Fotograferen op Antarctica
Fotograferen op Antarctica
Vrijdag a.s. vertrek ik naar de gletchergebieden van Argentinië en Chili en vervolgens naar Antarctica.
Wie heeft ervaring met een trip als deze en kan me in het kort iets vertellen wat ik het beste mee kan nemen.
Nu heb ik ingepakt: D300, 17-55 f.28, 70-200 2.8 en de 35-70D 2.8 , een SB 800 , een pol.filter, een 1.7 converter, een statiefje en een Canon Ixus 75
Daarnaast een verrekijker, een mini-notebook (met Nikon Transfer en Capture NX) voor opslag en een beetje bewerken en reserve accu's
Maar ik vind het wel een heel gesjouw zeker als je bedenkt dat we met Zodiacs van en naar het vasteland worden gebracht.
Wat laat ik thuis?
Voor de duidelijkheid; er gaat nog een koffer en een volle trolley mee. Laarzen/bergschoenen/ kleding voor 3 klimaatzones.
Waar begin ik aan?
Wie heeft ervaring en wil me pb sturen?
Enkele praktische tips zijn ook welkom, belichting, pol.filter?
Vast bedankt
Pieter
-
Wie heeft ervaring met een trip als deze en kan me in het kort iets vertellen wat ik het beste mee kan nemen.
Nu heb ik ingepakt: D300, 17-55 f.28, 70-200 2.8 en de 35-70D 2.8 , een SB 800 , een pol.filter, een 1.7 converter, een statiefje en een Canon Ixus 75
Daarnaast een verrekijker, een mini-notebook (met Nikon Transfer en Capture NX) voor opslag en een beetje bewerken en reserve accu's
Maar ik vind het wel een heel gesjouw zeker als je bedenkt dat we met Zodiacs van en naar het vasteland worden gebracht.
Wat laat ik thuis?
Voor de duidelijkheid; er gaat nog een koffer en een volle trolley mee. Laarzen/bergschoenen/ kleding voor 3 klimaatzones.
Waar begin ik aan?
Wie heeft ervaring en wil me pb sturen?
Enkele praktische tips zijn ook welkom, belichting, pol.filter?
Vast bedankt
Pieter
-
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Fotograferen op Antarctica
De 35-70 kan weg thuisblijven lijkt me...
Ik zou graag nog iets als een 10-24 of 12-24 erbij stoppen.
Ik zou graag nog iets als een 10-24 of 12-24 erbij stoppen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Lekker op tijd dan dat je advies vraagtpieter29 schreef:Vrijdag a.s. vertrek ik naar de gletchergebieden van Argentinië en Chili en vervolgens naar Antarctica.

Ik zou de 35-70, de flitser, de verrekijker en de Canon thuis laten. Teveel spul staat het onbekommerd genieten blijkbaar nu al in de weg dus dan moet je keuzes maken.
En dit artikel http://www.bythom.com/bigtrip.htm goed lezen. Veel plezier alvast.
Als je je geheugenkaarten opnieuw gebruikt een externe usb-schijf voor backup. Of genoeg geheugenkaartjes zodat deze gelijk je backup zijn.
George
George
Geheel eens met het advies van Skippy en George013. Zorg dat je genoeg geheugenkaarten bij je hebt, dingen kosten geen drol meer en wegen "niets". Dan voldoende opgeladen accu's die je warm in een van je zakken tegen je lichaam kan houden. Als het koud is merk je dat meteen aan de gebruiksduur van de accu. Je zal de eerste niet zijn die dik 50% minder opnamen kan maken in zulke koude gebieden.
Last en dit vroeg je niet, nog een tip. Je weet dit ongetwijfeld al maar vergeet niet +1.7 to +2.0 EV belichtingswaarde correctie door te voeren in de sneeuwgebieden. Het sneeuw moet wit zijn en niet grauw. Ik bedoel dus niet dat je de foto's dermate moet overbelichten dat alles gaat clippen, integendeel want dan ben je de details kwijt.
Heel veel plezier en hoop dat je met een goede oogst terug komt,
ALE
Last en dit vroeg je niet, nog een tip. Je weet dit ongetwijfeld al maar vergeet niet +1.7 to +2.0 EV belichtingswaarde correctie door te voeren in de sneeuwgebieden. Het sneeuw moet wit zijn en niet grauw. Ik bedoel dus niet dat je de foto's dermate moet overbelichten dat alles gaat clippen, integendeel want dan ben je de details kwijt.
Heel veel plezier en hoop dat je met een goede oogst terug komt,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
En doe een sjaal om!
Michael
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Waterdichte rugzak zoals Lowepro Dryzone.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Bij -10 helpt een sjaal alleen niet hoornoogle schreef:En doe een sjaal om!
Michael

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Dûh...... Maar denk wel even goed na over je handschoenen. Je moet nog wel de mogelijkheid hebben om je camera een beetje redelijk te kunnen bedienen, maar het moet ook weer niet zo zijn dat je vingers er na een kwartier afvallen wegens bevriezing. Er zijn vast wel van die handige wanten waar je je vingers even uit kan steken om je camera te bedienen (maar waarschijnlijk heb je die allang aangeschaft gezien het feit dat je vrijdag al vertrekt)
Voor de rest zou ik die 35-70 ook gewoon thuis laten, voegt naar mijn idee helemaal niets toe aan wat je al hebt (dat gat tussen de 55 en 70 mm mis je toch niet)
Heel veel plezier, je gaat een reis maken die niet veel mensen maken, ik ben jaloers op je! Ben ook heel erg benieuwd naar het resultaat, en bij terugkomst weet je ook meteen waarom ijsberen geen pinguins eten
Grtz,
Michael
Voor de rest zou ik die 35-70 ook gewoon thuis laten, voegt naar mijn idee helemaal niets toe aan wat je al hebt (dat gat tussen de 55 en 70 mm mis je toch niet)
Heel veel plezier, je gaat een reis maken die niet veel mensen maken, ik ben jaloers op je! Ben ook heel erg benieuwd naar het resultaat, en bij terugkomst weet je ook meteen waarom ijsberen geen pinguins eten

Grtz,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
Beste mensen, het is inderdaad aan de late kant maar ik ben blij met jullie reacties.
Ik ga er maar eens mee aan de slag.
Dank aan allen
Pieter
Ik ga er maar eens mee aan de slag.
Dank aan allen
Pieter
In beweging blijven in de kou lijkt mij ook erg belangrijk.noogle schreef:Dûh...... Maar denk wel even goed na over je handschoenen. Je moet nog wel de mogelijkheid hebben om je camera een beetje redelijk te kunnen bedienen, maar het moet ook weer niet zo zijn dat je vingers er na een kwartier afvallen wegens bevriezing. Er zijn vast wel van die handige wanten waar je je vingers even uit kan steken om je camera te bedienen (maar waarschijnlijk heb je die allang aangeschaft gezien het feit dat je vrijdag al vertrekt)
Grtz,
Michael
Ik heb wel eens bij ongeveer -5°C gefotografeerd, maar daar werden mijn handen toch erg koud van, ook met wantjes aan. Terwijl ik daar veel minder last van had als ik onder omstandigheden aan het fietsen was. Dan had ik nergens last van.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb geen advies voor je, ben er nooit geweest en zal er ook wel nooit komen. Boven onze begroting.
Maar wens je heel erg veel plezier.
Maar wens je heel erg veel plezier.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Ik heb het hele gala aan hulpvaarduge tips, sneren en anderen gelezen.
Ik heb zelf ook wel eens de vraag willen stellen, maar NIET gedaan omdat de reis niet door gimg.
Als we nu alles op een rijtje zetten:
Wat heb je nodig voor een foto-reisje naar Noor/Zuid-pool?
Afgezien van de fotoapperatuur lijkt mij ook een kledingadvies zoinvol.
Wie kan beide aandragen?
Ik heb zelf ook wel eens de vraag willen stellen, maar NIET gedaan omdat de reis niet door gimg.
Als we nu alles op een rijtje zetten:
Wat heb je nodig voor een foto-reisje naar Noor/Zuid-pool?
Wie kan beide aandragen?
Willem.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik mag aannemen dat wanner je bij een dergelijke reis van boord mag/ga dat de reis organisatie voor de beschermende kleding zorgt. De gemiddelde Nederlander heeft geen kleding in de kast hangen waarmee je 10 minuten in het water overleeft (in Antarctica).wblink schreef: [...]
Wie kan beide aandragen?
Qua kleding aan boord en in Chili: winddicht en meerdere lagen kleding (tshirt, longsleeve, sweater, (wind dichte)jas. Dat isoleert beter dan een dikke trui en een jas. En het combineerd wat makkelijk als het weer een beetje mee zit.
Zorg er voor dat je je batterijen / accu's op je lijf draagt (onder je jas). Daar worden ze minder koud en gaat de lading langer mee. Zeker bij <0 temperaturen gaat de lading hard achteruit. Gebruik zogenaamde ziplock bags om je camera en lenzen in te doen bij overgang van temperaturen. Dat voorkomt condensvorming OP je apparatuur.