Nikkor Wide-Zoom 2,8-4/3,5-8,5 cm
Nikkor Wide-Zoom 2,8-4/3,5-8,5 cm
In het blad van de Nikon Club dat verscheen in de herfst van 2005, jaargang 18, nr. 2, stond een gedegen artikel over de standaard-zooms van Nikon.
Hierin werd ook de eerste standaard-zoom van ons aller Nikon behandeld, de Nikkor Wide-Zoom 2,8-4/3,5-8,5 cm.
Van dit uitermate zeldzame objectief is weinig bekend.
De hoofdredacteur en schrijver van het artikel verzuchtte: "Als u er ooit eentje tegenkomt: KOPEN! Of uw hoofdredacteur effe bellen."
Welnu, waarde hoofdredacteur, ik ben er eentje tegengekomen. Hij wordt op 5 december geveild bij Westlicht in Wenen.
Ik hoop alleen dat u na aankoop niet in liquiditeitsproblemen komt, want ik vermoed zo dat de hamerprijs nog hoger zal liggen dan nu door Westlicht wordt geschat. Ze beginnen bij 15.000 Euro, verwachte opbrengst 25.000 à 30.000 Euro. We zullen zien...
http://www.westlicht-auction.com/index.php?id=174750
Kijk maar even bij de Nikon-producten. Het is het (tevens enige?) exemplaar dat beschreven wordt in de Nikon F-trilogie van Uli Koch: Serienr. 352803.
Trouwens die F High Speed Sapporo is ook niet mis, vrijwel nieuw, alles er op en er aan en in originele dozen.
Succes met bieden, E.M. de Klerk
Hierin werd ook de eerste standaard-zoom van ons aller Nikon behandeld, de Nikkor Wide-Zoom 2,8-4/3,5-8,5 cm.
Van dit uitermate zeldzame objectief is weinig bekend.
De hoofdredacteur en schrijver van het artikel verzuchtte: "Als u er ooit eentje tegenkomt: KOPEN! Of uw hoofdredacteur effe bellen."
Welnu, waarde hoofdredacteur, ik ben er eentje tegengekomen. Hij wordt op 5 december geveild bij Westlicht in Wenen.
Ik hoop alleen dat u na aankoop niet in liquiditeitsproblemen komt, want ik vermoed zo dat de hamerprijs nog hoger zal liggen dan nu door Westlicht wordt geschat. Ze beginnen bij 15.000 Euro, verwachte opbrengst 25.000 à 30.000 Euro. We zullen zien...
http://www.westlicht-auction.com/index.php?id=174750
Kijk maar even bij de Nikon-producten. Het is het (tevens enige?) exemplaar dat beschreven wordt in de Nikon F-trilogie van Uli Koch: Serienr. 352803.
Trouwens die F High Speed Sapporo is ook niet mis, vrijwel nieuw, alles er op en er aan en in originele dozen.
Succes met bieden, E.M. de Klerk
Re: Nikkor Wide-Zoom 2,8-4/3,5-8,5 cm

Even kijken in mijn verzameling objectieven, misschien zit hij daar wel tussen.

Hoe ziet hij er overigens uit?

GdP: "Hoe ziet hij er overigens uit?"
Even de link aanklikken en naar Nikon scrollen...
emdeklerk
emdeklerk
Jammer, ik heb wel een 36-72mm f/3.5.
Zal wel niets opbrengen.
Zal wel niets opbrengen.

- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom wordt er bij dit objectief in cm gemeten en niet in mm (zoals bij de rest)?
Of is dat de reden van z'n zeldzaamheid (misdruk)?
Of is dat de reden van z'n zeldzaamheid (misdruk)?

Het punt is dat dit één van de eerste standaardzooms was. Het dateert van 1961. Het enige bekende exemplaar, waarschijnlijk het enige overgebleven prototype, wordt nu door Westlicht geveild. In unieke staat, met de originele groene achterdop. Groen was voorbehouden aan prototypes. Dit is een absoluut uniek objectief, het bewijs dat Nikon al heel vroeg bezig was met lichtsterke zooms. Zoals gezegd: er is niet veel over bekend, alle literatuur die te vinden is gaat over dit ene exemplaar, nu dus bijna vijftig jaar oud.
Een ander baanbrekend zoomobjectief uit die tijd was de Voigtländer Zoomar. Zie onder.
(Daarvan staat er overigens één te koop bij Talens in Delft, in Exactavatting. Stuk goedkoper overigens, is ook veel minder zeldzaam. Hoewel...)
http://www.kilfitt.org/Lenses/Zoomar_38_82.htm
Over de benaming: alle meetzoeker- en vroege reflexobjectieven van Nikon hadden de brandpuntsafstand aangegeven in cm. Pas rond 1964 werd definitief overgestapt op mm, maar bijvoorbeeld de 2.1 cm bleef tot 1968 gewoon in productie met cm-aanduiding.
emdeklerk
Een ander baanbrekend zoomobjectief uit die tijd was de Voigtländer Zoomar. Zie onder.
(Daarvan staat er overigens één te koop bij Talens in Delft, in Exactavatting. Stuk goedkoper overigens, is ook veel minder zeldzaam. Hoewel...)
http://www.kilfitt.org/Lenses/Zoomar_38_82.htm
Over de benaming: alle meetzoeker- en vroege reflexobjectieven van Nikon hadden de brandpuntsafstand aangegeven in cm. Pas rond 1964 werd definitief overgestapt op mm, maar bijvoorbeeld de 2.1 cm bleef tot 1968 gewoon in productie met cm-aanduiding.
emdeklerk
En waarde GdP:
ook die 36-72mm zou ik nooit wegdoen...
Eén van de beste E-objectieven, niet in heel grote aantallen gemaakt en redelijk onbekend: zal nog wel eens in trek komen bij de verzamelaars.
Ik heb hem zelf niet, wel de folder van destijds. Nou ja, folder: een A4 strooibiljet in full-colour.
emdeklerk
ook die 36-72mm zou ik nooit wegdoen...
Eén van de beste E-objectieven, niet in heel grote aantallen gemaakt en redelijk onbekend: zal nog wel eens in trek komen bij de verzamelaars.
Ik heb hem zelf niet, wel de folder van destijds. Nou ja, folder: een A4 strooibiljet in full-colour.
emdeklerk
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zo dus:emdeklerk schreef:GdP: "Hoe ziet hij er overigens uit?"
emdeklerk

Een non-AI (1961)
- Javelin
- Clublid
Van dat groene dopje heb ik er twee 

Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Javelin schreef:Van dat groene dopje heb ik er twee

Ik heb er niet één.

Werkt die wel op een D300? Anders heb ik er niets aan. (En hoe zit het dan met de autofocus? Dat wil nog wel eens een probleem zijn met die oudere objectieven)
Je moet wel wat zagen en vijlen aan het objectief, maar met een beetje goede wil past hij wel.Duuuv schreef:Werkt die wel op een D300? Anders heb ik er niets aan. (En hoe zit het dan met de autofocus? Dat wil nog wel eens een probleem zijn met die oudere objectieven)

Autofocus? Wat is dat?

Werkt die wel op een D300? Anders heb ik er niets aan. (En hoe zit het dan met de autofocus? Dat wil nog wel eens een probleem zijn met die oudere objectieven?
Grappig hoor.
Maar nee, hij werkt waarschijnlijk niet op een D300, dus jij hebt er niets aan. AF zul je dan gelukkig ook niet missen.
Ik kan hem op iedere analoge camera tot en met de F4 en na een kleine ingreep ook op een F5 en F6 gebruiken.
Jij daarentegen zult je moeten tevreden stellen met een kwetsbaar plastic zoomding met front- of backfocus, stroef draaiende zoomring en zonder behoorlijke diafragmaring. Maar dan heb je godzijdank wel AF en VR, voor zo lang het werkt en ondersteund wordt. Kijken of zo'n ding over pakweg vijftig jaar ook iets duurder is geworden...
emdeklerk
Grappig hoor.
Maar nee, hij werkt waarschijnlijk niet op een D300, dus jij hebt er niets aan. AF zul je dan gelukkig ook niet missen.
Ik kan hem op iedere analoge camera tot en met de F4 en na een kleine ingreep ook op een F5 en F6 gebruiken.
Jij daarentegen zult je moeten tevreden stellen met een kwetsbaar plastic zoomding met front- of backfocus, stroef draaiende zoomring en zonder behoorlijke diafragmaring. Maar dan heb je godzijdank wel AF en VR, voor zo lang het werkt en ondersteund wordt. Kijken of zo'n ding over pakweg vijftig jaar ook iets duurder is geworden...
emdeklerk
- Javelin
- Clublid
Opbrengst 21.000 exclusief veilingspremie :mrgreen:
Volgens mij kun je beter in oude meuk investeren............
@gdp; via pb zou je in aanmerking kunnen komen voor zo een groen dopje
Volgens mij kun je beter in oude meuk investeren............

@gdp; via pb zou je in aanmerking kunnen komen voor zo een groen dopje

Heel veel analoog en steeds meer digitaal.