Nikkor 14-24mm F/2.8 - Scherpte op foto ligt onjuist

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
AlwinSitton

Nikkor 14-24mm F/2.8 - Scherpte op foto ligt onjuist

Bericht door AlwinSitton » wo nov 04 2009 9:40 pm

Ik heb zojuist een test gedaan met de 14-24 omdat ik niet helemaal tevreden ben over de scherpte.

100% Crop

Afbeelding

Ik heb scherpgesteld op het etiket van de onderste tube zalf. De D700 heb ik hierbij ingesteld op AF-S - Enkelpunts AF - F/9.0. Zoals je kunt zien is het niet scherp waar het scherp moet zijn. Ook heb ik geprobeerd om met de Fijnafstelling AF iets te bereiken, maar dit heeft ook niet mogen baten. Is dit nou front of back focus?

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikkor 14-24mm F/2.8 - Scherpte op foto ligt onjuist

Bericht door emiel » wo nov 04 2009 9:45 pm

doe even de echte test, photome zegt dat je scherp hebt gesteld op de bovenste tube. en 3 sec is nou ook niet echt een sluitertijd om dit soort testen mee te doen.

ajuus
emiel

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » wo nov 04 2009 9:46 pm

emiel schreef:doe even de echte test, photome zegt dat je scherp hebt gesteld op de bovenste tube. en 3 sec is nou ook niet echt een sluitertijd om dit soort testen mee te doen.

ajuus
emiel
Ja dat is dus het rare, nadat ik de foto heb gecropt ligt het scherpstelpunt volgens mn Capture NX heel ergens anders. Ik zal zo even kijken waar ik de front/back focus test heb gelaten.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo nov 04 2009 9:53 pm

.....nadat ik de foto heb gecropt.....

Let op: gebruik Scherpstelpunt tonen alleen bij beelden die niet zijn verbeterd. Wanneer u de functie scherpstelpunt tonen zou gebruiken nadat het beeld is gedraaid, rechtgezet of uitgesneden, of na het toepassen van de stappen fisheeye-objectief of vertekeningscorrectie, kan het scherpstelveld onjuist worden weergegeven'.

uit: handleiding Capture NX, hoofdstuk 23, menu weergave, bladzijde 229.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » wo nov 04 2009 10:12 pm

Afbeelding

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo nov 04 2009 10:19 pm

Dat laatste ziet er wel goed uit toch? Alleen zit je iets scheef t.o.v. het testblad.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » wo nov 04 2009 10:25 pm

remoss schreef:Dat laatste ziet er wel goed uit toch? Alleen zit je iets scheef t.o.v. het testblad.
Die ziet er inderdaad goed uit, naja het zal wel aan mij liggen :oops:

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo nov 04 2009 11:36 pm

AlwinSitton schreef:Ik heb zojuist een test gedaan met de 14-24 omdat ik niet helemaal tevreden ben over de scherpte.

100% Crop

Afbeelding

Ik heb scherpgesteld op het etiket van de onderste tube zalf. De D700 heb ik hierbij ingesteld op AF-S - Enkelpunts AF - F/9.0. Zoals je kunt zien is het niet scherp waar het scherp moet zijn. Ook heb ik geprobeerd om met de Fijnafstelling AF iets te bereiken, maar dit heeft ook niet mogen baten. Is dit nou front of back focus?
Scherpstellen op iets wits is vaak al lastig omdat daar weinig contrast in zit. Verder is er met de later gefotografeerde focus chart niet veel mis lijkt mij. Tenslotte: al zóu je een beetje front- of backfocus hebben, dat kun je bijstellen in je camera en bovendien is dat bij een UWA niet een heel persistent probleem. Blijft natuurlijk dat je het idee hebt dat je duur betaalde objectief niet perfect is...

Shortie

Bericht door Shortie » do nov 05 2009 10:24 pm

Volgens mij zit je aardig in de backfocus zowel bij de tubes als op de focuschart.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » vr nov 06 2009 12:30 pm

Ik zou ook zeggen dat je last van back focus hebt. Tussen 14 mm voor en 14 mm achter zit volgens mij toch wel verschil. Even nog een keer zo'n test plaatje maken maar dan pcies recht er voor. En even heel nauwkeurig kijken.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr nov 06 2009 12:52 pm

Bij die testkaart loopt het scherptevlak behoorlijk scheef over het papier. Dat kan komen doordat je er niet recht voorstaat, al lijkt het me nogal extreem.

Je kan het beste van statief werken, eerst een opname maken met contrast AF in live view, dan heb je in principe de absolute scherpte te pakken. Dan een opname maken met Single AF door eerst een paar keer scherp te stellen totdat de indicator zich niet meer verplaatst en de scherpstelling zich 'gesetteld' heeft.

Overigens heb ik bij de meeste objectieven dat de beste fine tune focusinstelling voor dichtbij en veraf iets anders is, net als voor verschillende zoominstellingen. Het gaat erom een zo goed mogelijk compromis te vinden. Met jouw groothoek ligt dat denkelijk in de middenpositie bij 18mm en op de meest gebruikte focusafstand, vermoedelijk oneindig.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo nov 15 2009 10:39 am

AlwinSitton schreef:
remoss schreef:Dat laatste ziet er wel goed uit toch? Alleen zit je iets scheef t.o.v. het testblad.
Die ziet er inderdaad goed uit, naja het zal wel aan mij liggen :oops:

Inderdaad...... :mrgreen:

Dit soort testen altijd vanaf een statief. Hou je rekening met bewegings onscherpte ?
Dit wordt al veroorzaakt terwijl je de ontspanknop indrukt.
Ook je sluitertijd in de gaten houden.....
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » vr feb 05 2010 10:26 pm

Yuul ontdekte ook een vreemde onscherpte op de precies een week geleden aangeschafte 14-24/2.8. Het merkwaardige was dat bij open diafragma er niet of nauwelijks een probleem was, maar bijvoorbeeld bij een diafragma van 8 bespeurde zij een sterke backfocus. Wat ook merkwaardig was, was dat op sommige foto's het centrum onscherp was en de buitenranden scherp, terwijl dat meestal omgekeerd is. Wij terug naar de leverancier. Wat bleek? Je houd het bijna niet voor mogelijk bij zo'n toch dure lens, één van de inwendige lenzen die met 3 schroefjes vast hoort te zitten, zat los en veranderde van plaats als de diafragmaring verdraaid werd .... Daarna een nieuw exemplaar gekregen en Yuul is thans helemaal in haar nopjes.

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

vanminnen

Bericht door vanminnen » vr feb 12 2010 9:50 pm

Ik zie bij de instellingen staan dat op AF-S stand wordt scherpgesteld. M.i.is het beter om op Manual scherp te stellen met dit soort testen. Ik heb een vermoeden (positief bedoeld) dat tijdens de test de camera gewoon op het middelpunt wordt scherpgesteld, dus op de ANWB gids. Ik stel zelf vaak scherp op het midden en m.b.v. de AF-Lock pas ik daarna de compositie aan. Vergeet ik de AF-L dan floept de scherpstelling weer mooi naar het midden van het beeld.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » za feb 13 2010 10:55 am

vanminnen schreef:Ik zie bij de instellingen staan dat op AF-S stand wordt scherpgesteld. M.i.is het beter om op Manual scherp te stellen met dit soort testen. Ik heb een vermoeden (positief bedoeld) dat tijdens de test de camera gewoon op het middelpunt wordt scherpgesteld, dus op de ANWB gids. Ik stel zelf vaak scherp op het midden en m.b.v. de AF-Lock pas ik daarna de compositie aan. Vergeet ik de AF-L dan floept de scherpstelling weer mooi naar het midden van het beeld.
als je de echte test wilt doen moet je juist niet manual focussen..... de test is er om de AF te corrigeren of om te zien dat af helemaal niet werkt....

ajuus
emiel

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”