Mijn NIKON 105 MM stuk? Wat nu?

Discussies over macro/micro objectieven
IvonneW

Mijn NIKON 105 MM stuk? Wat nu?

Bericht door IvonneW » ma sep 21 2009 1:57 pm

Dag allemaal,

Net teruggekomen van vakantie. Natuurlijk leuk, alle lenzen mee, veel experimenteren en spelen, daar heb je op vakantie de tijd voor. Maar, halverwege de vakantie stopte mijn macrolens ermee. Hij blijft erg donker, ik zie wel op de display van de camera het diafragma verstellen, maar volgens mij blijft het bij een klein gaatje in de lamellen :(

Nu mijn vraag, zijn er nog suggesties wat ik kan doen? En zoniet, wat is dan wijsheid? De lens is denk ik zo'n twee jaar oud, dus niet meer in de garantie, indertijd aangeschaft bij Broer konijn. Kan ik hem nu het beste zelf naar Nikon sturen, en zo ja, wat is het adres? Stom he, ik heb dit (gelukkig) nog nooit bij de hand gehad op deze manier!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Mijn NIKON 105 MM stuk? Wat nu?

Bericht door Léon Obers » ma sep 21 2009 2:01 pm

Probeer eerst eens de contacten van de lens en camera rondom de lensbajonet goed schoon te maken.
Kun je een verkeerde te donkere foto online zetten met alle EXIF-info er nog in?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma sep 21 2009 2:22 pm

Beste Ivonne,

Een woord van troost: de meeste Micro Nikkor lenzen zijn donker (van kleur).

Ik zou Leon's advies ter harte nemen, zo mogelijk ook even de lens proberen op een andere kamera.
Een telefoontje naar Nikon kan geen kwaad, als je haast hebt: 09001callnikon, niet gratis

Een reparatie zal lopen via www.nikonservice.nl, de dames en heren zitten in Beverwijk voor de service van alle hardware klachten...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 21 2009 3:13 pm

Welke versie heb je? De AF-S versie, of de oudere AF-D. Bij die laatste kan je in ieder geval simpel kijken of het diafragma nog soepel opent en sluit...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

IvonneW

Bericht door IvonneW » wo sep 23 2009 7:59 pm

Het is de AF-S versie. Ik zal beginnen met het schoonmaken van de contacten, wat gebruik ik daar het beste voor?

Ja, al mijn lensen zijn vrij donker, aan de buitenkant ;), ik heb geen foto genomen met dit objectief, daar heb ik niet eens aan gedacht, ik kan bijna niet door de zoeker kijken zo donker!

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo sep 23 2009 8:02 pm

Werkt het knopje voor de scherptediepte-controle wel?

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 23 2009 8:57 pm

Diafragma verstelling is bij Nikon wat objectief betreft gelukkig nog volledig mechanisch.

Mogelijk is het palletje van je diafragmaverstelling langs elkaar heen geschoten dit zit onder de objectiefvatting Heb dat bij andere objectieven vaak gehad dat tijdens het terug in elkaar zetten dat het niet goed zat meestal krijg je dan het diafragma niet open maar het gaat ook niet helemaal dicht. wat ook een mogelijkheid is is dat een van de veertjes gewoon losgeschoten of gebroken is.
Als je heeeeel handig bent is dat zelf wel op te lossen.
Maar kan wel lastig zijn om de boel weer goed terug in elkaar te krijgen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 23 2009 9:16 pm

Het is mij niet helemaal duidelijk wat Luc bedoeld, maar je kunt de lens wel gewoon los van je camera in de hand houden, en het palletje van de diafragma-overbrenging met je vinger op en neer bewegen. Dan zou het diafragma open moeten gaan. Mogelijk dat het palletje verbogen is bij onhandig lenzen verwisselen, en blijft het steken op de kleinste waarde.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 23 2009 9:48 pm

Wat ik bedoel zit in het objectief zelf onder de lensvatting. Wil je daar bij kunnen dan zal je de vatting volledig van het objectief moeten verwijderen. diafragma's worden vaak langs 2 kanten en bij sommige objectieven zelfs langs 3 beïnvloed. verstelling uit de body palletje wat Leon bedoeld en zoom en/of focus beïnvloeding maar dat is verder nu niet van belang.

Eerst maar eens kijken zoals Leon aangeeft of je de boel met je vinger wel kunt bedienen.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

IvonneW

Bericht door IvonneW » za sep 26 2009 2:20 pm

Als ik aan het desbtreffende palletje kom, en het heen en weer beweeg, dan gaat het diafragma slechts een klein stukje open. Zou dat dan het euvel zijn? Ik kan niet zien dat het verbogen is!

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » za sep 26 2009 2:29 pm

IvonneW schreef: Nu mijn vraag, zijn er nog suggesties wat ik kan doen? En zoniet, wat is dan wijsheid? De lens is denk ik zo'n twee jaar oud, dus niet meer in de garantie, indertijd aangeschaft bij Broer konijn.
Ivonne,

De garantie stopt niet na 1 of 2 jaar.
Hier is het Nieuw Burgerlijk Wetboek van toepassing die je meer garantie geeft dan je op het eerste gezicht denkt.
Het NBW gaat uit van een normale gebruiksduur. Voor een objectief als de 105mm schat ik die toch op minstens 10 jaar (iedereen die beter kan schatten dan ik: ik hoor graag wat jullie als normale gebruiksduur aanhouden).
Als binnen die periode het voorwerp kapot gaat, dan zal de verkoper een deel van de reparatiekosten of de vervangingskosten moeten dragen.
Uitgaande van een leeftijd van 2 jaar en een normale levensduur van 10 jaar zou dan volgens het NBW de verkoper 8/10e van de kosten moeten dragen en jijzelf 2/10e van de kosten.
Dat is grosso modo de werkwijze van de garantiebepalingen uit het NBW.

Dus als er een defect is, in overleg met Konijn nagaan wat er moet gebeuren.

Peter

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za sep 26 2009 2:50 pm

Bij mijn weten wordt uitgegaan van een normale gebruiksduur zonder gebreken. Bij bijvoorbeeld een auto is dat dan een jaar of 7, terwijl we allemaal weten dat een auto nog wel wat langer meekan. 10 jaar voor een objectief lijkt me dan ook ruim geschat, met name voor AF-S VR objectieven, waarin nogal wat fijne en kwetsbare mechanica zit verwerkt.
5 jaar lijkt me een wat realistischere termijn. Maar voor de rest klopt wat je zegt.
Nog een hele dobber om de winkelier ook zover te krijgen hierin mee te gaan.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za sep 26 2009 2:52 pm

IvonneW schreef:Als ik aan het desbtreffende palletje kom, en het heen en weer beweeg, dan gaat het diafragma slechts een klein stukje open. Zou dat dan het euvel zijn? Ik kan niet zien dat het verbogen is!
Jou probleem staat niet op zichzelf, wij hebben momenteel ook te maken met het waarschijnlijk zelfde probleem op onze 70-200VR.
Ons Diafragmapalletje zet zichzelf klem in de opening waar het zich in bevindt.... Gevolg... Sluitertijden van 1/4000 op F22 die nog overbelicht zijn.. :roll: :roll: :(

We kijken even wanneer we hem weg doen naar Beverwijk, 't moet opgelost worden..

Groeten Eelco & Monique
Laatst gewijzigd door EelcoD7100 op zo sep 27 2009 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://500px.com/EelcoVandeKamp

IvonneW

Bericht door IvonneW » zo sep 27 2009 7:49 pm

Ok, dank allemaal, ik ben maar eens begonnen met een mail naar de leverancier, met een kopie van de aankoopbon (aanschaf februari 2008) erbij. Ik houd jullie op de hoogte.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 29 2009 2:17 am

IvonneW schreef:Als ik aan het desbtreffende palletje kom, en het heen en weer beweeg, dan gaat het diafragma slechts een klein stukje open. Zou dat dan het euvel zijn? Ik kan niet zien dat het verbogen is!
Dat lijkt inderdaad het euvel te zijn. Met dat palletje zou je hem helemaal open moeten kunnen krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”