macro lens ??

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
water-man

macro lens ??

Bericht door water-man » zo jan 21 2007 10:40 pm

wat is een goede lens voor mijn d70s om macro opnames te maken

heb nu alleen nog een 18-70

gr

mark

alfa156

Bericht door alfa156 » zo jan 21 2007 10:51 pm

dag Mark, als je ff zoekt hier op het forum zie je verschillende posts. Het ligt er maar helemaal aan wat je er voor wil uitgeven en wat je bedoeling is te fotograferen.

ML

Bericht door ML » zo jan 21 2007 10:53 pm

Ik vind de nikon 105mm macro een heel fijn objectief.
Natuurlijk is er nog meer op de markt maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

water-man

Bericht door water-man » zo jan 21 2007 11:18 pm

ik wil macro opnamen maken van de koralen in mijn zeeaquarium

moet dus wel door het glas heen

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » zo jan 21 2007 11:43 pm

Mark,

Neem dan de 60mm macro. Bij de langere macrolenzen zit je te ver van het glas af en krijg je snel last van reflecties. Met de 60 mm kun je met de lens tegen het (aquarium)glas aanzitten en heb je niet zoveel last meer van reflecties.
Mark, ik lees net dat je misschien een D40 hebt gekocht! Daar kunnen alleen AF-S objectieven op (als je ten minste autofocus wilt hebben). De 60 mm macro is in ieder geval geen AF-S objectief. Je kunt natuurlijk wel handmatig scherpstellen. Iets dat bij macro bovendien vaak handiger/beter werkt dan autofocus.

groet,

Karel

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 22 2007 8:12 am

" Over het algemeen zijn alle gebruikers van Nikon Nikkor Micro objectieven zeer tevreden over de kwaliteit. Vroeger werd de 105 veel gevraagd. Niet zo groot als de 200 en toch een redelijke werk afstand. Op dit moment met de huidige D serie camera’s wordt de 60 weer wat meer verkocht omdat men denkt dat die lens dan als een 90 te gebruiken is. Dat is dan ook wel zo, maar de werkafstand wordt er niet groter op. Het AF zoomobjectief 70-180 heeft eigenlijk geen concurrenten. Canon heeft wel een zoom-macro, maar die haalt geen oneindig. En is dus eigenlijk niet te vergelijken met de Nikon. En de Nikon wint het op scheidend vermogen en rand onscherpte. Minolta had een lichtsterke manuele macro zoom. Let wel de zoom is en blijft een zoom. Hij haalt het niet bij de vaste brandpunten. Als ik voor me zelf gewoon schoolcijfers zou geven voor de objectieven dan komt het er als volgt uit te zien:
De 60 AF krijgt een 9, de 105 AF krijgt een 8, de AIS 105 en 200 AF krijgen een 10, de 70-180 krijgt een 7,5. Van de nieuwe 105 AF-S VR verschijnen nu ook de eerste recensies. Men vindt hem net zo goed, of iets beter dan de oude 105 AFD."

citaat uit de macro publicatie op m'n site.

roemer

Bericht door roemer » wo jan 31 2007 5:51 pm

waarom niet de tamron 90 mm, superscherpe lens, doet qua glaswerk niet onder voor de nikons, echter wel qua prijs. Gebruik deze lens al zo'n 2 jaar tot volle tevredenheid op mijn D50 in combinatie met een SB600 + bracket.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”