afkortingen objectief aanduidingen?
afkortingen objectief aanduidingen?
Voorlopig stil ik mijn hebberigheid naar andere objectieven dan de kitlens die bij mijn D60 zat door de verschillende aanbiedingen te vergelijken. Daarbij stuit ik vaak op het probleem dat ik de gebruikte afkortingen niet kan thuisbrengen.
Deze voorbeelden van een online winkel:
1) Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 G DX IF ED
2) Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 IF ED
zijn als ik naar de afbeeldingen kijk gelijk, maar 1 beroemt zich naast IF en Ed ook nog op G en DX.
Is dat slordigheid of is er een verschil?
Van de site van Ken Rockwell heb ik inmiddels geleerd dat een G-objectief niet super is (mijn kitlens is een G), maar over de letters IF en ED kan ik bij hem niets vinden.
Kortom: is er een lijst waarin al deze afkortingen worden uitgelegd?
Bovendien: wat is het verschil tussen een Nikon en een Nikkor lens?
Deze voorbeelden van een online winkel:
1) Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 G DX IF ED
2) Nikon AF-S 18-70mm F/3.5-4.5 IF ED
zijn als ik naar de afbeeldingen kijk gelijk, maar 1 beroemt zich naast IF en Ed ook nog op G en DX.
Is dat slordigheid of is er een verschil?
Van de site van Ken Rockwell heb ik inmiddels geleerd dat een G-objectief niet super is (mijn kitlens is een G), maar over de letters IF en ED kan ik bij hem niets vinden.
Kortom: is er een lijst waarin al deze afkortingen worden uitgelegd?
Bovendien: wat is het verschil tussen een Nikon en een Nikkor lens?
Re: afkortingen objectief aanduidingen?
Het is slordigheid. Het af-s 18-70 objectief bestaat maar in 1 uitvoering.
AF-S = ingebouwde focusmotor. De "D" staat er niet meer bij maar zit er wel in.
Af-D = geen ingebouwde motor, maar wel afstandsmeting (D= Distance); relevant voor flitsen, niet schokkend.
G = Geen diafragmaring. Niet geweldig? Ook objectieven met diafragmaring stuur je op een DSLR aan met behulp van de body. Wezenlijk geen verschil dus in gebruik. Alleen onhandig als je het objectief op oudere film-camera's wil gebruiken (maar dan echt 15-20 jaar oudere camera's). Maakt voor jou dus niet uit.
DX= specifiek voor DSLR camera's met DX-sensor (alle digitale camera's behalve D3(x) en D700.
IF= Internal Focus: wordt niet langer bij scherpstellen (maar wel bij in- uitzoomen)
ED = Extra Dispersion glass: bepaald soort glas (heb even niet paraat wat het precies doet).
AF-S = ingebouwde focusmotor. De "D" staat er niet meer bij maar zit er wel in.
Af-D = geen ingebouwde motor, maar wel afstandsmeting (D= Distance); relevant voor flitsen, niet schokkend.
G = Geen diafragmaring. Niet geweldig? Ook objectieven met diafragmaring stuur je op een DSLR aan met behulp van de body. Wezenlijk geen verschil dus in gebruik. Alleen onhandig als je het objectief op oudere film-camera's wil gebruiken (maar dan echt 15-20 jaar oudere camera's). Maakt voor jou dus niet uit.
DX= specifiek voor DSLR camera's met DX-sensor (alle digitale camera's behalve D3(x) en D700.
IF= Internal Focus: wordt niet langer bij scherpstellen (maar wel bij in- uitzoomen)
ED = Extra Dispersion glass: bepaald soort glas (heb even niet paraat wat het precies doet).
http://www.nikonlinks.com/unklbil/nomenclature.htm
Zie ook de site van Nikon support.
Van de AF-S 18-70/3.5-4.5 G IF-ED is er maar één type.
Een nikon objectief van de laatste jaren is een Nikkor.
En dat G objectieven niet goed zijn is volslagen onzin. De beste objectieven op dit moment zijn allemaal G objectieven.
Het betekent dat het objectief geen diafragmaring heeft. Dat heb je tegenwoordig niet meer nodig. Door deze weg te laten is het objectief goedkoper en compacter te maken waardoor er ruimte overblijft voor dingen waar je wel wat aan hebt. VR bijvoorbeeld.
Voor die paar gevallen dat een diafragmaring wel handig of nodig is heeft nikon andere goedkopere oplossingen.
Zie ook de site van Nikon support.
Van de AF-S 18-70/3.5-4.5 G IF-ED is er maar één type.
Een nikon objectief van de laatste jaren is een Nikkor.
En dat G objectieven niet goed zijn is volslagen onzin. De beste objectieven op dit moment zijn allemaal G objectieven.
Het betekent dat het objectief geen diafragmaring heeft. Dat heb je tegenwoordig niet meer nodig. Door deze weg te laten is het objectief goedkoper en compacter te maken waardoor er ruimte overblijft voor dingen waar je wel wat aan hebt. VR bijvoorbeeld.
Voor die paar gevallen dat een diafragmaring wel handig of nodig is heeft nikon andere goedkopere oplossingen.
@joepert: reuze bedankt voor lijstje en uitleg. Net wat ik zocht.
@yoyo: ook jij bedankt voor je uitleg re G-lenzen. Ken zegt: "G-lenses are crippled versions of other lenses. G lenses have had their aperture rings removed to save cost. G is not a feature. G is a handicap." Die opmerking gekoppeld aan het feit dat een kitlens natuurlijk geen topper kan zijn, deed me G-lenzen wantrouwen, maar ik ben blij dat dat ten onrechte is.
@yoyo: ook jij bedankt voor je uitleg re G-lenzen. Ken zegt: "G-lenses are crippled versions of other lenses. G lenses have had their aperture rings removed to save cost. G is not a feature. G is a handicap." Die opmerking gekoppeld aan het feit dat een kitlens natuurlijk geen topper kan zijn, deed me G-lenzen wantrouwen, maar ik ben blij dat dat ten onrechte is.
Via de link die yoyo gaf:joepert schreef: ED = Extra Dispersion glass: bepaald soort glas (heb even niet paraat wat het precies doet).
"LD/ED/UD - Low/Extra low/Ultra low Dispersion - Special glass that doesn't disperse the light as it enters the lens. Usually encountered on later model telephoto lenses." Weer heel wat opgestoken! Dank.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Bij G objectieven zit er geen diafragma ring op het objectief en kan je de scherptediepte niet zien/aflezen. Daarom staat de volgende quote bij Gijs Sandberg zijn berichten.
"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)"
"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)"
Nikon Z Z & de maskers
Dat vind ik wel een nadeel, maar alle waar is naar zijn geld.cookie1397 schreef:Bij G objectieven zit er geen diafragma ring op het objectief en kan je de scherptediepte niet zien/aflezen.
Alleen slaat vrij naar Cato de oudere nergens op.cookie1397 schreef:"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)"
Zie hier
Of ik zie het verkeerd?
Tenzij je dit bedoeld:
"Contra verbosos noli contendere verbis:
sermo datur cunctis, animi sapientia paucis."
(Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.)
Of:
"Ze hebben niet alleen gezworen ons allemaal uit te roeien, maar ze laten er zich nog voor betalen ook."
-
- Forumlid
yoyo schreef:....Een nikon objectief van de laatste jaren is een Nikkor.....

Zo maar een voorbeeldje uit 1965:
http://www.destoutz.ch/lens_35mm_f2_690117.html
Het slaat op "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam "dcschuiling schreef:Alleen slaat vrij naar Cato de oudere nergens op.cookie1397 schreef:"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)"
Zie hier
Of ik zie het verkeerd?
Tenzij je dit bedoeld:
"Contra verbosos noli contendere verbis:
sermo datur cunctis, animi sapientia paucis."
(Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.)
Of:
"Ze hebben niet alleen gezworen ons allemaal uit te roeien, maar ze laten er zich nog voor betalen ook."
Ik wil hier toch even een nuance aanbrengen. Op een digitale camera (en ook op de modernere film-camera's van de laatste ca 15) is het zo dat je de diafragmaring, al zit hij erop, niet meer gebruikt. De camera stuurt het diafragma aan. Je moet de ring op het grootste diafragmagetal zetten. Bij de meeste AF-objectieven kun je dan met een schakelaar de ring vastzetten.A.Translator schreef:Dat vind ik wel een nadeel, maar alle waar is naar zijn geld.cookie1397 schreef:Bij G objectieven zit er geen diafragma ring op het objectief en kan je de scherptediepte niet zien/aflezen.
Dit betekent dat het diafragma pas dichtgaat als je de foto neemt. Op de wat uitgebreidere camera's (vanaf D90, maar misschien ook al wel D5000), kun je met behulp van een knopje een scherptediepte-voorbeeld zien. Bij een G-objectief werkt dit precies hetzelfde. Dat je dus geen scherptediepte-voorbeeld (in het Engels noemen ze het DOF-preview; DOF= Depth of focus) kunt zien, ligt dat bij de huidige generatie apparatuur welbeschouwd niet aan het objectief maar aan je camera.
Jaren = meervoud.Marten schreef:yoyo schreef:....Een nikon objectief van de laatste jaren is een Nikkor.....![]()
Zo maar een voorbeeldje uit 1965:
http://www.destoutz.ch/lens_35mm_f2_690117.html
Vergeet niet dat de coorperatie pas sinds 1988 Nikon Corp. heet. Daarvoor was het Nippon Kōgaku Kōgyō Kabushikigaisha.
En dat er body's zijn geweest die Nikkor op de body hadden (Nikon F series 1959-1972 in Duitsland). En er zullen vast objectieven zijn waar alleen NIPPON KOGAKU op stond.
Met de tekst "de laatste jaren" zit ik dus lekker safe...
Ik lees hier vaker statements die echt nergens op slaan. Ik probeer daar niet aan mee te doen...
Net als de statement dat je met een G-obejctief de schertediepte niet kan zien. Je kunt ook met een G het diafragma laten sluiten. Knopje naast je objectief. En met een tabel zie je veel beter hoeveel scherptediepte je werkelijk hebt. Die is namelijk ook afhankelijk van de sensor die je gebruikt. En dat weten die letters op het objectief niet. Die moeten dan steeds verschuiven. Erg lastig.
Cato weet niet waar hij het over heeft. Sukkel...
Laatst gewijzigd door yoyo op wo okt 07 2009 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Een Gecastreerd objectief is moeilijk te bedienen als je dat objectief omgekeerd op de camera wilt plaatsen, middels de BR-2a.
De F-70 uit 1994 was de eerste camera waar de huidige AFS objectieven op werken.
Nog steeds leverbaar; manueel en film: Kit FM10 + Ai 35-70 f/3.5-4.8 Manuele analoge reflex, instapmodel. En samen met het bijpassende AI(s) model objectief. Nikon noemt AIS modellen AI.joepert schreef:Ik wil hier toch even een nuance aanbrengen. Op een digitale camera (en ook op de modernere film-camera's van de laatste ca 15) is het zo dat je de diafragmaring, al zit hij erop, niet meer gebruikt. De camera stuurt het diafragma aan. Je moet de ring op het grootste diafragmagetal zetten. Bij de meeste AF-objectieven kun je dan met een schakelaar de ring vastzetten.
De F-70 uit 1994 was de eerste camera waar de huidige AFS objectieven op werken.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op wo okt 07 2009 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan ga jij toch lekker een 600/4G VR of een 14-24/2.8G omgekeerd op je body zetten..! Denk toch na.Hans Braakhuis schreef:Een Gecastreerd objectief is moeilijk te bedienen als je dat objectief omgekeerd op de camera wilt plaatsen, middels de BR-2a.
Net of dat zo makkelijk werkt, een omgekeerd objectief. Daar zijn veel betere oplosssingen voor.
Nikon verkoopt nog steeds de manual objectieven en er zijn electronische balgen op de markt. Of je koopt een tweedehands AF o.i.d. Daar zijn er miljoenen van...
Dat begrijp ik. De mop is dat ik bij aankoop van de D60 nog aan de verkoper heb gevraagd of ik de scherptediepte kon zien zoals ik dat van mijn analoge SLR gewend was. Nee, dat kon niet, zei hij - maar hij zei er niet bij dat dat bij een niet-instapmodel wel kan. Ik moet maar roeien met de riemen die ik heb.joepert schreef: Dat je dus geen scherptediepte-voorbeeld (in het Engels noemen ze het DOF-preview; DOF= Depth of focus) kunt zien, ligt dat bij de huidige generatie apparatuur welbeschouwd niet aan het objectief maar aan je camera.