View NX 1.5.0 beschikbaar, maar nog steeds geen Snow Leopard

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Audion
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

View NX 1.5.0 beschikbaar, maar nog steeds geen Snow Leopard

Bericht door Audion » di okt 20 2009 9:40 pm

View NX 1.5.0 zag ik net als nieuw beschikbaar, maar nog steeds geen Snow Leopard ondersteuning, er wordt nog steeds rustig verder geslapen daar in het Verre Oosten!

Wijzigingen in versie 1.5.0
- Ondersteuning voor de D3S is toegevoegd.
- Ondersteuning voor Mac OS X versie 10.5.8 is toegevoegd.
- Ondersteuning voor een functie waarmee positiegegevens uit een GPS-logbestand in GPS-tags kunnen worden geschreven is toegevoegd. Diverse GPS-gegevens uit een GPS-logbestand dat is opgeslagen door een GPS-eenheid (ontvanger) of een mobiele telefoon met GPS-ondersteuning kunnen tegelijk aan beelden worden toegevoegd.
De volgende indelingen voor GPS-logbestanden worden ondersteund:
Bestanden met de NMEA-indeling (bestandsextensies .nmea, .nma, .log).
Bestanden met de GPX-indeling (bestandsextensie .gpx).
Ashiato-gegevens die zijn opgeslagen door een au* GPS-compatibele mobiele telefoon (bestandsextensie .txt). *au is een gedeponeerd handelsmerk van KDDI Corporation.
Ashiato-gegevens die zijn opgeslagen door een docomo* GPS-compatibele mobiele telefoon (bestandsextensie .csv). *docomo is een gedeponeerd handelsmerk van NTT DOCOMO, INC.
- Ondersteuning voor Epson E-Photo is toegevoegd. E-Photo is een afdrukhulpprogramma dat wordt geleverd bij stuurprogramma's voor inkjetprinters van Seiko Epson Corporation.
- Een probleem dat soms leidde tot een afname in de resolutie, afhankelijk van het ingevoerde aantal pixels, van kopieën die zijn gemaakt met de functie Bestandsconversie is verholpen.
- Als correctie van laterale chromatische aberratie werd toegepast op RAW-beelden die vervolgens werden bewerkt en opgeslagen met ViewNX 1.1.1 of 1.2.0, werd correctie van laterale chromatische aberratie soms niet toegepast. Dit probleem is nu verholpen.
Laatst gewijzigd door Audion op di okt 20 2009 10:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: View NX 1.5.0 beschikbaar, maar nog steeds geen Snow Leopard

Bericht door Onno » di okt 20 2009 9:59 pm

Support for Mac OS X version 10.5.8 has been added.
Nog even... ze zijn 'al' bij 10.5.8. 8)

Let op... Niet upgraden naar deze versie als je Snow Leopard draait. Blijf bij de vorige versie als die werkt, was bij mij het geval.
Downgraden terug naar 1.4 heeft geen zin, werkt dan ook niet meer.

Geen ViewNX voorlopig voor mij dus...

Dat Nikon maar op mag schieten met Snow Leopard support inderdaad.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo okt 21 2009 3:01 pm

Nikon Transfer is naar 1.5.1 voor de D3s. Je zult die maar kopen en net een nieuwe Mac hebben. Dan ben je in de aap gelogeerd.

Overigens is Apple al bijna bij OS-X 10.6.2 (er zijn al 3 seeds uitgebracht voor developpers) en zo blijft Nikon achter de feiten aanlopen. Ik begrijp dat werkelijk niet van zo'n club die weet dat veel fotografen een Mac gebruiken. Waarom kan Adobe het wel met zijn hele CS en Nikon met zijn kleine progjes niet :?:

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Audion
Forumlid
Forumlid

Bericht door Audion » wo okt 21 2009 3:30 pm

MvBoetzelaer schreef:Nikon Transfer is naar 1.5.1 voor de D3s. Je zult die maar kopen en net een nieuwe Mac hebben. Dan ben je in de aap gelogeerd.
In de aap gelogeerd ben je natuurlijk niet helemaal, je kunt altijd de beelden via een card reader inlezen en dan in Photoshop CS4's RAW Converter importeren, alleen als je liever met de Nikon programma's wil werken (zoals ik, vanwege de betere RAW conversie door Nikon zelf), dan grijp je inderdaad op dit moment mooi mis... :oops:

yoyo

Bericht door yoyo » wo okt 21 2009 3:32 pm

Dus toch maar een Microsof Windhoos systeem kopen dan... 8)

Groet,
yoyo
(die ook wel eens naar McDonalds heeft gekeken, maar gewoon steeds lekker bij Microsof Windhoos blijft...)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 21 2009 3:40 pm

yoyo schreef:..yoyo
(die ook wel eens naar McDonalds heeft gekeken, maar gewoon steeds lekker bij Microsof Windhoos blijft...)
:mrgreen:

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: View NX 1.5.0 geotagging

Bericht door gijs sandberg » wo okt 21 2009 3:45 pm

LS,
Ik heb een kleine test gedaan voor het geotaggen vanuit een GPX logbestand.
De locaties kwamen er nog niet goed uit.
Als iemand het ook probeert lees ik graag het resultaat.
Een voordeel van ViewNX is dat je per fotobestand kan bepalen of de gps informatie toegevoegd moet worden,
andere opties zijn wat kaler dan andere software voor synchronisatie.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo okt 21 2009 6:00 pm

yoyo schreef:Dus toch maar een Microsof Windhoos systeem kopen dan... 8)
No way... daarvoor heeft een Mac toch veel teveel voordelen t.o.v. een Windows ding. :D
MvBoetzelaer schreef:Waarom kan Adobe het wel met zijn hele CS en Nikon met zijn kleine progjes niet :?:
Dit is het gevolg van de keuze om pas te testen en aan te passen op nieuwe besturingssysteem versies als deze zijn uitgekomen en niet op beta's. Vanuit de techniek verdedigbaar maar vanuit gebruikersoogpunt zeker niet.
Wachten met updaten dus als Nikon Software 'bedrijfskritisch' is voor je. En Leopard werkt ook nog steeds prima hoor in zo'n geval. :-)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo okt 21 2009 7:34 pm

yoyo schreef:Dus toch maar een Microsof Windhoos systeem kopen dan... 8)

Groet,
yoyo
Nope,
De Windowsversies van Nikon Software zullen pas vanaf maandag (donderdag om Windows 7 te kopen en vrijdag om de test PC's te installeren) getest gaan worden op Windows 7. Als de ervaringen met de Mac maatgevend zijn, dan komen de Windows 7 compatibel versies over een maand of 3. Nou werkt de halve Windowswereld nog op XP en is niet erg voornemens om snel naar Windows 7 over te gaan :lol: . In de praktijk zal het over 3 maanden dus wel vroeg genoeg zijn voor de early Windows adopters.
Windows heeft wel het voordeel dat het over het algemeen vriendelijker is voor "oude software" dan OS-X, dus de aanpassingen zullen minder drastisch hoeven zijn.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za okt 24 2009 3:38 pm

Onno schreef:
Support for Mac OS X version 10.5.8 has been added.
Nog even... ze zijn 'al' bij 10.5.8. 8)

Let op... Niet upgraden naar deze versie als je Snow Leopard draait. Blijf bij de vorige versie als die werkt, was bij mij het geval.
Downgraden terug naar 1.4 heeft geen zin, werkt dan ook niet meer.

Geen ViewNX voorlopig voor mij dus...

Dat Nikon maar op mag schieten met Snow Leopard support inderdaad.
Onno, dus als ik het goed begrijp moet ik dus niet de meest recente versie van viewnx downloaden op mijn zojuist aangeschafte iMac? Heb jij dan misschien nog de oude versie, want die kan ik nu volgens mij niet meer downloaden van de site van Nikon.

flitslicht

Re: View NX 1.5.0 geotagging

Bericht door flitslicht » za okt 24 2009 5:36 pm

gijs sandberg schreef:LS,
Ik heb een kleine test gedaan voor het geotaggen vanuit een GPX logbestand.
De locaties kwamen er nog niet goed uit.
Als iemand het ook probeert lees ik graag het resultaat.
Een voordeel van ViewNX is dat je per fotobestand kan bepalen of de gps informatie toegevoegd moet worden,
andere opties zijn wat kaler dan andere software voor synchronisatie.
Groeten, GIjs
Met mijn Garmin GPX log vind ViewNX 52 en 4, dat is ergens in de zee voor Hoek van Holland terwijl ik de foto in Amsterdam maak. Als ik het met een NMEA bestand uit mijn PDA probeer komt hij tot 52 graden 21 minuten en 4 graden 54 minuten. Dat is ongeveer 400 meter vanaf de plek waar ik de foto genomen heb. Nog niet erg indrukwekkend :lol:

Met het programma dat ik zelf gemaakt heb is dat gewoon net zo nauwkeurig als de GPS data zelf. Bovendien zet dat progje nu de twee dichtstbijzijnde straten in het 'description' IPTC veld :mryellow: . Die data haal ik uit de Garmin .img bestanden. Nu moet ik alleen nog met polygonen leren te werken en dan kan ik ook vaststellen in/op welk land, plaats, meer, rivier etc. ik ben. Dan ook nog de kompasrichting opnemen en dan ben ik heel dichtbij de heilige graal dat er automatisch vermeld wordt wat er op de foto staat ipv waar de camera zich bevindt. Jammer in dat opzicht is wel dat de scherpstelafstand niet goed wordt weergegeven in de exif; die staat per lens meestal op dezelfde afstand.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: View NX 1.5.0 en GeoTagging-GPS

Bericht door gijs sandberg » za okt 24 2009 7:30 pm

Beste F,
Ik heb soortgelijke problemen.
Ik heb de experts van Nikon gemailed, ze gaan eea. onderzoeken.
Ik houd je op de hoogte van de resultaten.
Alternatieven die ik gebruik zijn de programma's genaamd GpicSync en Geosetter; met betere resultaten.
Probleem is echter dat alleen de Nikon software zeker compatible is met alle Nikon NEF bestanden (wel of niet bewerkt met CaptureNX) , vandaar dat ik dat liever zou willen gebruiken.
Groeten, Gijs.

PS over bestanden:
Uit mijn Garmin Quest haal ik via Mapsource een .gdb bestand, dat kan via save-as omgezet worden naar GPX formaat.
Dat is weer input voor de synchronisatie-software.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo okt 25 2009 11:52 am

Mijn programma gebruikt Exiftool van Phil Harvey. Dat is een command line programma waar ik een schil omheen heb gebouwd. Werkt prima met alle NEFs (en voor zover ik weet ook alle andere RAW bestanden).

ViewNX laat het afweten op de decimalen. Een regel uit een NMEA bestand ziet er zo uit:
$GPRMC,151938.000,A,5221.5204,N,00454.1354,E,0.00,,241009,,,A*78
Ze negeren gewoon het decimale gedeelte van de minuten (dus na 5221 en 00454). Wat in je foto terecht komt is: N 52°21,000' (52°21'0,0") en E 4°54,000' (4°54'0,0").

In een GPX bestand heb je de volgende tag:
<trkpt lat="52.367485" lon="4.931967">
Hier doen ze hetzelfde, maar dan na 52 en 4. Wat in je NEF komt is dit: N 52°0,000' (52°0'0,0") en E 4°0,000' (4°0'0,0").
Wel vreemd, want als je alle moeite doet om die waarde te vinden, waarom zou je die decimalen er dan gaan afhalen? Is meer moeite dan ze eraan te laten zitten lijkt me.

Met mijn programma krijg ik het correcte: N 52°21,517' (52°21'31,0") en E 4°54,144' (4°54'8,6") in de NEFs. En het gaat nog volledig automatisch ook, zowel het downloaden van de foto's, het downloaden van het GPX logbestand én het taggen :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”