Eye-fi Wifi SD-card

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Niwla

Eye-fi Wifi SD-card

Bericht door Niwla » di sep 22 2009 12:17 pm

Ik heb alle topics over Eye-fi (http://www.eye.fi/) hier op het forum en elders op internet gelezen, maar toch wil ik dit onderwerp nogmaals aansnijden.
Reden hiervoor is dat ik op zich wel oren heb naar de oplossing. Zeker omdat mijn camera (D3000) een volledige integratie heeft met de Eye-fi.

Op het forum wordt iedere keer verwezen naar een opmerking uit nov. 2008 waarbij iemand aangeeft "dit een jaar geleden geprobeerd heeft", dus dat zal rond eind 2007 geweest zijn.
Ook zijn de redenen waarom de Eye-fi toen niet beviel erg ongefundeerd (te traag / onbetrouwbaar).
Op het internet lees ik meer bezwaren zoals:
* gering bereik
* lastig te configureren (maar dat is eenmalig)
* Kaart upload constant de hele collectie (ipv alleen een aanvulling sinds de laatste "upload")
* Synchronisatie loopt via site van Eye-fi / derden ?

Inmiddels leven we eind 2009, en zijn we dus 2 jaar verder. In die tijd heeft het product naar mijn mening zeker een hele ontwikkeling doorgemaakt.
Zo zijn er naar mijn mening een aantal redenen waarom de huidige Eye-fi's zeker interessant kan zijn:

* geotagging
* overdracht via een ad-hoc wifi-verbinding (dus zonder tussenkomst website derden)
* Ondersteuning van RAW

Daarom wil een nieuw Eye-fi-topic aanzwengelen in de hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met de laatste generatie(s) Eye-fi:

* Welke Eye-fi kaart heb je ?
* Hoe bevalt het ?
* Ben je PC of Mac-gebruiker ?
* Waar loop je zelf tegenaan ?
* Heb je een work-around voor de dingen waar je tegenaan loopt ?
* Zou je het aanbevelen ?

Alvast bedankt

ps: Hier nog een leuke uitpakparty van Bright.nl over de Eye-fi in combinate met een Mifi

(en nee, ik heb wederom geen aandelen) :lol:

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eye-fi Wifi SD-card

Bericht door gijs sandberg » di sep 22 2009 12:50 pm

Beste N,
Ik heb weer eens even op de website gekeken.
Ook voor de Pro versie (die een aantall van de eerdere nadelen mist) geldt dat deze officieel nog niet in Europa geleverd wordt.
Op de NIkon website staat iets soortgelijks over eerdere versies van Eye-Fi.
Als ik de prijs zie denk ik als zuinige hollander: voor USD 150 kan ik een erg lange USB (verleng)kabel kopen, of een karretje voor mijn PC.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Niwla

Bericht door Niwla » di sep 22 2009 1:12 pm

Officieel wordt ie in Europa niet verkocht, maar dat neemt niet weg dat je er niet aan kan komen. Het blijft uiteraard een erg dure gadget, dat moet ik zeker toegeven. Toch ben ik wel erg benieuwd naar hoe de Eye-fi ervaren wordt.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di sep 22 2009 1:51 pm

Beste N,
Er is een verschil tussen aan kunnen komen en nuttig kunnen/mogen gebruiken.
Zowel Nikon als Eye-fi zijn daar duidelijk over naar mijn mening: niet in Europa.
Groeten, GIjs
PS het is en blijft een dure gadget: duurder dan de meest luxe SD kaart bij mijn huisdealer, bijna even duur als een D3000 (grapje).
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 22 2009 2:04 pm

Ondanks de paar jaar dat het ding op de markt is, zijn er een aantal eigenschappen die nog steeds gelden.
Dus daar moet je nog steeds rekening mee houden. Hier nog een aantal zaken op een rijtje.

Het bereik zal nog steeds klein zijn, omdat er in een SD kaartje nu eenmaal niet voldoende ruimte zit om er een fatsoenlijke antenne in te bouwen. Verder is het bereik ook afhankelijk van het type camera. Met een lichtmetalen camera, wordt draadloze verbinding voor het grootste deel afgeschermd ---> de kooi van Faraday. Spiegelreflex camera's in lichtmetaal zijn dikwijls pro modellen camera's en hebben dan meestal geen SD-geheugen, dus is in dat geval eigenlijk niet aan de orde. Maar bedenk dat bijv. een lichtmetalen Panasonic compact camera ook het probleem van afscherming zal hebben.

Met een "plastic" camera zoals de Nikon D3000 heb je daar minder last van, omdat de WiFi stralen minder worden afgeschermd. Bedenk echter dat afhankelijk van meer of minder lichtmetalen delen rondom het interne slot van een SD-kaart in de camera (in camera's zitten dikwijls aluminium afschermplaatjes rondom het SD slot) er nog steeds wel het een en ander kan worden afgeschermd en het bereik waarschijnlijk nog steeds niet betrouwbaar of echt groot zal zijn.

Het bereik indertijd met een plastic D80 was iets in de orde van 6-8 meter in een open ruimte. Laat het nu een meter of 10-12 zijn, voor mijn part 20 meter. Is dat wat je nastreeft met een WiFi kaartje? De snelheid van de verbinding, die toch al niet zo groot is, zakt binnen enkele meters dus al snel verder naar beneden. Daar wil je niet aan als je daarbij ook nog RAW-bestanden gebruikt om up te loaden. Daar is de verbinding te traag, en de bestanden te groot voor om daar lekker achter elkaar mee te werken. Snelheid is namelijk meestal de reden waarom je WiFi zou willen inzetten bij een camera (en zonder gedoe met een kabel waar je over zou kunnen struikelen). Zelfs mensen die een kostbare Nikon WT-4 WiFi draadloze verbinding hebben, zijn meestal niet echt tevreden over de snelheid bij uploaden van RAW-bestanden.

De optie om daar een extra "hulp" hotspot bij te gebruiken in de vorm van een WiFi / MiFi apparaatje en dat via het G3 GSM telefoon netwerk te uploaden zoals dat gedemonstreerd wordt in het filmpje waar de TS naar verwijst, mooi gevonden, maar de combinatie van SD-kaartje en dat MiFi apparaatje tezamen kost wel Euro 399,- Dat is al duurder dan een D3000 camerabody.
Is dat wat je nastreeft?
Dat nog afgezien van een "dure" G3 mobiele telefoonverbinding als internetverbinding om je foto's te uploaden naar een of ander internet Flickr account. En met het uploaden via telefoon-internet naar een Flickr account staan je opnamen wel "online" maar niet op je PC, of je moet daarvoor het EyeFi internet account weer voor gebruiken, die het vervolgens weer doorsluist naar je PC.
Het gebruik van een extern internet-account is juist het grote nadeel van het Eye-Fi concept.
Met die combi van eerst uploaden via een telefoonverbinding van je bestanden naar een Eye-Fi account, om het dan via de normale internetverbinding weer terug te krijgen op je PC, zal niet de gevraagde snelheid opleveren die je zo graag zou willen benutten.
Je hebt dus echt zo'n "ad hoc" draadloos netwerkverbinding nodig van een PC, met de nadelen van dat beperkte WiFi bereik.

Het is niet voor niets dat er naar zo'n combinatie is gezocht van zo'n EyeFi SD-kaartje en zo'n WiFi / MiFi apparaatje met het telefoonnetwerk. Dat is om dat nadeel van dat beperkte WiFi bereik op te heffen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » di sep 22 2009 8:41 pm

mocht je voor een remote oplossing willen gaan met een hoog gadget gehalte dan zal de volgende combinatie voor vele uren fun zorgen:

neem een ipod touch of iphone en installeer hier dslr camera remote op.
pak een laptop/netbook en installeer daar de server versie op.
knoop de nikon via een kabeltje aan de laptop.
en start de ipod/phone software
alles in te stellen op de camera via de ipod inclusief liveview als je binnen het bereik van je wifi access point bent!

totaal nutteloos, maar wel erg leuk om aan de gang te krijgen ;-)

ajuus
emiel

Niwla

Bericht door Niwla » di sep 22 2009 9:42 pm

@emiel,

LOL....dat vind ik wel een goede. Ik zou het voor de fun nog wel eens willen proberen ook. iPhone is hier aanwezig, dus zou het geen probleem moeten zijn.

@Léon,

Natuurlijk is de combinatie van Eye-Fi en Mifi way over the top....Ik zou het me ook niet in mijn hoofd halen... Ook de prijs waarna ik linkte is way to much voor alleen het kaartje.....Het is een beetje alsof je ferrari-velgen onder een 2CV zet. Wanneer het kaartje voor de volle 100% zou werken zoals men aan zou geven en de prijs zou een stuk gunstiger zijn zou het misschien een overweging kunnen zijn......KUNNEN zijn.....

Maar als ik nu nog eens 100 euro stuk te slaan zou hebben zou dat denk ik eerder naar een andere uitbreiding gaan als naar zo'n kaartje....

Desalniettemin ben ik wel erg blij met de feedback die ik tot nu toe gehad heb en hopelijk hebben meer mensen hier wat aan.....

Niwla

Bericht door Niwla » wo okt 14 2009 12:49 pm

Aankomende 24 uur is de Eye-fi home 2GB in de aanbieding

Ik laat hem aan mij voorbij gaan :P

jacogrinwis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jacogrinwis » di apr 12 2011 6:15 pm

Ik ben er in getrapt ik heb er een gekocht de 8GB Pro X2 voor mijn D300s.
Op 30cm van mijn MacBook Pro en 3m van af mijn router duurt een foto zeker 2min.
Ik schiet in RAW een bestand is zo gemiddeld 12mb ik wou hem gebruiken voor portretfotografie.
Ruilen zal denk ik niet meer gaan zonde van mijn €117,44.
Voor als je in JPG schiet is het mischien wel te doen ik had er meer van verwacht.
Geotagging had ik ook anders in geschat wand dat doet die niet bij mij.
Heeft iemand anders mischien andere rezeltaten mischien doe ik iets verkeerds??

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 12 2011 6:46 pm

Afgezien van dat geotagging denk ik niet dat je iets verkeerd doet.
Het klopt prima met de ervaringen die anderen er ook mee hebben.
Welkom in de ontnuchterende wereld van een Eye-fi Wifi SD kaartje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jacogrinwis
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacogrinwis » di apr 12 2011 6:58 pm

Ik heb nu net geprobeerd met JPG bestanden ja dat gaat nog een beetje eigenlijk nog steeds niet een snelheid die bruikbaar is in de praktijk en nu schijnt opeens wel de geotagging weer wel te werken. Heb alleen nog 2 bestanden die die niet kon downloaden en die kan ik ook niet meer verwijderen elke keer als ik in de Eye-fi-center die foto verwijderd dan haalt die hem ergens weer vandaan heb al online gekeken op de site van eye-fi en daar ingelogd maar daar zijn ze niet en kaart geunregisteerd en opnieuw de kaart geregristreerd maar dan komen ze weer gewoon terug. Echt vaag had veel gehoord over die kaartjes had er veel vertrouwen in maar helaas.

Geotagging lijkt alleen op te gaan met jpg bestanden helemaal lomp.

anoniempje1989
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door anoniempje1989 » di apr 19 2011 9:17 pm

Ik heb de 8 gb Pro uitvoering.
Het is een leuk en handig sd kaartje, voor als ik thuis foto's maak is het handig dat je binnen een paar minuten de foto's op je pc hebt.

Het is alleen wel jammer dat het minuten duurt voor ze overgezet zijn (ook in JPG) het had mooier geweest als het binnen enkele seconden op je scherm stond zodat je ook per foto kan beoordelen.

Ik vind het leuk om met zulke dingen te experimenteren, maar voor wat je er uiteindelijk aan hebt is het een best dure gadget.

Ik gebruik onder windows 7 het programmaatje Connectify om van me pc een "hotspot" te maken zodat de snelheid nog redelijk is via een router is hij in mijn geval zeer traag.

Hoop dat mensen die een Eye Fi willen kopen wat aan deze info hebben.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo apr 20 2011 9:14 am

Ik heb gelezen dat men deze week is uitgekomen met nieuwe firmware die de snelheidsproblemen oplost.
Is denk wel de moeite waard om te proberen.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 20 2011 10:44 am

De straks in de winkel liggende D5100 heeft ook Eye-fi en ook daar wordt je niet blij van.

jacogrinwis
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacogrinwis » wo apr 20 2011 10:59 am

Ik heb de update ook gedaan maar is nog steeds super traag. Ik heb er een klein beetje een oplossing voor om er toch nog wat te mee kunnen doen ik schiet op de Eye-Fi card in JPG Basic en laat op de andere kaart in mijn d300s de NEF bestanden plaatsen en de JPG Basic bestanden worden naar mijn MacBook Pro gestuurd als zeg maar voorvertoning maar is nog steeds een traag gebeuren dus lang leven het de gewone USB kabel.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”