Borneo HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Reinder
Forumlid
Forumlid

Borneo HDR

Bericht door Reinder » za okt 03 2009 10:48 pm

Op Borneo heb ik naast vogelfoto's (zie post in presentaties) ook wat landschappen gefotografeerd. Bij de ondergaande zon wat bracketingopnames gemaakt om thuis eens een HDR te proberen. Het licht was ongeschikt om een gewone opname te maken. Dus bij deze mijn eerste HDR/tonemapping experiment. Ik hoor graag wat je er van vindt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Borneo HDR

Bericht door Nicole » za okt 03 2009 10:54 pm

Prachtig !! heb je er niet meer ? Mooie luchten !
NAS Buikpijn

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 03 2009 11:12 pm

Heel mooi inderaad, maar wat mij betreft mogen ze een stuk donkerder / meer contrast. Dan krijgen ze waarschijnlijk ook wat vollere kleuren.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » zo okt 04 2009 12:38 am

mooie foto`s reinder , alleen op foto 2 staan de huizen zowat op instorten waarschijnlijk is dat
nog wel te corrigeren.

groet ruud

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo okt 04 2009 10:38 am

Mooi van kleur!
Mooie compositie!

maar wel een erge vertekening, die m.i. afbreuk doet aan de foto. Probeer dat te corrigeren en ze zijn fantastisch!

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » zo okt 04 2009 1:09 pm

Beetje een slap argument om te zeggen dat het licht niet goed was om een foto te nemen.
Is voor mij geen valide excuus om er dan maar een HDR van te maken.

100 % fan van HDR ben ik niet, alleen als het echt goed gedaan is en in mijn soort smaak.
Maar ik vind het hier geen toegevoegde waarde hebben. Snap ook niet waarom veel fotografen nu alles in HDR willen doen.
"Imagination is far more important than knowledge"

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo okt 04 2009 5:22 pm

Kijk dat ziet er nou leuk uit. Mooi gedaan die HDR.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » zo okt 04 2009 7:49 pm

soulpic schreef:Beetje een slap argument om te zeggen dat het licht niet goed was om een foto te nemen.
Is voor mij geen valide excuus om er dan maar een HDR van te maken.
Beetje kort door de bocht, wij waren er niet bij om de omstandigheden te beoordelen... :wink:

Anyway, met name de tweede erg ok. Inderdaad iets hoger contrast en die storende vertekening eruit halen en hij wordt nog beter!
Buy film, not megapixels...

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 04 2009 9:53 pm

Reinder schreef:Ik hoor graag wat je er van vindt.
Ik ben niet enthousiast . . . . :shock:

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » zo okt 04 2009 10:05 pm

Mooie foto's, maar ik mis nu juist het contrast. Ik vindt niks mis met hdr, ook niet bij zulke foto's, maar ik zou het heel subtiel houden zodat de belichting wel natuurlijk blijft vallen. De huisjes en de bomen zijn mooi om een beetje op te lichten, maar zeker niet meer dan de omgeving. Ik zou ze even overdoen, die lucht van 2 wordt denk ik heel gaaf, mooi moment!

Maribex
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Maribex » zo okt 04 2009 11:10 pm

Het ligt er maar wat je wil bereiken met HDR. Ik gebruik HDR in principe alleen voor de situaties waarvoor het oorspronkelijk 'uitgevonden' is, namelijk om flinke contrastverschillen te overbruggen. Buiten leidt dat al snel tot onnatuurlijke effecten, vooral in de lucht, zoals ook in deze foto's te zien. Sommigen houden er van, en maken daarom juist HDR's. Prima, staat iedereen vrij. En ik heb er ook heel mooie van gezien!
In de foto's die je hier plaatst zie ik in de licht- of contrastomstandigheden niet direct een reden om tot HDR over te gaan. De effecten van HDR vind ik hier niet zo geweldig, en dan heb ik het met name over de luchten. Verder zijn er naar mijn mening nog wat aanpassingen nodig, zoals het rechtzetten van de huisjes.

Groetjes,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » zo okt 04 2009 11:47 pm

Bedankt voor de reacties, de meningen over hdr zijn sterk verdeeld zo te zien. Ik ben nog erg aan het experimenteren dus de tips zijn zeer welkom. Het rechtzetten van de huisjes wil niet lukken met Capture NX 2. Ik gebruik vertekeningscorrectie maar dat lost het in de verste verte niet op. Andere tips?
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma okt 05 2009 9:56 am

In PS4 perspectief correctie toegepast. Verzadiging en contrast iets opgeschroefd. Hier het resultaat. Ik denk dat een niet HDR mooier uit gaat komen.

Afbeelding

Indien de foto moet worden verwijdert, zeg het gewoon.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » ma okt 05 2009 5:15 pm

Zo, die perspectiefcorrectie werkt echt. Ik snap alleen niet waarom ik dat met een all Nikon workflow niet voor elkaar krijg. Ze weten toch alle details van de lens en zouden dat perfect moeten kunnen inbouwen in NX. Bedankt voor het tonen dat het zo goed kan lukken!

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma okt 05 2009 10:57 pm

Erg fijne platen. Ik blijf er naar kijken!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”