Recent heb ik gelezen dat Nikon ontraadt om extenders te gebruiken op DX-objectieven. Het zou te maken hebben met de aansluiting van het objectief en de extender. Kan je dus op een D300 geen extenders gebruiken?
Graag hulp of zie ik het verkeerd?
Bvd Ger
Extenders op DX
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Extenders op DX
Ger,ger boots schreef:Recent heb ik gelezen dat Nikon ontraadt om extenders te gebruiken op DX-objectieven. Het zou te maken hebben met de aansluiting van het objectief en de extender. Kan je dus op een D300 geen extenders gebruiken?
Graag hulp of zie ik het verkeerd?
Bvd Ger
Werken met een extender op een DX-body levert echt geen probleem op. Ik heb honderden foto's gemaakt met o.a. D2x en D300 met de AFS 4/300 en AFS 2.8/70-200VR met TC14EII.
Aanvulling:
De combinatie van extenders met DX-objectieven wordt afgeraden, omdat er te weining ruimte zou zijn tussen de achterste lenselementen en het lenzenstelsel van de extenders. Niet doen dus, maar een FX objectief met daarop passende extender is geen enkel probleem op een DX body.
Voorbeeld van D300 met AFS 4/300 + TC14EII

Jur
Re: Extenders op DX
Beste Jur,
Is de Nikor AF-D-80-400 ook geschikt voor de D300 met extender?
Met andere woorden zijn in principe alle objectieven zonder de toevoeging DX geschikt?
ger
Is de Nikor AF-D-80-400 ook geschikt voor de D300 met extender?
Met andere woorden zijn in principe alle objectieven zonder de toevoeging DX geschikt?
ger
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zie ik het verkeerd?
Beset Ger,
Ja, nikon ontraad het gebruik van teleconverters op DX Lenzen, niet op DX kamera's.
Je kan gerust een D300 gebruiken i.c.m. een 300 2.8 AF-S lens.
De Nikon TC-E serie teleconverters is geschikt voor een beperkt aantal Nikon lenzen. (waaronder geen enkele DX lens).
Kort gezegd zijn het de AF-S lenzen met redelijke lichtsterkte, andere lenzen passen niet, lees het lijstje oa in de gebruiksaanwijzing van de teleconverters.
Met modificatie past er wel meer.
Let wel dat Nikon gebruik met een netto lichtsterkte van 5.6 of lager afraadt: mijn ervaring is dat je met goed licht en andere goede omstandigheden best wat verder kan gaan.
Groeten, Gijs
ps re: Is de Nikor AF-D-80-400 ook geschikt voor de D300 met extender?
Neen: de lens is niet AF-S de Nikon TC-e's geven op deze lens uberhaupt geen AF, ookal maar je e.e.a. passend.
Ja, nikon ontraad het gebruik van teleconverters op DX Lenzen, niet op DX kamera's.
Je kan gerust een D300 gebruiken i.c.m. een 300 2.8 AF-S lens.
De Nikon TC-E serie teleconverters is geschikt voor een beperkt aantal Nikon lenzen. (waaronder geen enkele DX lens).
Kort gezegd zijn het de AF-S lenzen met redelijke lichtsterkte, andere lenzen passen niet, lees het lijstje oa in de gebruiksaanwijzing van de teleconverters.
Met modificatie past er wel meer.
Let wel dat Nikon gebruik met een netto lichtsterkte van 5.6 of lager afraadt: mijn ervaring is dat je met goed licht en andere goede omstandigheden best wat verder kan gaan.
Groeten, Gijs
ps re: Is de Nikor AF-D-80-400 ook geschikt voor de D300 met extender?
Neen: de lens is niet AF-S de Nikon TC-e's geven op deze lens uberhaupt geen AF, ookal maar je e.e.a. passend.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)