geheugenkaart zou kiezen.

Het wegschrijven kaart naar disk boeit me minder.

Heeftiemande de info voor me of een plek waar ik zie zou kunnen vinden?
Willem.

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 20 2009 2:39 pm

wblink schreef:Wat voor mij nog steeds een vraag is (die helaas te duur wordt om zelf uit te testen) is wat mijn D3 aan snelheid in huis geeft in een foto weg te schrijven.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9255

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma sep 21 2009 3:02 pm

yoyo schreef:
wblink schreef:Wat voor mij nog steeds een vraag is (die helaas te duur wordt om zelf uit te testen) is wat mijn D3 aan snelheid in huis geeft in een foto weg te schrijven.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9255

Heel informatief, dank voor de link (ik houd mijn Lexar 8Gb 300* dus nog wel een tijdje ...).

Mijn vraag was eigenlijk anders: wat kan mijn D3 als max aan datastroom aanleveren on gedefinieerde omstandigheden. Als dat bv 30Mb/s is zijn kaartjes die 60 Mb/s kunnen ontvangen voor mij dus nutteloos.
Het is een wissekwerking, dat begrijo ik. Ik begrijp ook dat het antwoord niet makkelijk is (jij (met alle respect) weet het blijkkbaar ook niet.

Ik probeer eens wat info van Sandisk ism een D3 los te krijgen.
Willem.

Picard

Bericht door Picard » ma sep 21 2009 7:23 pm

wblink schreef:Mijn vraag was eigenlijk anders: wat kan mijn D3 als max aan datastroom aanleveren in gedefinieerde omstandigheden. Als dat bv 30 Mb/s is zijn kaartjes die 60 Mb/s kunnen ontvangen voor mij dus nutteloos.
Het is een wisselwerking, dat begrijp ik.
Da's iets te kort door de bocht inderdaad, want als je de testsnelheden van de diverse camera's met elkaar vergelijkt is het per camera verschillend hoeveel de uiteindelijke snelheid wordt en óf de camera al überhaupt boven een bepaalde kaartsnelheid daar iets aan heeft.

Ik vind het al heel wat als de camera zonder problemen werkt met een sneller Sandisk kaartje wat bovendien nog goedkoper is/wordt dan de huidige 8 gig Extreme IV kaartjes. Hoop dat er binnenkort wat meer info en tests verschijnen zodat we meer weten.
Brenzef schreef:Leuk als je een bruiloft moet fotograferen en je krijgt opeens CHA errors.
Tjonge jonge, nee zeg, daar zitten we niet op te wachten.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma sep 21 2009 8:22 pm

Ik fotografeer alles met de vreemd genoeg niet-goedgekeurde Extreme III 16 GB. Geen enkel probleem sofar.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Picard

Bericht door Picard » ma sep 21 2009 9:16 pm

Goed om te weten, Gobert. Ja, het blijft een troebele materie en als je Nikon belt of mailt wordt je ook niet veel wijzer. Volgens SanDisk werken ze allemaal. Behalve dan die nieuwe kaartjes, die zijn al bijna in Europa te krijgen (nu dobberen ze nog rond op zee) maar op de Compatibilty Tool van de SanDisk's website durven ze ze nog niet te noemen.

Afdeling Vage Zaken..

Picard

Bericht door Picard » wo jan 06 2010 2:33 pm

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/ ... a_id/45670

Met de 1.02 firmware upgrade in de D700 is er meer mogelijk:
- Ondersteuning voor geheugenkaarten van 64 GB is toegevoegd
Welke kaarten er momenteel officieel compatibel zijn zoals stellig genoemd in Nikon's specificeerde overzicht?
Of het betekent dat de onderliggende groottes van 16 en 32 dan ook automatisch meedoen?
Hoe de FAT32 grenswaarde van 32 GB hierbij een rol speelt?

:roll: Dat weet alleen Nikon nog :?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo jan 06 2010 3:43 pm

Picard schreef:Hoe de FAT32 grenswaarde van 32 GB hierbij een rol speelt?
FAT32 heeft een grenswaarde (lees: maximum) van 2 TeraByte, niet van 32 GB. Dat sommige firmwares niet om kunnen gaan met grotere volumes dan 32 GB heeft niks met FAT32 of met of met compactflash te maken. Dat is lullig en maakt het dus moeilijk om te kijken wat voor kaartjes je camera kan gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Picard

Bericht door Picard » wo jan 06 2010 5:13 pm

Roelof schreef:
Picard schreef:Hoe de FAT32 grenswaarde van 32 GB hierbij een rol speelt?
FAT32 heeft een grenswaarde (lees: maximum) van 2 TeraByte, niet van 32 GB. Dat sommige firmwares niet om kunnen gaan met grotere volumes dan 32 GB heeft niks met FAT32 of met of met compactflash te maken. Dat is lullig en maakt het dus moeilijk om te kijken wat voor kaartjes je camera kan gebruiken.
Volkomen gelijk! :oops: (had het kunnen weten, heb een 250GB external in m'n gear voor overzetten met FAT32)
Was even op het verkeerde been gezet door de info op Nikon's site...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 06 2010 5:16 pm

Voor de nieuwe firmware update voor de D700 en D3 wordt in ieder geval aangegeven dat er 64 Gb wordt ondersteund.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jan 06 2010 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo jan 06 2010 5:35 pm

Léon Obers schreef:Voor de nieuwe firmware update voor de D700 wordt in ieder geval aangegeven dat er 64 Gb wordt ondersteund.

Getest! Hij doet het :D
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » wo jan 06 2010 7:08 pm

We hebben het hier over geheugenkaarten, dus denk dat ik hier wel de vraag kan stellen.

Ik denk er over om een 32 gb kaart van sandisk te kopen, nu zag ik dat de kaart die ik wil hebben bij Saake shop het goedkoopst is. Heeft er hier iemand ervaring met die zaak?
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo jan 06 2010 9:04 pm

Gobert schreef:
Léon Obers schreef:Voor de nieuwe firmware update voor de D700 wordt in ieder geval aangegeven dat er 64 Gb wordt ondersteund.

Getest! Hij doet het :D

64 gB? Welke fabrikant heeft die?
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”