Dagje kinderdijk

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rachel

Dagje kinderdijk

Bericht door Rachel » di nov 10 2009 8:53 pm

Afgelopen zondag, bij gelukkig prachtig weer, een dagje bij de molens wezen kijken..

Een heleboel slechte foto's gemaakt; veel overbelicht.. :(
Maar, in mijn ogen ook een aantal goede foto's! :D

Dus, hier 3 plaatjes van een mooie dag:

1.
Afbeelding
ISO: 200
Belichting: 1/50s
Diafragma: 25.0

2.
Afbeelding
(bewust de voorgrond scherp en de molens op de achtergrond onscherp)
Belichting: 1/500s
Diafragma: 9.0

3.
Afbeelding
Belichting: 1/1000s
Diafragma: 8.0

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoe ik eventuele verbeteringen kan maken..

D.Sauer
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Dagje kinderdijk

Bericht door D.Sauer » wo nov 11 2009 5:56 pm

zal ik dan maar mijn mening geven?
ik ben dan wel beginnend hobby fotograaf maar ik zie dat je nog steeds geen reactie hebt.
ik weet dus niet of ik net zulke mooie foto's gemaakt zou hebben.

#1 een heerlijk plaatje van een mooie zonnige dag. Het lijkt wel of de molen zelf niet helemaal scherp is.
#2 creatief om de voorgrond scherp en de molens onscherp te maken. ikzelf zou gekeken hebben om de voorgrond wat minder saai te maken en de molens dan nog onscherper.
#3 mooie foto maar hij is wat te blauw.
http://picasaweb.google.nl/Dick1273" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.

Rachel

Bericht door Rachel » wo nov 11 2009 7:09 pm

Bedankt!
Dat de molen op foto2 niet helemaal scherp is, dacht ik ook (wist het alleen niet zeker, kan dit zelf nog steeds niet altijd zien :s)
van foto3 was de lucht ook heel blauw, maar inderdaad voor het totaalplaatje misschien iets te blauw..
Gelukkig is dit altijd nog te herstellen in vele bewerkings programma's.. :)
Maar eerst de camera maar eens leren beheersen op de juiste manier.. Al die bewerkingsprogramma's is voor mij nog een ver van mijn bed show.. (camera zelf is nu nog ingewikkeld genoeg :oops: :))

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 12 2009 3:20 am

Tip van mijn kant: foto 1 is genomen met een diafragma van 25. Je probeer vast zoveel mogelijk scherp op de foto te krijgen. Allereerst is het de vraag of dat mooi is, maar daarnaast zorgt zo'n klein diafragma er juist voor dat je foto niet scherp is. Geen enkel objectief (dat ik ken) maakt nog echt scherpe foto bij zo'n diafragma. Probeer geen hogere waarde te kiezen dan f/16.

Kijk eens naar de grafiek van de Nikon 105mm VR Micro (ik heb maar wat gekozen, het had ook een ander objectief kunnen zijn):

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1

Het gaat om het plaatje onder de kop "MTF (resolution)".

Foto 3 is de beste. je had alleen beter een stapje naar rechts kunnen doen om de molen helemaal vrij te krijgen van het riet. Ik zou 'm ook iets anders aansnijden om ervoor te zorgen dat de molen niet precies in het midden staat. Ook de horizon mag best wat hoger, dus een stuk lucht weghalen zou ik zeggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ger k.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ger k. » do nov 12 2009 9:40 pm

Helaas, maar ik kan er niet een mooi vinden.
Waarom verberg je datgene wat er op moet komen achter een struik....
Je gaat naar Kinderdijk voor de molens.

1/1000 sec. voor een stilstaand object, wat daarmee helemaal donker wordt.
1/60 of 1/125 sec zou echt wel beter zijn, voorgrond scherp en molen scherp.
Of je wilt ons het riet laten zien en dan staat er toevallig ook nog die molen op.
Maar helaas ook de voorgrond is slecht zichtbaar.
Mijn advies is dan ook, heel veel foto's op diverse fora bekijken.
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » vr nov 13 2009 5:28 pm

Hoi Rachel,

Fotografie begint ergens en je hebt je eerste stap gezet dus de kop is er af.

Als ik jou was zou ik me nog helemaal niet druk maken om m'n camera, maar me concentreren op het onderwerp. En ook al is fotografie voor een heel groot deel emotie, als starter moet je eerst leren om de emoties te 'onder woorden te brengen'. Ga bij elke foto die je wilt tonen na waarom je hem zo mooi vind. Want ga d'r maar vanuit dat over smaak te twisten valt en dat schoonheid wel degelijk te vatten is in 'regeltjes'. Een goed begin voor een fotograaf zou een cursus kunstschilderen zijn, dan leer je waarom iets mooi is.

En laat je niet imponeren door al die dure camera's met onbetaalbaar glas en zo, de aantrekkelijkheid van een foto wordt echt niet bepaald door je apparatuur. Ook met een relatief simpele compact-camera kun je prachtige foto's maken.

Groetjes en veel succes verder.
Ruud

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 13 2009 5:39 pm

Een andere tip die ik vaak aan mensen geef: probeer een fotomaatje te vinden. Het is heel leerzaam om samen met iemand anders naar je foto's te kijken! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”