Welke lens voor een huwelijk reportage
-
Ronno
Welke lens voor een huwelijk reportage
Hallo vrienden.
Jullie hebben mij al een paar keer voorzien van goede tips dus ik waag het er nog eens op.
Ik ben opzoek naar een mooie lichtgevoelige lens voor huwelijk reportage.
Nou heb ik een d90 waar ik zeer blij mee ben en daarbij een 18 - 105 kitlens + een 70-300 VR telezoom.
Nou wil ik eigenlijk een lens erbij met een vast brandpunt voor portret fotografie maar waar ik tevens ook
leuke overzichtjes mee kan maken.
Ik zat zelf te denken aan een 50mm 1.4 AF lens maar ook daar heb je weer meerdere soorten van kan iemand mij
advies geven welke te kopen. Zodat ik die lens eens even kan gaan bestuderen in de winkel op mijn body.
met een vriendelijke groet,
Jullie hebben mij al een paar keer voorzien van goede tips dus ik waag het er nog eens op.
Ik ben opzoek naar een mooie lichtgevoelige lens voor huwelijk reportage.
Nou heb ik een d90 waar ik zeer blij mee ben en daarbij een 18 - 105 kitlens + een 70-300 VR telezoom.
Nou wil ik eigenlijk een lens erbij met een vast brandpunt voor portret fotografie maar waar ik tevens ook
Ik zat zelf te denken aan een 50mm 1.4 AF lens maar ook daar heb je weer meerdere soorten van kan iemand mij
advies geven welke te kopen. Zodat ik die lens eens even kan gaan bestuderen in de winkel op mijn body.
met een vriendelijke groet,
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Re: Welke lens voor een huwelijk reportage
Dat zijn twee zaken die niet met elkaar te verenigen zijn met één vaste brandpunt lens.Ronno schreef: Nou wil ik eigenlijk een lens erbij met een vast brandpunt voor portret fotografie maar waar ik tevens ook
Voor portret is een matige tele-lens geschikt, bij DX-formaat tussen pakweg 60-85mm, maar voor overzichten heb je een veel grotere beeldhoek nodig ofwel een betrekkelijk korte brandpunt, voor DX tussen pakweg 18-35mm.
Als het dan om lichtsterkte gaat, kies dan voor twee lichtsterke losse brandpunten, 35mm/1.8 en 85mm/1.4 (of 85mm/1.8 )
Dan kun je om geld te besparen daar altijd nog een uiterst goedkoop, maar prima 50mm/1.8 lensje bijdoen.
Wil je persé één lens van 50mm als uitbreiding zonder de aangegeven andere brandpunten als advies, kies dan voor een AF-S Nikkor 50mm f/1.4G lens of een Sigma 50mm/1.4. Beide zijn zoals aangegeven niet geschikt voor portret, en eveneens niet voor overzichten, waarbij de Sigma eigenlijk nog iets korter van brandpunt blijkt dan de opgegeven specificaties.
Ik weet niet of je met je 18-105mm kitlens trouwreportages hebt gemaakt, maar kijk dan naar de statistieken van de EXIF informatie bij typische portret fotografie en bij overzichten, welke brandpunten dat daar voor gebruikt zijn. Dan kom je er zelf achter welke brandpunten het meest voldoen. Een prima programma om je statistieken van de EXIF weer te geven is "ExposurePlot" http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je één prime wilt, dan zou ik voor de AF-S 35mm f/1.8D gaan. Als je een heel setje wilt, dan koop je er een 50mm f/1.8D en een 85mm f/1.8D bij.
- gijs sandberg
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Ron,
Eens met Leon, je kan dat niet verenigen in 1 lens.
Een komische noot:
Ik zou op een FX kamera kiezen voor de combinatie van 35mm 1.4 (Jammer van die D90, geen lichtmeting, geen AF) eventueel de 28 1.4 AF-D lens, een zeldzame en dure lens, wel AF op duurdere Nikon kamera's.
Die aan te vullen met kleine telelens, b.v. een 85 mm 1.8 (de 1.4 is wel mooi maar zwaar en begrotelijk).
Het enige dat je dan nog moet oplossen is het budgetteren voor een tweetal D700 of D3 kamera's.
Groeten, Gijs
PS Iets realistischer: als je fotorafeert in redelijk verlichte ruimtes moet je met de kitlens vooruit kunnen, evt geholpen met een steviger flitser op of naast de kamera.
Eens met Leon, je kan dat niet verenigen in 1 lens.
Een komische noot:
Ik zou op een FX kamera kiezen voor de combinatie van 35mm 1.4 (Jammer van die D90, geen lichtmeting, geen AF) eventueel de 28 1.4 AF-D lens, een zeldzame en dure lens, wel AF op duurdere Nikon kamera's.
Die aan te vullen met kleine telelens, b.v. een 85 mm 1.8 (de 1.4 is wel mooi maar zwaar en begrotelijk).
Het enige dat je dan nog moet oplossen is het budgetteren voor een tweetal D700 of D3 kamera's.
Groeten, Gijs
PS Iets realistischer: als je fotorafeert in redelijk verlichte ruimtes moet je met de kitlens vooruit kunnen, evt geholpen met een steviger flitser op of naast de kamera.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid

Ik doe al mijn reportages met (1) de D700 met 24-70 met SB900 (met pack) en (2) de D700 en 50/1.4 zonder flash.
Bij locatiefotografie maak ik daarnaast graag gebruik van de 70-200 of 105 mm
Bij locatiefotografie maak ik daarnaast graag gebruik van de 70-200 of 105 mm
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- M.Oorthuis
- Forumlid

- Contacteer:
Ik heb tot vandaag (ik had vandaag weer een bruiloft) mijn D300 + AF-S 17-55 f/2,8 gebruikt + een D700 met AF-S 50 mm f/1,4 waarbij ik de laatste voor 80% heb gebruikt, heerlijk bereik.
Volgende week komt de D700 met AF-S 24-70 f/2,8 er (die D700 die ik vandaag had had ik gehuurd) en gaat de 17-55 eruit. Ik gebruik zelden een flits. De enige momenten dat ik een flits gebruik is voor de fotoshoot op locatie icm de D700 met AF-S 80-200 f/2,8
Ik zou de 50 mm f/1,4 niet op je D90 gebruiken dat is iets te lang icm de cropfactor. Ik zou dan voor de DX equivalent gaan de 35 mm f/1,8
Volgende week komt de D700 met AF-S 24-70 f/2,8 er (die D700 die ik vandaag had had ik gehuurd) en gaat de 17-55 eruit. Ik gebruik zelden een flits. De enige momenten dat ik een flits gebruik is voor de fotoshoot op locatie icm de D700 met AF-S 80-200 f/2,8
Ik zou de 50 mm f/1,4 niet op je D90 gebruiken dat is iets te lang icm de cropfactor. Ik zou dan voor de DX equivalent gaan de 35 mm f/1,8
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Gobert
- Clublid

Flits is afhankelijk van de locatiefoto's en van situatie stadhuis. Als er veel ramen zijn met helder licht en je hebt er last van kun je beter -bvk indirect- inflitsen. Anders krijg je of donkere koppen of een uitgebeten raam.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
Ronno
Bedankt voor de hulp zover.
Ik kan dus beter gaan kijken voor een 35mm door de cropfactor van mijn D90.
Dan kom ik daarmee op een +/- 50mm effectief.
Waarom heeft deze lens geen AF op de D90 dan ? ik dacht juist dat de D90 ook een motor erin heeft zitten alleen de D60 niet of is het iets anders wat ik over het hoofd heb gezien.
En dan meteen nog maar een vraagje op sommige lenzen staat ook DX afgebeeld betekend dit dat de cropfactor is meegenomen in de beeldhoek of moet je dan nog steeds de crop factor toepassen ? en is deze lens dan niet geschikt voor FX.
Ik wil nu eigenlijk eerst mijn glaswerk uitbreiden en op een hoger niveau brengen en daarna voor een FX cam gaan sparen vandaar die vraag.
groeten en bedankt voor al jullie hulp ik blijf dit een heerlijk forum vinden.
Waarom heeft deze lens geen AF op de D90 dan ? ik dacht juist dat de D90 ook een motor erin heeft zitten alleen de D60 niet of is het iets anders wat ik over het hoofd heb gezien.
En dan meteen nog maar een vraagje op sommige lenzen staat ook DX afgebeeld betekend dit dat de cropfactor is meegenomen in de beeldhoek of moet je dan nog steeds de crop factor toepassen ? en is deze lens dan niet geschikt voor FX.
Ik wil nu eigenlijk eerst mijn glaswerk uitbreiden en op een hoger niveau brengen en daarna voor een FX cam gaan sparen vandaar die vraag.
- Gobert
- Clublid

DX vermelding: nog steeds factor toepassen en ongeschikt voor FX. Mijn 24-70/2.8 icm D700 is de meest ideale reportagelens. Loepzuiver en mooi bereik.Ronno schreef:Bedankt voor de hulp zover.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
Ronno
@Gobert Dan is dat ook weer duidelijk 
Ik moet dus kijken dat ik geen DX lens koop want dat zou op langer termijn betekenen dat ik alle lenzen opnieuw kan gaan kopen mocht ik in bezit raken van een FX body.
Met het bruidspaar heb ik al afgesproken dat we een proef sessie gaan plannen zodat ze weten wat voor soort foto's ik maak en in welke style.
Graag zou ik ook nog een SB900 kopen als flitser misschien is dat nog wel belangrijker dan een licht gevoelige lens wat is hier jullie gedachten over.
Ik heb een jaar de tijd voor dit project dus voldoende om te leren werken met de apparatuur.
groet Ronnie
Ik moet dus kijken dat ik geen DX lens koop want dat zou op langer termijn betekenen dat ik alle lenzen opnieuw kan gaan kopen mocht ik in bezit raken van een FX body.
Met het bruidspaar heb ik al afgesproken dat we een proef sessie gaan plannen zodat ze weten wat voor soort foto's ik maak en in welke style.
Graag zou ik ook nog een SB900 kopen als flitser misschien is dat nog wel belangrijker dan een licht gevoelige lens wat is hier jullie gedachten over.
Ik heb een jaar de tijd voor dit project dus voldoende om te leren werken met de apparatuur.
groet Ronnie
- Gobert
- Clublid

Ronno schreef:@Gobert Dan is dat ook weer duidelijk
groet Ronnie
Ik denk dat je niet zonder kunt tijdens een trouwreportage. Zoals ik boven al schreef is het in een heleboel omstandigheden heel goed mogelijk om op hoge ISO's te werken. Tegelijkertijd in een helehoop omstandigheden echter ook niet, dan moet je echt terugvallen op je flash, al was het maar om contrasten te verlagen. Gelukkig heeft Nikon een waarlijk perfect I-TTL systeem. Met de ingebouwde D700 flash is het overigens oppassen bij langere lenzen (schaduwvorming).
De SB900 is een trouwe maat van me geworden in de reportagesfeer. Ook de accupack is een ideale aanvulling gebleken.
Alleen over het gebruik van accu's ben ik nog niet echt tevreden (traditionele penlights zijn een dure optie en milieuonvriendelijk). Ook op dit forum zijn de meningen over accu's (merk/type) te divers om een goed beeld te kunnen vormen.
Dus neem ik tegenwoordig maar voldoende vers-opgeladen accu's mee en zorg ik ervoor dat de accupack vers is in het stadhuis/kerk.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Ik zou niet te moeilijk doen over de aanschaf van die 35mm f/1.8. Zo duur is deze niet, en je krijgt er nog best veel voor terug als je ooit zou overstappen op FX.
Een flitser is een hele goede investering, maar je maakt er niet zomaar goede foto's mee, zelfs niet met Nikon's geweldige flitssysteem. Flitsen is een kunst op zich. Een SB-900 is prachtig, maar ook een SB-600 is prima. Als je later ooit nog eens wat anders wilt biedt je "oude" SB-600 prachtige mogelijkheden om als tweede flitser ingezet te worden. De SB-900 is trouwens erg groot. Ook iets om even te weten...
Een flitser is een hele goede investering, maar je maakt er niet zomaar goede foto's mee, zelfs niet met Nikon's geweldige flitssysteem. Flitsen is een kunst op zich. Een SB-900 is prachtig, maar ook een SB-600 is prima. Als je later ooit nog eens wat anders wilt biedt je "oude" SB-600 prachtige mogelijkheden om als tweede flitser ingezet te worden. De SB-900 is trouwens erg groot. Ook iets om even te weten...
- gijs sandberg
- Clublid

Re: geen AF op de D90 dan
Ron,
Geen Af geldt voor de 35mm ai-s 1.4 lens.
De af-s 35 1.8 DX lens geeft wel AF op een D90 en de meeste andere courante kamera's.
De AF-s 35 1.8 DX lens heeft wel weer andere minpunten, zoals bruikbaarheid op andere dan DX en op oudere kamera's.
Een FX kamera zal bij het monteren van een DX lens standaard omschakelen naar DX uitsnede, met de beperkingen die daarvan het gevolg zijn.
Groeten, GIjs
PS er zijn zeer veel verschillende NIkon lenzen, historisch en courant, een (incompleet) overzicht:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Geen Af geldt voor de 35mm ai-s 1.4 lens.
De af-s 35 1.8 DX lens geeft wel AF op een D90 en de meeste andere courante kamera's.
De AF-s 35 1.8 DX lens heeft wel weer andere minpunten, zoals bruikbaarheid op andere dan DX en op oudere kamera's.
Een FX kamera zal bij het monteren van een DX lens standaard omschakelen naar DX uitsnede, met de beperkingen die daarvan het gevolg zijn.
Groeten, GIjs
PS er zijn zeer veel verschillende NIkon lenzen, historisch en courant, een (incompleet) overzicht:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
Ronno
Oke Jullie zijn dus erg voor de 35mm dan ga ik daar maar eens een keer of wat mee spelen om te ervaren hoe dat bevalt.
Ik heb thuis nog een kamer over dus die wil ik gaan verbouwen tot studio ( tje ) zou ik daar ook veel kunnen presteren met die 35 mm ?
Portretje en producten op de foto zetten meer zal dat nog niet worden.
Ik ga v/d week maar eens even naar de foto winkel.
Dank je Gijs voor de uitleg waar ik even op moet letten.
En Patrick het is ook niet dat ik op de kosten wil letten maar ik ben net een jaar bezig,
en dus nog wel een beetje bang voor miskopen en daarom mijn grote dank aan dit geweldige forum.
Denk dat ik eens ga spelen met een 35mm en daarna de SB-900 erbij dan ben ik weer een eind op de goede weg.
Daarna kan ik nog een mooi eind uitbreiden qua lenzen en verdere toebehoren.
Ik heb thuis nog een kamer over dus die wil ik gaan verbouwen tot studio ( tje ) zou ik daar ook veel kunnen presteren met die 35 mm ?
Ik ga v/d week maar eens even naar de foto winkel.
Dank je Gijs voor de uitleg waar ik even op moet letten.
En Patrick het is ook niet dat ik op de kosten wil letten maar ik ben net een jaar bezig,
en dus nog wel een beetje bang voor miskopen en daarom mijn grote dank aan dit geweldige forum.
Denk dat ik eens ga spelen met een 35mm en daarna de SB-900 erbij dan ben ik weer een eind op de goede weg.
Daarna kan ik nog een mooi eind uitbreiden qua lenzen en verdere toebehoren.
- Melliw
- Clublid

- Contacteer:
Voor portretten en producten zou ik eerder denken aan 85/105mm. Anders heb je best veel last van perspectief in je foto. Een portret met een grote neus is niet zo charmant.Ronno schreef:Oke Jullie zijn dus erg voor de 35mm dan ga ik daar maar eens een keer of wat mee spelen om te ervaren hoe dat bevalt.
Groeten van Willem.