D5000 en Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM
D5000 en Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM
Wie kan me vertellen of de autofocus van de Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM functioneert op de D5000?
Mvrgr. Hanno
Mvrgr. Hanno
Re: D5000 en Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM
Ja, dat werkt. HSM staat voor Hyper Sonic Motor en dat betekent dat er in het objectief een scherpstelmotor zit, zodat je geen aandrijving vanuit de body meer nodig hebt. De D5000 heeft die aandrijving inderdaad niet, dus zul je (bij Sigma dan) een HSM nodig hebben.
Voor de volledigheid:
Nikon noemt de objectieven met ingebouwde motor AF-S en de motor noemen ze SWM (Silent Wave Motor o.i.d.).
Tamron heeft geen specifieke benaming voor de ingebouwde motor en je zult dus goed moeten opletten of het objectief wel of niet geschikt is, zeker omdat van veel Tamron objectieven versies mét en zonder ingebouwde motor in omloop zijn.
Tokina maakt bij mijn weten nauwelijks objectieven met ingebouwde motoren.
Welkom op dit forum trouwens.
Voor de volledigheid:
Nikon noemt de objectieven met ingebouwde motor AF-S en de motor noemen ze SWM (Silent Wave Motor o.i.d.).
Tamron heeft geen specifieke benaming voor de ingebouwde motor en je zult dus goed moeten opletten of het objectief wel of niet geschikt is, zeker omdat van veel Tamron objectieven versies mét en zonder ingebouwde motor in omloop zijn.
Tokina maakt bij mijn weten nauwelijks objectieven met ingebouwde motoren.
Welkom op dit forum trouwens.
OK, dank je voor dit uitgebreide antwoord. Om helemaal 100% zeker te zijn (ik ben echt nog beginner op dit vlak): dat betekent dus dat de D5000 de HSM wel kan aansturen?
Ik las op photozone.de een heel goede test van dit objectief. Het valt voor mij in de categorie "nog betaalbaar" en ook geschikt voor fotografie van vogels (de vogels hoeven voor mij niet beeldvullend in beeld te zijn, het gaat me in eerste instantie om de waarneming).
Groet, Hanno
Ik las op photozone.de een heel goede test van dit objectief. Het valt voor mij in de categorie "nog betaalbaar" en ook geschikt voor fotografie van vogels (de vogels hoeven voor mij niet beeldvullend in beeld te zijn, het gaat me in eerste instantie om de waarneming).
Groet, Hanno
Ja, het aansturen is geen probleem. Een "gewoon" AF-objectief wordt aangedreven door een koppeling. Een objectief met motor wordt aangestuurd via een electronisch contact dat de motor in het objectief activeert. Werkt met alle digitale slr's van Nikon!
- Ralph
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat moet wel gaan werken op je D5000!
Zou zelf ook eens kijken naar de Nikkor 300mm F/4 AF-S, is zelfde prijsklasse en je hebt vast brandpunt!
Zou zelf ook eens kijken naar de Nikkor 300mm F/4 AF-S, is zelfde prijsklasse en je hebt vast brandpunt!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat is het voordeel van een vast brandpunt???Dutchy® schreef:Dat moet wel gaan werken op je D5000!

De Sigma is ook nog eens even lichtsterk. Er staat trouwens een hele mooie te koop op marktplaats.nl!

- Cees
- Forumlid
Er staan meerdere 300mm's te koop op MP! Lijkt wel alsof iedereen ineens een nog langere wil hebben...Patrick schreef:Wat is het voordeel van een vast brandpunt???Dutchy® schreef:Dat moet wel gaan werken op je D5000!
Zou zelf ook eens kijken naar de Nikkor 300mm F/4 AF-S, is zelfde prijsklasse en je hebt vast brandpunt!![]()
De Sigma is ook nog eens even lichtsterk. Er staat trouwens een hele mooie te koop op marktplaats.nl!

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Uteindelijk wel ja... Maar ik had het over de Sigma.Cees Laarman schreef:Er staan meerdere 300mm's te koop op MP! Lijkt wel alsof iedereen ineens een nog langere wil hebben...

- Ralph
- Forumlid
- Contacteer:
Er is mij altijd verteld dat een vast brandpunt vaak wat scherper is dan een telePatrick schreef:Wat is het voordeel van een vast brandpunt???Dutchy® schreef:Dat moet wel gaan werken op je D5000!
Zou zelf ook eens kijken naar de Nikkor 300mm F/4 AF-S, is zelfde prijsklasse en je hebt vast brandpunt!![]()

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Vaak wel. Maar dat is natuurlijk maar een kant van het verhaal. Je kan foto's maken met de Sigma die je niet kunt maken met de Nikon, simpelweg omdat....... je kan in- en uitzoomen.Dutchy® schreef:Er is mij altijd verteld dat een vast brandpunt vaak wat scherper is dan een tele
Ik geloof best dat de Nikon een stuk(je) scherper is dan de Sigma op 300mm en f/4, maar de Sigma presteert sowieso veel beter op 100mm, 135mm, 200mm, etc.!

Als je het mij vraagt zijn de voorbeeld foto's op photozone.de die met de Sigma met variabel brandpunt genomen zijn veel scherper dan die van de Nikkor met vast brandpunt.Dutchy® schreef:Er is mij altijd verteld dat een vast brandpunt vaak wat scherper is dan een tele
Het mooie van de 300 F4 is naast de super kleuren en bokeh dat je er zonder al te veel gestraft te worden een converter tussen kan plaatsen.
Ik doe die van mij nooit weg.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb nooit het idee gehad dat mijn 100-300 f/4 veel slechter ging presteren met de Sigma 1.4x TC erbij...BUG322 schreef:Het mooie van de 300 F4 is naast de super kleuren en bokeh dat je er zonder al te veel gestraft te worden een converter tussen kan plaatsen.
Die 300 f/4 gaat ook niet weg als er ooit een 300 f/2.8 in Huize Bug zou arriveren?

Een converter is wel iets om ook in de overweging mee te nemen. Uit de tests krijg ik de indruk dat de Nikor 300mm f/4 daar iets beter mee omgaat. Hoe zit het eigenlijk met de autofocus bij de Sigma 100-300mm f/4 in combinatie met de 1,4 converter?Patrick schreef: Ik heb nooit het idee gehad dat mijn 100-300 f/4 veel slechter ging presteren met de Sigma 1.4x TC erbij...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
In theorie zou dat best wel eens iets trager kunnen worden door de mindere lichtsterkte. In de praktijk heb ik dat nooit gemerkt, maar eerlijk gezegd heb ik 'm ook niet zo vaak gebruikt in combinatie met de 100-300. Meestal is 300mm op een DX body meer dan voldoende.Hanno schreef:Een converter is wel iets om ook in de overweging mee te nemen. Uit de tests krijg ik de indruk dat de Nikor 300mm f/4 daar iets beter mee omgaat. Hoe zit het eigenlijk met de autofocus bij de Sigma 100-300mm f/4 in combinatie met de 1,4 converter?Patrick schreef: Ik heb nooit het idee gehad dat mijn 100-300 f/4 veel slechter ging presteren met de Sigma 1.4x TC erbij...