Nikon 80-200 f/2.8D ED

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
hbrood

Nikon 80-200 f/2.8D ED

Bericht door hbrood » ma jan 15 2007 1:51 pm

Is 325 euro een mooie prijs (incl zonnekap en uv filter)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jan 15 2007 1:53 pm

Dit is een zeer nette prijs, gaat het hier om de shuif- of draaizoom. Ik denk de schuifzoom. Heb je deze in de aanbieding of wil je deze aanschaffen? Als je hem aanbied heb ik eventueel wel interesse.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jan 15 2007 1:57 pm

Mooi prijsje! Hangt natuurlijk wel af van een paar zaken:
1. Welke versie, schuifzoom, en dan weer welke of draaizoom
2. Staat van de lens, krasjes, vuil, etc.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

hbrood

Bericht door hbrood » ma jan 15 2007 2:44 pm

ik ga deze lens kopen, het is volgens mij de schuifzoom, maar ik denk dat de prijs best goed is.
Het gaat mij erom dat ik sportfoto's kan maken (binnen, zonder flits) En ik denk dat dit wel moet lukken!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

80-200mm 2.8 Schuiven met die handel

Bericht door George Fennes » ma jan 15 2007 3:02 pm

Zeker weten HBrood,

Perfect objectief en als hij er inderdaad goed uitziet, de voor en achter lens krasvrij en geen stof en schimmel in het objectief.

Dan kan je er geen buil aan vallen, blijft zijn geld waard en kan je hem als je doorgroeid naar b.v. de 70-200mm 2.8 VR altijd nog met winst verkopen.

Genoeg gegadigden ook op het forum.

Op MP gaan deze lenzen vaak voor meer dan 500 euro van de hand.

Succes ermee en laat eens horen en zien wat de resultaten zijn.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Rogier

Bericht door Rogier » ma jan 15 2007 3:04 pm

Prima prijs voor een nette schuifzoom. Bedenk je echter wel dat de AF van de schuifzoom versie niet zo heel snel is. Ik vraag me serieus af of hij snel genoeg is voor sportfotografie.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jan 15 2007 3:04 pm

Sportfoto's gaan hier zeker niet mee lukken, zoals Rogier zegt,maar voor 325,- is dit een topkoop en zoals george aangeeft als je hem weer weg wil doen kan je hem met winst verkopen dus ook nog eens een investering in de toekomst

George Fennes
Clublid
Clublid

Hand bediend

Bericht door George Fennes » ma jan 15 2007 3:16 pm

De autofocus is inderdaad niet een van de snelste, maar ik vraag me af of je de AF niet op Manuel kan zetten en dan je plaatjes kan maken.

De rest kan je natuurlijk wel via de automaat regelen.

Vroeger hadden we ook geen AF en konden toch wel leuke scherpe plaatjes maken, dus waarom nu niet?

hbrood

Bericht door hbrood » ma jan 15 2007 3:19 pm

ik heb nu een 35-70 (2.8) en hier lukt het wel mee.
Ik ben nog niet zo lang aan het fotograferen, dus mijn vraag is, is deze lens dan minder snel dan mijn eigen lens?
Toen ik mijn camera kocht zei de verkoper dat deze lens (80-200)heel geschikt is voor snelle sporten.

v.alberts

Bericht door v.alberts » ma jan 15 2007 3:30 pm

Hey Allemaal!

Ik begrijp wel dat een 70-200 AF-S meer lonkt dat een 80-200 AF (D?) maar sportfoto's maak je met iedere lens die lichtsterk is en voldoende milimeters heeft...
Je zult alleen je techniek aan moeten (willen) passen.
Ik maakte 15 jaar geleden af en toe sportfoto's voor een locaal krantje. Ik deed dat gewoon met een 80-200 MF!

Toen ik mijn eerste AF versie kocht (waarschijnlijk de nu besprokene) had ik bij sport moeite met de AF en gebruikte veel de manuele stand... (ook bij feesten trouwens, dansende mensen in weinig licht...) Maargoed, je kunt er heel bedreven ik raken hoor! Zeker als je een beetje om leert gaan met de begrenzer die er op zit. Persoonlijk vind ik het snel en accuraat kunnen focussen gewoon een onderdeel van je verplichte vaardigheden, ook al is alles AF tegenwoordig! Maargoed, dat is omdat IK het leuk vind...dat maakt het dus ook persoonlijk.

Vaak hoor je dat mensen tijd willen steken in het maken van de foto zelf en niet in het focussen... Ooit -toen er ook al prachtige actiefoto's gemaakt werden- deed men ook de gehele belichting er nog bij!
Volgens mij is dát juist ook het maken van een foto...

Maargoed, feit is dat een AF-S lens wel een stuk sneller is!

Gr. Vincent

George Fennes
Clublid
Clublid

Traag? ben je mal?

Bericht door George Fennes » ma jan 15 2007 3:33 pm

Volgens mij wel, ik heb beide objectieven gehad (is een lelijk woord), maar de 80-200mm 2.8 is inderdaad iets trager.

Dit objectief is ook veel groter en zwaarder, ook het binnenwerk, moet meer glaswerk verschoven worden inwendig, dus dat is de rede.

Maar probeer hem uit en richt je objectief op dichtbij, laat hem scherpstellen en richt hem dan op een punt ver weg en laat hem scherpstellen.

Dan zie je hoe lang dit objectief er over doet om scherp te stellen.

Maar er zit ook een limitter op en als je deze inschakelt zal hij niet de hele ranch doorlopen om scherp te stellen en dat scheelt aanmerkelijk in tijd.

Maar gewoon proberen op je camera zetten en kijken of je hiermee uit de voeten kunt.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jan 15 2007 4:01 pm

Een optie is natuurlijk om op MF te focussen, maar goed als ik een auto koop met AIRCO ga ik niet in de zomer met het raampje open rijden omdat dat vroeger ook werd gedaan. Bovendien heb je op wide open een klein scherptegebied de mogelijkheid dat je ernaast focust met MF op beweegbare objecten is groot :)

v.alberts

Bericht door v.alberts » ma jan 15 2007 4:36 pm

Helemaal mee eens martijn,

Maar om nu te stellen dat een auto zonder airco niet geschikt is om door warm weer te rijden is weer deel twee.
Nogmaals: airco zowel AF-S zijn erg handig maar niet onmisbaar.
Wel moet je stellen dat de productie met AF-S hoger wordt: Er zijn steeds meer fotografen die steeds meer geslaagde sportfoto's maken...Daar is gegarandeerd succes in het eindresultaat een must, vanwege de poen...
Maargoed, het is als amateur toch geweldig om na een jaar intensief oefenen kunt zeggen dat je mooie sportfoto's maakt met een AF-D lens!?

Vind ik tenminste wel hoor...

Enneh, op 2,8 je scherpte missen komt zeker voor, maar oefening baart kunst!

Anders zou je je hobby dus alleen naar genoegen kunnen berdijven met een lens van (tegenwoordig alweer) een eurootje of 1800...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jan 15 2007 4:43 pm

v.alberts schreef:Helemaal mee eens martijn,

Maar om nu te stellen dat een auto zonder airco niet geschikt is om door warm weer te rijden is weer deel twee.
Nogmaals: airco zowel AF-S zijn erg handig maar niet onmisbaar.
Wel moet je stellen dat de productie met AF-S hoger wordt: Er zijn steeds meer fotografen die steeds meer geslaagde sportfoto's maken...Daar is gegarandeerd succes in het eindresultaat een must, vanwege de poen...
Maargoed, het is als amateur toch geweldig om na een jaar intensief oefenen kunt zeggen dat je mooie sportfoto's maakt met een AF-D lens!?

Vind ik tenminste wel hoor...

Enneh, op 2,8 je scherpte missen komt zeker voor, maar oefening baart kunst!

Anders zou je je hobby dus alleen naar genoegen kunnen berdijven met een lens van (tegenwoordig alweer) een eurootje of 1800...
1800,- is natuurlijk wel het andere uiterste, maar idd het is wel leuk om met de MF te knutselen en idd als je het vaak genoeg doet krijg je er handigheid in, ik zelf gebruik stiekem ook wel eens de MF als de AF het laat af weten in moeilijke situaties (denk aan macro o.i.d.) ;)

hbrood

Bericht door hbrood » ma jan 15 2007 5:22 pm

deze foto heb ik met mijn 35-70 gemaakt, ik vind hem best aardig, want tafeltennis is best moeilijk om te fotograferen.
Zeker omdat ik een beginner ben.
Dus heb je nog tips: altijd welkom!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”