Donker

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jolyn

Donker

Bericht door Jolyn » za okt 24 2009 12:55 pm

Hallo allemaal,

Ik heb net sinds een maandje een Nikon d5000 en ben daar een beetje mee gaan fotograferen. Nu is me opgevallen als het het een beetje grauw weer is hij de de foto erg donker foto grafeerd. Vooral de lucht.
Nu weet ik niet goed hoe ik dit moet oplossen. Ik heb al een paar dingen geprobeerd zoals sluiter tijd. Diafragma. Iso. Maar het lukt mij niet helemaal.
Zou iemand mij kunnen helpen?

hier is een voorbeeld:
Afbeelding

iJoost

Re: Donker

Bericht door iJoost » za okt 24 2009 1:10 pm

Kijk naar het histogram. En belicht 'm dan zo dat het "berglandschap" ongeveer bij de rechterzijkant van het histogram weer op de grond komt.

En verder kun je met nabewerking ook nog wel het een en ander redden:

Afbeelding

(Mijn desktop is in reparatie. Dus deze nabewerking heb ik gedaan met het scherm van mijn laptop. Ik kan er dan ook geen "garantie" op geven, dit keer. ;-)

Kroontje

Bericht door Kroontje » za okt 24 2009 6:01 pm

Jammer dat er geen EXIF gegevens bij staan.

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 25 2009 1:08 pm

De automatische belichtingsmeter van een camera moet af en toe een handje geholpen worden. Je had in dit geval wat moeten overbelichten. Of de foto goed belicht is kan je zien door naar het histogram te kijken op je camerascherm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”