Verbazingwekkend!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Verbazingwekkend!

Bericht door Duuuv » zo sep 27 2009 10:34 pm

Tenminste, voor mij. Na alle discussies over wat wel en niet compatable zou zijn aan oude objectieven op moderne bodies de proef op de som genomen.

Men neme een willekeurige body. In dit geval mijn D300 die ik recent aangeschaft heb. En men neme een willekeurig objectief, in dit geval uit de stoffige koffer van de Nikkormat die ik van mijn vader overgenomen heb.
Het objectief is waarschijnlijk ouder dan ik zelf ben en zal ergens uit de late jaren 60 stammen. Het is niet eens een Nikkor, maar een Soligor telelens. Heeft geen vorkje voor de diafragma koppeling, maar gewoon helemaal geen diafragma koppeling. (je moet met de hand het diafragma dicht draaien voor je een foto wil nemen)
Geen AF, geen chip, eigenlijk een bajonet die er zo simpel uitziet dat niet er niet eens op durft te vertrouwen dat het zal passen.

En wat blijkt: Het past!
En de camera geeft niet eens een foutmelding. Alleen een beetje vage diafragma 0 melding waarmee hij waarschijnlijk duidelijk wil maken dat hij niets van het diafragma snapt.
Camera op mode M, handmatig scherpstellen. En? Het werkt! (en de foto's zijn nog verrassend goed en scherp ook, maar dat is een tweede verbazing)

tja..... dit wil ik dus eigenlijk gewoon even met jullie delen. Het lijkt wel of alles wat uit het Nikon museum komt op de D300 werkt. (Overigens werkte dit objectief niet op de D70, dat heb ik gelijk ook maar even geprobeerd)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Verbazingwekkend!

Bericht door Léon Obers » zo sep 27 2009 10:48 pm

Als dat objectief nog vóór het manuele AI(S) tijdperk is, heb je geluk dat het past, en je de veerspanning van je bajonetvatting aan de camera niet beschadigd hebt. Diafragma ringen van voor dat AI(S) tijdperk steken namelijk meestal net een halve milimeter of wat voorbij de flens van het objectief naar achteren en komen dan eerder tegen de flens van de bajonet van het cameragedeelte. Draai je de lens dan verder in zijn positie, komen de flensen van lens en camerabody dan niet goed tegen elkaar, en worden de verende strips van de bajonet meer dan normaal "strak" aangespannen, waarmee al heel snel de goede werking van de bajonet wordt aangetast als er al niet meer beschadigd wordt, zoals het meeneemnokje van de mechanische diafragma-overbrenging op de camera.

Echt, zet niet klakkeloos een oude lens op je body, maar overtuig je ervan hoe de mechanische delen precies in afmetingen zijn, dat er werkelijk niets beschadigd wordt. Het zit hem dus meestal in een "overhangende" diafragma-ring die eerder tegen de flens van de camera-bajonet aankomt dan de flens van de lens zelf, en het meeneemnokje op de camera waartegen de overhangende diafragma-ring gaat drukken. Je weet nu waar je dan moet kijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo sep 27 2009 11:58 pm

LS.
Sterker nog, eerder dit jaar merkte ik dat een D5000 (en D60 e.a.) weer anders geconstrueerd is.
Daar zit een knopje langs de vatting dat zich in laat drukken.
Alls oude lenzen die een meedraaiende Ai-nok op een kamera zouden kunnen dwarszitten passen, zelfs een 43-86 lens uit plm 1964 paste op de kamera.
Groeten, Gijs
PS voorzichtigheid bijft geboden!
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 28 2009 12:19 am

Wat ik ervan begrepen heb is dat de constructie van de camera's zonder scherpstelmotor net weer iets anders is dan die mét scherpstelmotor en dat daardoor camara's als de D60 ook pre-Ai-objectieven aankunnen, terwijl dat met een D300 ofzo kan wringen (zoals Léon beschrijft). Nikon zelf stelt dat pre-Ai-objectieven gemeden moeten worden. Ken Rockwell heeft op z'n site een heel verhaal over de 'lens-compatibility':
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”