capture NX2 vraag
- peturbo
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
capture NX2 vraag
Ik heb een foto gemaakt van een mevrouw met een leuk truitje.
Het toeval wilde dat zij een kleurige folder kreeg, op een evenement waar ik stond, die folder heeft exact dezelfde kleur dus als haar truitje. Echter bij het bekijken op de monitor, blijkt dat de zon het foldertje zeer licht heeft gemaakt met weinig zichtbare kleuren.
Bij het bewerken kan ik de kleuren in het foldertje terughalen (1 stop donkerder), echter de hele foto wordt dan donker.
Is het mogelijk om alleen dat kleine foldertje 1 stop donkerder te maken, heb al zitten frotten met het pipetje, maar wat ik wil krijg ik niet voor elkaar.
Iemand tips?
Ik heb helaas geen webruimte (behalve mijnalbum.nl) om een voorbeeld te plaatsen.
groeten Peter.
Het toeval wilde dat zij een kleurige folder kreeg, op een evenement waar ik stond, die folder heeft exact dezelfde kleur dus als haar truitje. Echter bij het bekijken op de monitor, blijkt dat de zon het foldertje zeer licht heeft gemaakt met weinig zichtbare kleuren.
Bij het bewerken kan ik de kleuren in het foldertje terughalen (1 stop donkerder), echter de hele foto wordt dan donker.
Is het mogelijk om alleen dat kleine foldertje 1 stop donkerder te maken, heb al zitten frotten met het pipetje, maar wat ik wil krijg ik niet voor elkaar.
Iemand tips?
Ik heb helaas geen webruimte (behalve mijnalbum.nl) om een voorbeeld te plaatsen.
groeten Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: capture NX2 vraag
Plaats de foto even via Photobucket.com.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Forumlid
Hiervoor is het kleursturingspunt uitgevonden.
- peturbo
- Clublid
link naar jpg, photobucket ontvangt geen nef's
http://i741.photobucket.com/albums/xx53 ... C_1727.jpg

http://i741.photobucket.com/albums/xx53 ... C_1727.jpg
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:

Er zijn in NX2 een aantal mogelijkheden: kleursturingspunten, doordrukken met selectiepenseel, of een combinatie van technieken. In bovenstaand voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van een Selectiesturingspunt, in combinatie met de LCH-editor. Delen die te donker werden heb ik met het Selectiepenseel (-) weer helder gemaakt.
Jur
Selectiesturingspunt op de folder zetten.
Dan alles wat er buiten de folder geselecteerd wordt wegpoetsen met een minpenseel.
Daarna in aanpassingen (niveau en curves) je middentonen naar rechts schuiven tot het gewenste resultaat bereikt is.
Dan alles wat er buiten de folder geselecteerd wordt wegpoetsen met een minpenseel.
Daarna in aanpassingen (niveau en curves) je middentonen naar rechts schuiven tot het gewenste resultaat bereikt is.
- peturbo
- Clublid
Dit is wat ik bedoel, ik ga het zelf morgen ook proberen !!!
Ben benieuwd wanneer de cursus opnieuw van start gaat, en hoop er dan bij te zitten
Dank voor jullie inbreng
Ben benieuwd wanneer de cursus opnieuw van start gaat, en hoop er dan bij te zitten

Dank voor jullie inbreng

Een truc die ook werkt is in snel aanpassen. Met de belichtingscorrectie maak je de foto lichter of donkerder. Met de hooglichten de heldere vlakken donkerder en met de schaduwen de donkere vlakken lichter. Vervolgens spelen met contrast en een beetje verscherpen. Moet wel in NEF geloof ik. Belichtingscorrectie werkt bij mij niet in JPG.
George
George