Beste instellingen in een sportzaal & vraag over diafra

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Tulp

Beste instellingen in een sportzaal & vraag over diafra

Bericht door Tulp » di nov 03 2009 8:25 pm

Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit eerder "professioneel" gefotografeerd waardoor ik een aantal vragen heb. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :):).

Ik doe aan een vechtsport en wou heel graag een fototoestel die een sport stand heeft. Uiteindelijk werd het de Coolpix P90... Daarover heb ik een aantal vragen:

1. Wat is de beste menu om te gebruiken als ik binnen een sportzaal foto's wil maken? In een sportzaal is er meestal minder licht dan het lijkt...
2. Wat is de beste menu/instelling om bewegende beelden te fotograferen? Is dat de continu van de continu menu of is de sport stand beter?
3. Ik neem aan dat ik de flitser in een sportzaal niet kan gebruiken om foto's te maken, hoe kom ik aan beste resultaat door ISO, diafragma en sluitertijd te wijzigen? Ik weet namelijk niet wat deze drie doen en waarvoor ze zijn. Heb op internet wat informatie gevonden maar ben er niet echt wijs van geworden.
4. Hoe kan ik in een sportzaal een foto maken waarbij ik alleen wil dat de persoon zelf scherp/goed zichtbaar is en bijvoorbeeld de personen op het achtergrond(tribune) niet?

Groetjes :):)

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Beste instellingen in een sportzaal & vraag over diafra

Bericht door JacTrum » vr nov 06 2009 5:39 pm

Ik denk dat het ontbreken van reacties veel te maken heeft met het feit dat er nauwelijks een oplossing voor je vraag is. Ik ken de Coolpix P90 niet, maar het is een compactcamera en daarmee heb je niet zo gek veel mogelijkheden om de filmgevoeligheid op te schroeven. Flitsen kan, maar alleen maar tot pakkumbeet een meter of drie.
De antwoorden op je vragen over ISO, diafragma en sluitertijd vereisen eerder een cursus dan een kort antwoord. Voor een compactcamera geldt in het algemeen: Gebruik geen tele (want dat maakt het objectief minder lichtsterk) dus ga zo dichtbij mogelijk. Experimenteer wat om te bekijken hoe hoog je de filmgevoeligheid kunt zetten zonder dat je te veel ruis krijgt (korrelige foto's) Je kunt ook wat experimenteren met het in- of uitschakelen van de flitser. Een foto waarbij je onderwerp scherp is en de achtergrond niet krijg je door een wat grotere (=lager getal) lensopening en wat inzoomen. Maar ik vrees eerlijk gezegd dat je niet de goeie camera hebt voor wat je wilt bereiken. Ik adviseer je eerst eens wat meer basisinformatie te bestuderen. Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 06 2009 6:05 pm

Eigenlijk een een P90 niet echt geschikt om onder zulke lastige omstandigheden goed te fotograferen. Het is toch het domein van de hoge ISO waarden en lichtsterke telezooms. Een P90 is een prima camera, maar niet voor dit soort werk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tulp

Bericht door Tulp » za nov 07 2009 12:16 am

Hallo Patric en Jac,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb al wat hulp gekregen waardoor ik nu de basis begrippen ken en ook een beetje kan toepassen. P90 is inderdaad niet "de camera" maar met wat handmatige instellingen bereik ik volgens mij wel wat ik heel graag wou bereiken. Voor mij ging het meest om het maken van scherpe foto's van een beweging. Omdat de camera een sluitertijd tot 1/2000 heeft kan ik dit bereiken zolang er genoeg licht is. Bij weinig licht heb ik wel wat problemen maar dat komt hopelijk ook goed als ik eenmaal de goeie iso waarde heb :).

Dat over wazige achtergrond, ik zag een aantal foto's met wazige achtergrond en vond dat mooi dus vroeg me af of ik dat met P90 ook kan. Het is me tot nu toe nog niet gelukt maar ik heb het ook niet vaak uitgeprobeerd dus zal dat eerst moeten doen.

Nogmaals bedankt voor jullie tips.

Groetjes :).

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 07 2009 12:53 am

Een vage achtergrond krijg je vooral door een groot diafragma te kiezen (kleine waarde, dus 2.8 of 4 of zo, geen 16!). Nu moet je dat sowieso wel kiezen als je een snelle sluitertijd wilt hebben.

Verder moet je flink inzoomen. Als je in het groothoekbereik werkt heb je niet snel een vage achtergrond (tenzij je vlak bij je onderwerp bent en de achtergrond relatief ver weg is).

Laat eens wat resultaten zien op het forum. Dan zijn er vast nog wel meer tips te geven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”