Garantie belgische lens
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Garantie belgische lens
Stel dat ik een lens overneem van iemand die de lens in Belgie heeft gekocht. Is de garantie dan ook van toepassing in Nederland, of moet ik voor alles bij de Belgische vestiging zijn ?
Re: Garantie belgische lens
De garantie is niet overdraagbaar...
Laatst gewijzigd door yoyo op zo nov 08 2009 1:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is dit het officiele standpunt van Nikon NL .ik heb onlangs met een medewerker van Nikon Nederland gesproken hierover en die vertelde mij dat dit welliswaar officieel zo is,maar dat de garantie op lenzen wereldwijd is.(body's alleen Europa) Als je dus met een defecte lens naar Beverwijk komt en je hebt een aankoopbon met datum en de garantie is nog niet verlopen, wie zegt dan dat de lens niet van jou is, of van je neef ? Je zuster?Registratie van de lens is hierbij niet van belang, je kunt ten alle tijden je registratie ongedaan maken, je hebt gewoon garantie. Zelfs Als de aankoopbon op naam is zal men welliswaar moeilijker hierover doen, maar ook dan heb je recht op garantie. (Tip : laat je naam niet vermelden op de aankoopbon,vraag desnoods om een kopie waar wel je naam op staat als je dat van belang vind).yoyo schreef:De garantie is niet overdraagzaam...
groet Witkee
-
- Clublid
Dus als ik via HongSien een lens in Hong Kong heb gekocht en ik heb daar een aankoopbon met garantiebewijs van, dan zal men in Beverwijk een defect aan deze lens, mits het onder de garantie valt, gratis verhelpen?Witkee schreef:Volgens mij is dit het officiele standpunt van Nikon NL .ik heb onlangs met een medewerker van Nikon Nederland gesproken hierover en die vertelde mij dat dit welliswaar officieel zo is,maar dat de garantie op lenzen wereldwijd is.(body's alleen Europa) Als je dus met een defecte lens naar Beverwijk komt en je hebt een aankoopbon met datum en de garantie is nog niet verlopen, wie zegt dan dat de lens niet van jou is, of van je neef ? Je zuster?Registratie van de lens is hierbij niet van belang, je kunt ten alle tijden je registratie ongedaan maken, je hebt gewoon garantie. Zelfs Als de aankoopbon op naam is zal men welliswaar moeilijker hierover doen, maar ook dan heb je recht op garantie. (Tip : laat je naam niet vermelden op de aankoopbon,vraag desnoods om een kopie waar wel je naam op staat als je dat van belang vind).yoyo schreef:De garantie is niet overdraagzaam...
groet Witkee
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Leg die vraag eens voor aan Nikon Nl, ze zijn daar heel open over, ik denk dat je dan geen garantie hebt omdat de aankoop niet volgens de importeur verloopt(grijs) Belastingen zijn dan niet betaald e.d Het risiko van kopen via Hong Sien is dat je een naheffing van belasting kunt krijgen. Het verschil op een 70-200 is incl verzendkosten via H.S is ongeveer €220. (laatst nog gemaild met hem hierover. ) Dat was mij het risiko niet waard. Ik heb er een uit NL gekocht, zonder garantie(want geen aankoopbon), wel hier kunnen controleren, dat was van mij van belang.
groet Witkee
groet Witkee
-
- Forumlid
Het wel of niet betalen van belastingen heeft toch niets met de garantie te maken. Als garantie op lenzen wereldwijd dekking geeft, dan is dat gewoon zo.
En als Nikon niet moeilijk doet over de naamstelling dan denk ik dat ze heel verstandig zijn. Als je een lens koopt van pakweg 1600 euro en de tweede eigenaar krijgt binnen de garantieperiode troubles door een defect dat hij zelf niet veroorzaken kan, dan ontslaat dat de fabrikant niet van het repareren van de lens.
En als Nikon niet moeilijk doet over de naamstelling dan denk ik dat ze heel verstandig zijn. Als je een lens koopt van pakweg 1600 euro en de tweede eigenaar krijgt binnen de garantieperiode troubles door een defect dat hij zelf niet veroorzaken kan, dan ontslaat dat de fabrikant niet van het repareren van de lens.
-
- Forumlid
Zo is dat.lock schreef:Het wel of niet betalen van belastingen heeft toch niets met de garantie te maken. ..
Mij ook een raadsel waarom dat erbij gehaald wordt.
Ik bedoel hiermee dat er dan meestal geen officiele aankoopbon is,dus geen garantie.Marten schreef:Zo is dat.lock schreef:Het wel of niet betalen van belastingen heeft toch niets met de garantie te maken. ..
Mij ook een raadsel waarom dat erbij gehaald wordt.
groet Witkee
Nee.Dus als ik via HongSien een lens in Hong Kong heb gekocht en ik heb daar een aankoopbon met garantiebewijs van, dan zal men in Beverwijk een defect aan deze lens, mits het onder de garantie valt, gratis verhelpen?
Dat wereldwijde garantieverhaal is al een keer of 50 hier uitgebreid op het forum behandeld.
Voorbeeld:
1) Als jij in Maleisië woont, en je koopt daar een camera en objectief, en je gaat op vakantie in Nederland, en je body of objectief scheid ermee uit, dan heb je recht op garantie van Nikon in Beverwijk. Mocht de klacht onder de garantie vallen, zullen ze dit gratis herstellen.
2)Als jij in Nederland woont, en je in Maleisië gekochte camera of objectief gaat kapot, en je gaat daarmee naar Beverwijk, dan zullen ze daar graag service verlenen, maar wél tegen betaling! Geen garantie dus
En ja, als je naar Beverwijk belt zullen ze dit ook zo vertellen. Het is geen geheim, en er is zeker geen verschil tussen objectieven en body's. Punt.
-
- Clublid
Duidelijk en dank daarvoor. Het zou zoveel makkelijker zijn geweest als Nikon Nederland het ook op deze manier ergens op hun site zou vermelden.florist schreef:[1) Als jij in Maleisië woont, en je koopt daar een camera en objectief, en je gaat op vakantie in Nederland, en je body of objectief scheid ermee uit, dan heb je recht op garantie van Nikon in Beverwijk. Mocht de klacht onder de garantie vallen, zullen ze dit gratis herstellen.
2)Als jij in Nederland woont, en je in Maleisië gekochte camera of objectief gaat kapot, en je gaat daarmee naar Beverwijk, dan zullen ze daar graag service verlenen, maar wél tegen betaling! Geen garantie dus.
Nogmaals dank (Ook al was het de 51e keer

Jan
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Nu behoeft het verhaal m.i. wel enige nuancering, want België is Maleisië niet. Hoewel België eigen distributie en service heeft (samen met Luxemburg), kan ik me voorstellen dat er over en weer wel iets meer coulance is, met name omdat het grijze import-probleem tussen België en Nederland niet significant speelt. Een bedrijf kan zich (zeker binnen de EU) volgens mij niet permitteren om heel rigide te zijn, omdat je ook in de knoei kan komen met vrij verkeer van goederen. Ik zou tóch Nikon bellen om het te vragen.
Verder: waar heb je over? Je wil kennelijk een tweedehands objectief kopen. Garantie zal dus minder dan een jaar zijn. Kans dat je het nodig hebt is niet zo groot en áls je het nodig hebt is het dus óf een ritje naar Beverwijk (maar daar wonen jullie geloof ik?), of naar België. Allemaal binnen de grenzen van het mogelijke.
Verder: waar heb je over? Je wil kennelijk een tweedehands objectief kopen. Garantie zal dus minder dan een jaar zijn. Kans dat je het nodig hebt is niet zo groot en áls je het nodig hebt is het dus óf een ritje naar Beverwijk (maar daar wonen jullie geloof ik?), of naar België. Allemaal binnen de grenzen van het mogelijke.
-
- Forumlid
In dit geval was het een lens die nog niet eens een maand geleden was aangeschaft. In Belgie geeft men 2 jaar garantie. In Nederland 1 jaar.joepert schreef:Verder: waar heb je over? Je wil kennelijk een tweedehands objectief kopen. Garantie zal dus minder dan een jaar zijn.
De vraag was dus of de garantie ook van toepassing was in NL. Dat is dus niet automatisch het geval.
Een andere kwestie is de overdraagbaarheid van de garantie. Dat speelt zeker een rol, maar het was geen onderdeel van mijn vraag.
-
- Clublid
Dat dit toch niet klopt blijkt uit onze volgende ervaring. Yuul d'r 24 - 70 mm lens vertoonde de bekende problemen met de zoomring. De lens was via Hong Sien afgelopen februari vanuit Hong Kong ontvangen met een garantiebewijs van Nikon Hong Kong. Op mijn verzoek heb ik ook een officiele rekening van Hong Sien gekregen. Bij het servicepunt aangekomen, vroeg de juffrouw of de lens nog in de garantie zat. Ik zei ja en nee. Wel wat de datum op de rekening betreft, maar het is grijze import .... De juffrouw bekeek het gele garantieformulier, dat uit deel A, B en C. bestaat en zei "U heeft wel degelijk wereldwijd garantie, omdat er een deel C "Nikons worldwide service warranty" bij zit". De lens is vervolgens naar Duitsland opgestuurd en we hebben hem vandaag met een soepel lopende zoomring weer (kosteloos) opgehaald. Prima service en wij denken voor velen een eye-opener, of niet?Jan en Yuul schreef:Duidelijk en dank daarvoor. Het zou zoveel makkelijker zijn geweest als Nikon Nederland het ook op deze manier ergens op hun site zou vermelden.florist schreef:[1) Als jij in Maleisië woont, en je koopt daar een camera en objectief, en je gaat op vakantie in Nederland, en je body of objectief scheid ermee uit, dan heb je recht op garantie van Nikon in Beverwijk. Mocht de klacht onder de garantie vallen, zullen ze dit gratis herstellen.
2)Als jij in Nederland woont, en je in Maleisië gekochte camera of objectief gaat kapot, en je gaat daarmee naar Beverwijk, dan zullen ze daar graag service verlenen, maar wél tegen betaling! Geen garantie dus.
Nogmaals dank (Ook al was het de 51e keer)
Jan
Groet,
Jan en Yuul
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
lock schreef:In dit geval was het een lens die nog niet eens een maand geleden was aangeschaft. In Belgie geeft men 2 jaar garantie. In Nederland 1 jaar.joepert schreef:Verder: waar heb je over? Je wil kennelijk een tweedehands objectief kopen. Garantie zal dus minder dan een jaar zijn.
De vraag was dus of de garantie ook van toepassing was in NL. Dat is dus niet automatisch het geval.
Een andere kwestie is de overdraagbaarheid van de garantie. Dat speelt zeker een rol, maar het was geen onderdeel van mijn vraag.
1 jaar is strijdig met Europese regelgeving. Alle leveranciers weten dat behalve Nikon

Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Clublid
Hallo die Gobert,Gobert schreef:lock schreef:In dit geval was het een lens die nog niet eens een maand geleden was aangeschaft. In Belgie geeft men 2 jaar garantie. In Nederland 1 jaar.joepert schreef:Verder: waar heb je over? Je wil kennelijk een tweedehands objectief kopen. Garantie zal dus minder dan een jaar zijn.
1 jaar is strijdig met Europese regelgeving. Alle leveranciers weten dat behalve Nikon
Waarom reageer je nu pas op iets van een maand geleden? Wat vind je van onze ervaring van een paar uur geleden??
Groet,
Jan (van Yuul