Hulp gevraagd bij "Het beslissende moment"

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ArTe

Hulp gevraagd bij "Het beslissende moment"

Bericht door ArTe » di okt 13 2009 8:01 am

Ik ben een paar weken geleden begonnen aan de basisopleiding op de fotovakschool en ben nu al 1,5 week aan het worstelen met de opdracht voor komende zaterdag: "Het Beslissende Moment".

Als inspiratie heb ik (uiteraard) Henri Cartier Bresson ge-googled en daarna gezocht naar tips om daarmee aan de slag te gaan: ik kan weinig vinden.

Inmiddels ben ik om "het moment" te vinden met de camera op pas geweest met alleen de 50mm bij me (wel lekker, geen lenzen kunnen kiezen, dwingt tot kijken) en zo door de stad gezworven: geen succes. Ook heb ik een mooie achtergrond gekozen (het decor) en gewacht tot er "iets" in gebeurde: ook nix.

Iemand tips om hiermee aan de slag te gaan?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Het beslissende moment

Bericht door Hans Braakhuis » di okt 13 2009 8:18 am

hoe te vinden:
http://images.google.nl/images?hl=nl&so ... a=N&tab=wi

Kenmerkend aan zijn foto's: het beslissende moment.
De foto kan maar op één moment genomen worden. Iets eerder of iets later heb je een foto die niet werkt.

yoyo

Re: Hulp gevraagd bij "Het beslissende moment"

Bericht door yoyo » di okt 13 2009 10:39 am

Neem een medeplichtige mee...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di okt 13 2009 12:35 pm

yoyo schreef:Neem een medeplichtige mee...
:mrgreen: Ben je gelijk ook klaar voor de opdracht "Enscenering".

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 13 2009 3:56 pm

Skippy schreef:
yoyo schreef:Neem een medeplichtige mee...
:mrgreen: Ben je gelijk ook klaar voor de opdracht "Enscenering".
Psies..! :mrgreen:

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di okt 13 2009 4:53 pm

Tja, als je HCB wilt nadoen, moet je beginnen met een 30mm of 35mm objectief op je camera te doen; dan bedader je op DX de 50mm die hij altijd gebruikte op 35mm formaat. 50mm op DX komt overeen met een foto met 75mm genomen op 35mm film of FX. Dat is best lang. met een 35mm objectief past er dus al veel meer op het plaatje, waardoor je misschien wat makkelijker uit de voeten kunt.
Verder is het natuurlijk niet voor niets zo dat het zo lang na dato nog steeds over die man gaat: hij kennelijk een heel bijzondere gave. Het zou mooi zijn als je dat in een middagje zomaar even kan imiteren. :D
Overigens denk ik dat je van je stadsgenoot Frederix (ook actief hier op het forum) nog wel een en ander kan leren! Die zwerft ook regelmatig 'zomaar' rond in de stad met zijn camera.

ArTe

Bericht door ArTe » di okt 13 2009 7:46 pm

Helaas, helaas, Frederix is geen stadgenoot meer van me (zojuist mijn woonplaats aangepast: Scheveningen).

HCB nadoen durf ik niet eens van te dromen! Hoewel het wel een goed argument is om aan die D700 te beginnen, dan hoef ik tenminste geen nieuwe 35mm prime te kopen... :mrgreen:

Scheveningen is ook een goeie plek om te zwerven, maar na een aantal pogingen merk ik dat ik wel met een hoop foto's terugkom, maar niets wat in de buurt komt. Mijn beste HCB moment uit mijn fotocarrière staat hieronder, ik zag vooraf dat de drie koeien wel eens op een rij zouden kunnen komen en inderdaad, na een paar minuten en een aantal foto's die het nét niet waren volgde deze. Meer toeval dan er bewust naar gezocht hebben.

En nu ik dat "moet" loop ik vast. Waar zoek je dan naar...

Afbeelding

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » di okt 13 2009 9:51 pm

Scheveningen is een top locatie voor jouw moment, strand, zee, boulevard en veel mensen in een ontspannen sfeer, moet je lukken daar. Neem het Kurhaus als achtergrond/decor, altijd mooi.

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 13 2009 11:17 pm

Ik zie al iemand achter een weggeblazen hoed aan hollen... :D

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di okt 13 2009 11:19 pm

Zoek e's voor de gein naar forum lid pimmetje
Die heeft een paar foto's geplaatst die je misschien kunnen helpen :huh:
Nou, van mij ook de groeten

Myriad

Bericht door Myriad » wo okt 14 2009 6:30 am

Arno,

Als je mensen als onderwerp neemt, dan zijn er ineens heel veel mogelijkheden voor het moment.
Je moet ze alleen wel ZIEN (aankomen) en durven fotograferen.
Op straat: een begroeting, omarming, glimlach, handenschudden, zwaaien, overhandiging.
Ga eens (een paar keer vanaf het begin) bij een voetbalwedstrijd staan; momenten te over;
het fluitje, de goal, het juichen, de redding, de sliding, een toeschouwer die boos een wegwerpgebaar maakt etc.
Loop eens over de markt; het wijzen, het overhandigen van het geld, het ontvangen van de gekochte waar etc.
In hoeverre het het BESLISSENDE moment is, daar moet je wel een beetje geluk mee hebben.
Henri Cartier-Bresson had daar op z'n minst een neus voor, zo niet een uitzonderlijk talent.
Ik hoop dat dit je aan het denken zet.

Succes!

ArTe

Bericht door ArTe » wo okt 14 2009 6:56 am

@Pietje: dank voor de tip, inderdaad goede inspiratiebron

@Myriad: ben ik nèt aan het wennen aan het op mensen afstappen en te vragen of ik een foto mag maken (was één van de vorige opdrachten), moet ik dit! :wink: Maar je hebt wel gelijk, dus thanks, ik ga het proberen...

Myriad

Bericht door Myriad » wo okt 14 2009 7:08 am

Zoals Hans al aangaf: de foto kan maar op één moment genomen worden. Dat los je dus niet op met de motor (door de CH stand en een hoge framerate).
Maar je kunt geluk hebben. Goed timen dus en rekening houden met je reaktie en de ontspanvertraging. :wink:
Spontaniteit is natuurlijk wel gewenst. Dus niet vragen om toestemming. Maar bij de marktkraam zou ik het de kraamhouder (baas) wel even vragen, als je daar langer gaat staan. Zeg dat het voor je opleiding is, beloof ze een paar leuke foto's, vraag een e-mail adres en dat natuurlijk ook nakomen. Jij bepaalt wat je stuurt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo okt 14 2009 11:06 am

Gert Wagelaar schreef:Scheveningen is een top locatie voor jouw moment, strand, zee, boulevard en veel mensen in een ontspannen sfeer, moet je lukken daar. Neem het Kurhaus als achtergrond/decor, altijd mooi.
Scheveningen lijkt me inderdaad een prima lokatie. Ik zou dan eerder naar de haven gaan bij het lossen van de vissersschepen en bij de visafslag. Vraag aan een visser om mee te gaan met een vissersboot de zee op.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo okt 14 2009 2:42 pm

Hier nog meer inspiratie..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”