Raar probleempje met D3 + 70-200mm 2.8

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
Impressionist

Raar probleempje met D3 + 70-200mm 2.8

Bericht door Impressionist » vr okt 23 2009 11:30 am

Is iemand van de D3 bezitters bekend met het volgende probleempje:

Ik was aan het fotograferen op een bruloft. Ik had al een foto of 40 geschoten in een kerk, toen ineens bij het afdrukken van de volgende foto enkele volledig zwarten beelden werden gemaakt. Ik kreeg ook het idee aan het geluid van de sluiter te horen dat hij een hele sneller sluittijd had. Dit gebeurde twee keer achter elkaar. Daarna ging het gewoon weer goed. Maar na een aantal opname deed hij het nog enkele keren.

Zou dit een contact-verhaal zijn tussen lens en camera?
Dus dat de lens geen goed contact maakt met de camera? Want ik meende ook eens gezien te hebben dat de diafragmawaarden even versprong van 2.8 naar o, toen ik een beetje aan de lens rommelde.

Of is dit misschien een firmware-verhaal

Het gaat om een nieuwe Nikon D3, in combinatie met een Nikon 70-200mm f/2.8 VR.

Ik hoor graag van jullie

Groet

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Raar probleempje met D3 + 70-200mm 2.8

Bericht door Marten » vr okt 23 2009 11:51 am

Vreemd.
De eerste dingen waar ik aan denk:

wegschrijven naar de kaart(en) gaat niet goed. Goed merk kaarten gebruikt? Kaart(en) bijna vol?

buffer vol? Veel beelden per seconde ? Dat zal toch niet in een kerk.

contacten vet? schoonmaken. Heb je het ook met andere objectieven?

firmware? denk ik niet. Ik neem aan dat je de laatste versie hebt: 2.01

groet,
Marten

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » vr okt 23 2009 12:00 pm

Ik heb het wel gehad met de d700 icm de 70-200.
In mijn geval bleek de speling tussen het objectief en de camera de oorzaak te zijn. Wanneer ik de licht ten opzichte van elkaar draaide zag ik de camera-instelling drastisch veranderen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 23 2009 12:21 pm

Ik heb zelf wel eens sterk onderbelichte foto's gehad met een D1X en een 18-35mm lensje waarbij de weergave op de display geen diafragma aangaf. Lens eraf en er weer op was het probleem verholpen. Waarschijnlijk gewoon een contact probleem. Op de andere camera's van mij heeft die lens nooit problemen gegeven. Contacten in de camera versus lens is redelijk kritisch. Bij de minste en geringste storing heeft dit direct gevolgen in een verkeerde belichtingsoutput.

Contacten van nieuwe producten zijn voorzien van een "beschermlaagje" wat mogelijk nog teveel isoleert.
Vriendelijke groet, Léon Obers

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » za okt 24 2009 1:18 pm

Helaas, ik heb daar ook last van.... speling..erg vervelend, ik heb daardoor al vaak akties even niet vast kunnen leggen.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

BUG322

Bericht door BUG322 » za okt 24 2009 1:54 pm

Ik heb dit probleem met de tokina 28-70 F2,8 oud model dan verschijnt er F--- in je display.
Erg irritant. (weg met dat ding)
Maar ook met mijn 300MM F4 heb ik het in het begin weleens gehad de meting gaat dan als een jojo en je kunt dan nog wel afdrukken.
Als je telkens gaat voelen wat de speling is dan krijg je dat. Ook kan de boel er net niet goed vastgeklikt zitten.
Als laatste optie is de aanraking van de PSAM knop ik heb vaak gehad dat ik hem per ongeluk op M heb gezet of daar net tussen in door handelen met de camera.

Dit alles op mijn D50 waarvan ik verwacht dat er na 4 jaar toch wel wat meer speling op de mount aanwezig zal zijn als de nieuwste Pro D3.

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”