D90 belichting Update: foto's geplaatst

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

D90 belichting Update: foto's geplaatst

Bericht door Robin » zo okt 11 2009 7:42 pm

Ik ben gister naar Den Bosch geweest, lekker een dagje weg en toevallig waren er Living Statues

Nu het volgende als ik naar de histogrammen van mijn foto's kijk dan clippen ze bijna allemaal naar de bovenkant van me histogram (met/zonder flits).
ik heb het histogram bekeken met viewNX.
Nu was het weer gister ook niet een topper, maar mijn foto's zijn kwa belichting niet super vind ik.

Camera setup: Het meeste staat op automatisch omdat ik dit later in ViewNX en Capture NX kan bewerken.

Exposure mode: Diafragma (A)
Witbalans: Automatisch
bleedkleur: Standaard
Lichtmeetmethode: 3D matrix
ISO: 200/400 (eerst op automatisch tot ISO 1600)
Actieve D-lightning: een tijdje op laag gezet, later uit.
Kleurruimte: sRGB
AF-Veld: Dynamisch Veld
Middelste scherpstelpunt: Breed
belichting:-0,3
Geschoten in: RAW
Flitser: SB900 TTL/TTL BL

Ik ben ook al eens naar NSP beverwijk geweest maar daar konden ze niks ontdekken, ze zeiden alleen dat het een licht gevoelige sensor was.

misschien is er iemand dit tips voor mijn heeft.

Alle foto's zijn onbewerkt geplaatst en heb geen hoge kwaliteit, het gaat mijn meer het clippen in het histogram.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robin op zo okt 11 2009 8:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: D90 belichting

Bericht door Maud » zo okt 11 2009 7:47 pm

Kan je voorbeeld plaatsen?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: D90 belichting

Bericht door Riemke » zo okt 11 2009 8:17 pm

Met welk diafragma/sluitertijd heb je geflitst Robin?
Kun je een foto plaatsen? Dat "praat" wat gemakkelijker.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D90 belichting Update: foto's geplaatst

Bericht door ALE » zo okt 11 2009 8:35 pm

Ik vermoed dat we hier een spraakverwarring hebben. Ik zie geen enkele foto clippen, ze zijn allemaal minimaal 1 stop onderbelicht. Wat versta jij precies onder clippen Robin? Overigens zijn je foto's nog heel makkelijk te herstellen.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 11 2009 8:41 pm

In PhotoMe zijn pieken te zien die de schaal verlaten. Niet zo zeer in het bereik van onder of over belichting maar in het midden bereik. Misschien is dat wat de TS bedoelde ??

Groet Patrick

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo okt 11 2009 8:48 pm

ALE schreef:Ik vermoed dat we hier een spraakverwarring hebben. Ik zie geen enkele foto clippen, ze zijn allemaal minimaal 1 stop onderbelicht. Wat versta jij precies onder clippen Robin? Overigens zijn je foto's nog heel makkelijk te herstellen.
Cheers,

ALE
Arthur hoe kan jij zien aan mijn Exif dat mijn foto's 1 stop onderbelicht zijn (of heb ik iets gemist?)
Als ik me histogrammen bekijk dan zie ik mijn kleuren bij de meeste foto's tegen de bovenkant van mijn histogrammen aan schietten, misschien is dit een spraakverwarring?
Greetz... Robin

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo okt 11 2009 8:52 pm

pbreev schreef:In PhotoMe zijn pieken te zien die de schaal verlaten. Niet zo zeer in het bereik van onder of over belichting maar in het midden bereik. Misschien is dat wat de TS bedoelde ??

Groet Patrick
Inderdaad, misschien maak ik me druk om niks maar het viel me erg op dit keer in mijn serie.
Nu zijn niet al mijn foto's mooi ingeflitst maar niet alle foto's zijn geflitst en komt het toch terug in mijn histogrammen.
Greetz... Robin

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 11 2009 9:05 pm

theshadow schreef:Arthur hoe kan jij zien aan mijn Exif dat mijn foto's 1 stop onderbelicht zijn
Inderdaad met PhotoME kan ik de histogrammen uitlezen. Ik heb een foto door PS getrokken. Hier het resultaat. Indien je dit niet wenst, een seintje en hij is weg.

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » zo okt 11 2009 9:18 pm

Heel mooi, kan je origineel histogram en bewerkt histogram laten zien?

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 11 2009 10:37 pm

pbreev schreef:In PhotoMe zijn pieken te zien die de schaal verlaten. Niet zo zeer in het bereik van onder of over belichting maar in het midden bereik. Misschien is dat wat de TS bedoelde ??
Ik denk dat je het begrip clippen niet juist in het histogram zoekt. Het clippen gebeurt aan de linker- en/of rechterkant. Verticaal wordt alleen geteld. Dat maakt dus helemaal niets uit; er is gewoon veel van een bepaalde lichtintensiteit in je foto aanwezig. Als je tegen de linkerkant van je histogram aankomt, dan heb je stukken in je foto die 100% zwart zijn. Als je er aan de rechterkant flink tegenaan komt, dan heb je stukken die 100% helderheid hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 11 2009 10:49 pm

Patrick schreef:
Ik denk dat je het begrip clippen niet juist in het histogram zoekt. Het clippen gebeurt aan de linker- en/of rechterkant. Verticaal wordt alleen geteld. Dat maakt dus helemaal niets uit; er is gewoon veel van een bepaalde lichtintensiteit in je foto aanwezig. Als je tegen de linkerkant van je histogram aankomt, dan heb je stukken in je foto die 100% zwart zijn. Als je er aan de rechterkant flink tegenaan komt, dan heb je stukken die 100% helderheid hebben.
Ergo, jij zegt dat "clippen" alleen gebeurt in de linker of rechter helft van het histogram. Gebeurt het in het middenveld dan heet het "...." ? Ik heb geen idee maar ik denk dat daar de verwarring zit.

Groet Patrick2

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 11 2009 11:08 pm

pbreev schreef:Ergo, jij zegt dat "clippen" alleen gebeurt in de linker of rechter helft van het histogram. Gebeurt het in het middenveld dan heet het "...." ? Ik heb geen idee maar ik denk dat daar de verwarring zit.
Daar mag het geen naam hebben. Je moet het zo zien. Ik doe het even in Jip-en-Janneke-taal.

Je zet een serie flessen op een rij. Het aantal maakt niet uit, maar hoe meer, hoe nauwkeuriger het resultaat. Laten we zeggen 10 om het simpel te houden.

De maximale helderheid die een punt kan hebben kiezen we in dit voorbeeld 100, het minimum 0.

Jij moet een histogram maken van een foto. Je begint links boven. Daar staat een pixel met een bepaalde helderheid, zeg 24. Je weet wat de maximale waarde is die je aan helderheid kan hebben (100), dus kan uitrekenen in welke fles deze pixel zou moeten komen. In dit geval in fles nummer 3, want die bevat alle waarden van 20 tot 29. Je gooit een knikker in die fles.

Je gaat naar de volgende pixel, enz. Uiteindelijk zie je dus in welke fles de meeste punten wat helderheid betreft zitten. Als je nu ziet dat je erg veel knikkers hebt zitten in de laatste fles, die voor 90-100 staat, dan is de kans groot dat er knikkers in zitten die eigenlijk wat helderheid betreft nog een of meerdere flessen verder zouden moeten zitten, maar jouw camera heeft maar 10 flessen bereik. Dat heet clippen; jouw camera gooit al die knikkers bestemt voor hogere flessen in de laatste fles.

Nu kan je kijken of er wellicht heel weinig knikkers zitten in de eerste paar flessen. Als dat het geval is, dan kan je ervoor kiezen alle knikkers een of meer flessen naar links te schuiven zodat je ruimte maakt om knikkers aan de rechter kant in aparte flessen onder te brengen. Dat is dus je camera op "onderbelichten" zetten.

Helaas is het voor je camera niet altijd mogelijk om altijd links en rechts binnen of tegen de grens aan te houden, en dan moet je dus een keuze maken. Meestal kan je beter wat dichtgelopen donkere stukken in je foto hebben dan uitgebeten heldere stukken, maar dat hangt van de situatie af.

Je kan ten slotte ook drie extra rijtjes met flessen neerzetten. Dan moet je alleen van elke pixel ook kijken hoeveel de helderheid in het groen-, blauw- en roodkanaal is, en aan de hand daarvan knikkers in de andere rijen flessen gooien. Dat zijn dus die histogrammen per kleur die je camera of software ook kan tonen.

Oh ja, jou punt van clippen in het midden. Dat bestaat dus niet. Ga er maar van uit dat de flessen altijd groot genoeg zijn. Het zegt in feite alleen dat heel veel pixel dezelfde helderheid hebben. Dat kan natuurlijk best. Neem maar een een foto met alleen een blauwe hemel. Of een stuk beton. Egale foto, egaal histogram.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pbreev

Bericht door pbreev » zo okt 11 2009 11:27 pm

Patrick schreef:
pbreev schreef:Ergo, jij zegt dat "clippen" alleen gebeurt in de linker of rechter helft van het histogram. Gebeurt het in het middenveld dan heet het "...." ? Ik heb geen idee maar ik denk dat daar de verwarring zit.
Daar mag het geen naam hebben. Je moet het zo zien. Ik doe het even in Jip-en-Janneke-taal.

Je zet een serie flessen op een rij. Het aantal maakt niet uit, maar hoe meer, hoe nauwkeuriger het resultaat. Laten we zeggen 10 om het simpel te houden.

De maximale helderheid die een punt kan hebben kiezen we in dit voorbeeld 100, het minimum 0.

Jij moet een histogram maken van een foto. Je begint links boven. Daar staat een pixel met een bepaalde helderheid, zeg 24. Je weet wat de maximale waarde is die je aan helderheid kan hebben (100), dus kan uitrekenen in welke fles deze pixel zou moeten komen. In dit geval in fles nummer 3, want die bevat alle waarden van 20 tot 29. Je gooit een knikker in die fles.

Je gaat naar de volgende pixel, enz. Uiteindelijk zie je dus in welke fles de meeste punten wat helderheid betreft zitten. Als je nu ziet dat je erg veel knikkers hebt zitten in de laatste fles, die voor 90-100 staat, dan is de kans groot dat er knikkers in zitten die eigenlijk wat helderheid betreft nog een of meerdere flessen verder zouden moeten zitten, maar jouw camera heeft maar 10 flessen bereik. Dat heet clippen; jouw camera gooit al die knikkers bestemt voor hogere flessen in de laatste fles.

Nu kan je kijken of er wellicht heel weinig knikkers zitten in de eerste paar flessen. Als dat het geval is, dan kan je ervoor kiezen alle knikkers een of meer flessen naar links te schuiven zodat je ruimte maakt om knikkers aan de rechter kant in aparte flessen onder te brengen. Dat is dus je camera op "onderbelichten" zetten.

Helaas is het voor je camera niet altijd mogelijk om altijd links en rechts binnen of tegen de grens aan te houden, en dan moet je dus een keuze maken. Meestal kan je beter wat dichtgelopen donkere stukken in je foto hebben dan uitgebeten heldere stukken, maar dat hangt van de situatie af.

Je kan ten slotte ook drie extra rijtjes met flessen neerzetten. Dan moet je alleen van elke pixel ook kijken hoeveel de helderheid in het groen-, blauw- en rood-kanaal is, en aan de hand daarvan knikkers in de andere rijen flessen gooien. Dat zijn dus die histogrammen per kleur die je camera of software ook kan tonen.

Oh ja, jou punt van clippen in het midden. Dat bestaat dus niet. Ga er maar van uit dat de flessen altijd groot genoeg zijn. Het zegt in feite alleen dat heel veel pixel dezelfde helderheid hebben. Dat kan natuurlijk best. Neem maar een een foto met alleen een blauwe hemel. Of een stuk beton. Egale foto, egaal histogram.
Dank Patrick! Heldere uitleg, ik hoop ook dat de TS het nu voor ogen heeft. Ik in ieder geval wel. Dank theshadow :P

Groet Patrick2

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 12 2009 2:23 am

Vriendelijke groet, Léon Obers

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » ma okt 12 2009 8:00 pm

Bedankt allemaal voor jullie reactie,

voor mijn is het een stuk duidelijker geworden.
Greetz... Robin

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”