computermonitor daglicht?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
thom

computermonitor daglicht?

Bericht door thom » vr okt 16 2009 11:27 pm

Een vraagje,

Geeft een normale computermonitor, in dit geval een Apple 24 inch, daglicht?
Ik wil graag wat dia's maken (velvia 50) van wat beelden van de computer en vroeg mij ineens af wat voor licht een monitor geeft.
Als ik digitaal van van monitor fotografeer, wat bijna onmogelijk is, geeft de daglicht stand geloof ik het beste resultaat.
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Groetjes,
Thom

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: computermonitor daglicht?

Bericht door Onno » vr okt 16 2009 11:57 pm

Een computermonitor geeft geen daglicht maar rond de 6500 kelvin. Daglicht is ronde de 5000 kelvin.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Ik denk dat digitaal fotograferen van een beeldscherm makkelijker is. Je kan de witbalans van de camera instellen op een vol wit vlak op het scherm en dan de foto's maken. Neem een sluitertijd van 1/30e of langer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 17 2009 1:32 am

thom schreef: Als ik digitaal van monitor fotografeer, wat bijna onmogelijk is, geeft de daglicht stand geloof ik het beste resultaat.
Waarom zou je digitaal een monitor fotograferen? Als het je te doen is om naast een fotobeeld (waar je reeds een bestand van hebt) bijvoorbeeld de menu's van PC programma's e.d. vast te leggen. Maak dan simpelweg een "screendump" van je monitorbeeld en je hebt een prachtig digitaal bestand van hetgeen je monitor weergeeft. Zelfs ongeacht of je monitor verkeerd staat ingesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

thom

Bericht door thom » za okt 17 2009 9:59 am

Bedankt voor jullie reactie.

Natuurlijk is het digitaal fotograferen van een computermonitor nogal onzinnig, maar het ging mij meer om te zien wat de kleurtemp. hiervan is.
Okay, 6500K. Dus als ik een filter gebruik, als ik dia's wil maken, zou het moeten lukken.

Groet,
Thom

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 17 2009 1:46 pm

thom schreef: Okay, 6500K. Dus als ik een filter gebruik, als ik dia's wil maken, zou het moeten lukken.
Hoe nauwkeurig moet het resultaat op diafilm zijn?
Het beste werkt dan als je een aantal kleur correctie- en conversiefilters bij de hand hebt om je diafilm af te regelen op de weergave van je monitor. Plaats daarvoor een aantal grijstrappen op je monitor en maak een aantal opnamen met diverse filtercombinaties. Bijv. van de volgende testplaatjes onderaan te vinden: http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm

Beoordeel de dia's op een genormeerde lichtbak en kies de juiste combinatie.
Daarmee fotografeer je de rest van de beelden op je monitor.

thom

Bericht door thom » zo okt 18 2009 1:34 pm

Het hoeft niet zo nauwkeurig. Voor zover ik het begrijp, de Velvia is 5000K en de monitor 6500K. Dit betekent waarschijnlijk dat de dia's iets wat blauw worden(?).
Is het hier ook belangrijk dat de sluitertijd minstens 1/30 is?

Groet,
Thom

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 18 2009 5:54 pm

thom schreef: Is het hier ook belangrijk dat de sluitertijd minstens 1/30 is?
Ik zou nog langzamer kiezen zodat een monitorbeeld minimaal 3-4 keer is opgebouwd. Bij te korte sluitertijden krijg je "balken" in je beeld. Je merkt het vanzelf wel, wat werkt en niet werkt.

thom

Bericht door thom » zo okt 18 2009 9:54 pm

Leon, nogmaals dank!

Ga het uitproberen. Ik heb nog een doos Velvia's in de koelkast, so lets find out.

Groeten

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 19 2009 1:28 am

Om er van overtuigd te zijn dat je geen "balk" in beeld hebt en om proefopnamen op film uit te sparen, zou je eerst een test kunnen doen met je digitale camera om tot de juiste sluitertijd te komen en te bepalen welk diafragma je daarbij moet gebruiken. Hoe meer keren een monitorbeeld binnen een belichting is opgebouwd, hoe meer je verzekerd bent van een mooie strakke weergave (werkt uiteraard alleen bij stilstaand beeld ---> dus geen filmpjes). Met een frequentie van 60 Hertz (LCD-scherm) heb je bij een sluitertijd van 1/30 sec. je beeld 2x opgebouwd, bij 1/15 seconde 4x, bij 1/8 sec. globaal 8x

thom

Bericht door thom » di okt 20 2009 5:21 pm

Heb toch het idee dat 1/30 en f2.8, met een 50mm het beste resultaat geeft op de digitaal. Misschien doe ik iets verkeert?

Groet,
Thom

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”