Nikkor AF-S 16-85 mm G ED DX scherpstelling >oneindig

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
nikoon

Nikkor AF-S 16-85 mm G ED DX scherpstelling >oneindig

Bericht door nikoon » za sep 26 2009 7:48 pm

Met het Nikkor AF-S 16-85 mm G ED DX objectief kan ik de scherpstelring verder dan het oneindig symbool draaien voor dat hij blokkeerd. Het beeld wordt dan voor oneindig en ook de rest weer onscherp. Ik vind dit vreemd. Verder functioneerd het scherpstellen automatisch normaal. Als ik op oneindig scherpstel dan gaat het objectief keurig naar precies het midden van het oneindig symbool.

In de winkel waar ik de combinatie D90 en dit objectief heb gekocht vond men dit niet vreemd en vertelde me dat dit normaal is voor een dergelijk objectief.

Is dit inderdaad normaal voor dit objectief??

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 16-85 mm G ED DX scherpstelling >oneindig

Bericht door Patrick » za sep 26 2009 8:30 pm

Dat is bij alle AF-S objectieven zo. Dat is, naar ik begreep, nodig bij het scherpstellen. Ik neem aan dat het bij de Sigma en C@non versies van silent wave motoren hetzelfde is.

Niets om je zorgen over te maken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za sep 26 2009 9:06 pm

Beste Patrick,
Niet geheel eens, maar bij sommige Nikon lenzen komt dat voor (af en niet-AF).
Vooral bij lenzen zonder scherpteschaal is dat lastig, je kan inderdaad die lenzen niet gewoon op oneindig instellen b.v. voor een landschap.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 27 2009 1:41 am

gijs sandberg schreef:Niet geheel eens, maar bij sommige Nikon lenzen komt dat voor (af en niet-AF).
Je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Wellicht komt er nog iemand langs die er het fijne van weet om...
gijs sandberg schreef:Vooral bij lenzen zonder scherpteschaal is dat lastig, je kan inderdaad die lenzen niet gewoon op oneindig instellen b.v. voor een landschap.
Ik neem aan dat je bij "landschap" iets in het groothoekbereik bedoelt. Ik zou niet weten waarom je dan op oneindig scherp zo willen stellen! Sowieso is dat wat compositie betreft meestal niet het best, maar in dat bereik kan je om maximale scherpte te bereiken in de diepte eenvoudig/beter een heel stuk voor oneindig scherpstellen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”