Gimp: net zo goed als Photoshop?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Gimp: net zo goed als Photoshop?

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 12:27 am

De aanleiding: ik kreeg vandaag een melding van MS Office dat mijn pakket illegaal was (sh*t, firewall heeft een kwartiertje uitgestaan :(). Nou zou dat kunnen natuurlijk, maar het kan ook een foutje zijn. Afijn, Office eraf, OpenOffice erop. Werkt eigenlijk piekfijn, opent al mijn spreadsheets en tekstdocumenten. Alleen de macro's (in VBA) zal ik opnieuw moeten schrijven in de scripttaal van Calc. Ach, we gaan de winter straks in ;)

Als zo'n gratis alternatief voor MS Office goed werkt, waarom dan niet een gratis alternatief voor een fotobewerkings programma. Want zeg nou zelf, wie heeft Photoshop gekocht? Ok, ok, jij wel dus. Maar het kan goedkoper.
Getriggerd dus door Office melding heb ik als alternatief voor Photoshop het bewerkingsprogramma Gimp gedownload. Ik had er al wel wat ervaring mee (lees uitgeprobeerd) maar ben nu eens serieus gaan kijken of ik dit als alternatief kan gebruiken.

Dat betekent voor mij dus foto's bewerken waarbij ik alles kan doen wat PS ook standaard kan. Inclusief het kader wat ik altijd trouw gebruik, perspectief corrigeren, clonen, enz. En dat lukt aardig moet ik zeggen. Ik heb een foto klaargestoomd in Photoshop en ook in Gimp. Het resultaat staat hieronder:

Photoshop CS4 resultaat:
Afbeelding

Gimp resultaat:
Afbeelding

In Photoshop heb ik alle handelingen die vaak voorkomen (verkleinen, kaderen, enz) geautomatiseerd met actions. Dat zal ik in Gimp allemaal opnieuw moeten aanleren. Maar er zit ScriptFu in Gimp wat net zo krachtig kan zijn, dus dat zal uiteindelijk ook wel lukken. Werd het geen winter binnenkort?

Wellicht heeft iemand anders iets aan deze info, de reden om dit te delen dus. En anders heb je in ieder geval gezien dat het kán :)

Robin

Re: Gimp: net zo goed als Photoshop?

Bericht door Robin » zo sep 27 2009 1:21 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 1:44 am

Robin schreef:Ik kon er echter geen NEF files mee openen, meen ik me te herinerren en dus al snel afgehaakt.
Heb jij een andere versie waarmee dit wel kan ?
Dat is heel simpel en ook gratis op te lossen ( zo doe ik het zelf ook met NEF's als het geheel voor noppes moet :) )

Installeer het eveneens gratis Rawtherapee en geef bij Preferences (knop rechtsonder) bij tab "General" onder "External Editor" bij "Gimp Installation Directory" de betreffende map op (is wel even wennen met die eigenwijze interface). Daarna kan je je NEF's in Rawtherapee openen en met een klik op de knop "Send to Editor" (ook knop rechtsonder) schiet het programma je foto rechtstreeks naar Gimp .

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 27 2009 1:51 am

Gimp zou in theorie een heel goed alternatief moeten kunnen zijn voor Photoshop. Maar in de praktijk is het mij nooit bevallen. Ik start heel graag standaard Ubuntu Linux op, en doe daar alles onder behalve.... foto's bewerken. Daarvoor wordt toch nog steeds Windows opgestart.

Gimpshop al geprobeerd? http://www.gimpshop.com/

Quote van hun (niet erg handige) site:
Due to the changes to the interface, many Photoshop tutorials can be followed in GIMPshop unchanged, and most others can be adapted for GIMPshop users with minimal effort.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 10:47 am

Gimpshop (dank voor de tip Patrick) geeft wel een Photoshop uiterlijk maar bevat helaas een oudere versie Gimp. Gimp zelf is ook zo in te delen dat het sprekend Photoshop lijkt. Ik gebruik Gimp trouwens ook gewoon in Windows :)

Joey

Bericht door Joey » zo sep 27 2009 11:16 am

Nef ondersteuning is in de open source wereld altijd lastig geweest. De specificaties van NEF zijn nooit gepubliceerd dus het moet met reverse engineering (lees: educated guessing). De populairste oplossing is UFRaw (http://ufraw.sourceforge.net/). Die kan met imput profiles overweg, voor een hoop Nikon modellen staan ze ook op de site.
UFRaw is niet geschikt voor batch conversies, daarvoor met je rawstudio hebben (http://rawstudio.org/). En als je van hardcore scripten houdt kun je ook eens naar dcraw kijken (http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/). Geen ervaring mee. Deze twee zijn alleen verkrijgbaar voor Linux. Als je dat niet hebt maar wel een snelle pc raad ik aan http://www.virtualbox.org/ te installeren (gratis) en daarin http://www.ubuntu.com/ (ook gratis).

Er wordt gewerkt aan een open standaard voor digitale negatieven. Die zou mooi opgepakt kunnen worden door de open source wereld. Maar er wordt al jaren aan gewerkt dus ik zou er niet op wachten.

Er is veel te vinden op het net over Gimp. Als je tijd hebt is http://meetthegimp.org/ een handige site om eens te struinen. Het is een podcast over Gimp, met inmiddels 120 afleveringen. Per aflevering wordt een onderwerp uitgelicht. Best interessant allemaal. Er zijn er ook een paar over UFRaw. De foto die hij daarin gebruikt is niet goed gekozen (veel te donker, nef lost niet alles op) maar voor een introductie van UFRaw is het goed.

Of Gimp nou net zo goed is als Photoshop kan ik niet zeggen, ik heb nooit met Photoshop gewerkt. Zoek maar eens op "Gimp vs Photoshop" in google, dan heb je wat te lezen: "about 3,400,000 for gimp vs photoshop". Gimp is geen Photoshop en het is ook niet 'even' onder de knie te krijgen. Ik vind het lekker werken, het kan alles wat ik wil en meer. Het kost even tijd om het onder de knie te krijgen maar dat is met Photoshop vast ook zo.
Het eerste resultaat van Google is het lezen wel waard: http://www.askreamaor.com/image-and-gra ... n-history/. Hoewel het ook gewoon een flame is..

Succes met Gimp. Misschien kunnen we ooit een Gimp sectie starten op het forum!

J

Joey

Bericht door Joey » zo sep 27 2009 11:19 am

Ik zou aanraden om Gimp te gebruiken of Photoshop. Gimpshop slaat nergens op. Gimp is geen Photoshop en doen alsof levert niks op. Neem de tijd om Gimp te leren kennen!

J

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo sep 27 2009 11:25 am

Je kan er helaas niet mee in CMYK kleurruimte werken. Toch wel een vereiste als je het in een workflow voor drukwerk zou willen inzetten. Maar misschien komt dat nog wel eens.
Gimp is zonder meer een prima alternatief voor Photoshop. Zolang je voor 'het web' beelden bewerkt.

Joey

Bericht door Joey » zo sep 27 2009 11:29 am

Hoe vaak gebruikt de gemiddelde Photoshop gebruiker CYMK? Ik druk regelmatig foto's af die in Gimp zijn bewerkt. Mooi resultaat hoor.

J

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo sep 27 2009 11:35 am

Ik wilde het alleen opwerpen, heb Gimp vaker aangeraden in mijn omgeving en kreeg in een aantal gevallen reacties op het ontbreken van CMYK mogelijkheden. Tegenwoordig zeg ik het er meteen bij. :-)

Inderdaad, voor de meesten onder ons is het helemaal geen gemis. Zeker als het gaat om fotowerk.
Het voorbeeld van remoss bewijst dat dit gratis pakket zonder meer kan wedijveren met Photoshop!

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 12:19 pm

Thx voor de uitgebreide info Joey :) Rawtherapee gebruikt trouwens ook het door jou aangehaalde dcraw.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo sep 27 2009 12:27 pm

Nog even wat gegoogled. Er is een oplossing voor Gimp om toch met CMYK te kunnen werken.
Met wat beperkingen maar toch: http://www.blackfiveservices.co.uk/separate.shtml

En je schijnt zelfs Photoshop plugins aan de praat te kunnen krijgen in Gimp.
Voor de ervaren softwareklusser: http://www.instructables.com/id/Photosh ... _The_GIMP/

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 1:03 pm

Jij ook bedankt Onno, vooral die laatste link vind ik interessant.

Edit: werkt prima, ik heb zelfs de Niksoft plugins (o.a. Viveza) aan de praat aan de praat, cool :)

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » zo sep 27 2009 1:14 pm

het kan aan mij liggen, maar ik zie geen resultaat.

Ik wil verscherpen maar ik doe wat fout maar wat weet ik niet.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik moet verscherpen?

voor de rest een snel programma.

grt,

aart

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo sep 27 2009 2:53 pm

Verscherpen kan o.a. door USM (menu "Filters/Versterken/Onscherp masker.....")

Het resultaat zie je alleen in het USM dialoogvenster, maar die kan je groter maken. In onderstaand screenshot een voorbeeld. Ik heb daar natuurlijk wat overdreven waardes ingevuld om het goed zichtbaar te maken:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”