Flitskoppen versus flitsers
Flitskoppen versus flitsers
Voor het maken van studio-opnamen van stillevens van ca. 1 m2 en 40 cm hoog, met een D300 en de micro 105mm of de 70-200, zoek ik de juiste verlichting.
Alvorens mij te verdiepen in kwaliteit en gebruik eerst een praktische vraag.
De lichtopbrengst van flitskoppen zie ik uitgedrukt in Watt. 250, 400 etc. Flitsers kennen een richtgetal.
Is de lichtopbrengst van een SB 600 en SB 900 ook uit te drukken in Watt?
Dan ik beter beoordelen of ik kan volstaan met 2 stuks SB 600 naast mijn SB 900 en een commander. Lijkt mij net zo handig dan verder zoeken naar flitskoppen en voeding.
De opstelling wordt slechts spaarzaam gebruikt en mogelijk op verschillende locaties.
Wie geeft richting aan deze vraag, dan kan ik weer verder. Geld speelt ook een rol gezien het geringe gebruik, maar matige spullen wil ik niet, dan zet ik deze ambitie liever uit mijn hoofd.
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
Alvorens mij te verdiepen in kwaliteit en gebruik eerst een praktische vraag.
De lichtopbrengst van flitskoppen zie ik uitgedrukt in Watt. 250, 400 etc. Flitsers kennen een richtgetal.
Is de lichtopbrengst van een SB 600 en SB 900 ook uit te drukken in Watt?
Dan ik beter beoordelen of ik kan volstaan met 2 stuks SB 600 naast mijn SB 900 en een commander. Lijkt mij net zo handig dan verder zoeken naar flitskoppen en voeding.
De opstelling wordt slechts spaarzaam gebruikt en mogelijk op verschillende locaties.
Wie geeft richting aan deze vraag, dan kan ik weer verder. Geld speelt ook een rol gezien het geringe gebruik, maar matige spullen wil ik niet, dan zet ik deze ambitie liever uit mijn hoofd.
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Flitskoppen versus flitsers
Voor stillevens van die afmeting wil je een onderwerp ook mooi verlicht hebben. Dat wil zeggen niet met direct hard licht met scherpe schaduwranden wat uit een puntlichtbron komt zoals Nikon flitsers en elk ander opsteek flitsertje, maar heb je eigenlijk een softbox nodig.
Het is mij niet bekend of je die kleine flitsertjes ook in een softbox kunt steken, maar je verliest al gauw zodanig veel licht, dat je waarschijnlijk niks kunt aanvangen met die Nikon opsteek flitsers. Dus neem je toevlucht tot een of ander goedkoop Chinees studio lampsetje van rond de € 600,- wat meestal compleet is met 2 lampkoppen, 2 statieven, een softbox, een paraplu en een draadloos ontsteek setje. Merken:
- Falcon Eyes
- Jinbei
- Linkstar
Het is mij niet bekend of je die kleine flitsertjes ook in een softbox kunt steken, maar je verliest al gauw zodanig veel licht, dat je waarschijnlijk niks kunt aanvangen met die Nikon opsteek flitsers. Dus neem je toevlucht tot een of ander goedkoop Chinees studio lampsetje van rond de € 600,- wat meestal compleet is met 2 lampkoppen, 2 statieven, een softbox, een paraplu en een draadloos ontsteek setje. Merken:
- Falcon Eyes
- Jinbei
- Linkstar
Vriendelijke groet, Léon Obers
Merk: Elinchrom
DIGITALE D - LITE COMPACTFLITS UNIT 400 Ws
FLITSBUIS
INSTELLAMP
BESCHERMKAP
5 METER SYNCHRONISATIEKABEL
NETSNOER
Dit lijkt mij wel iets, en dan twee stuks. Plu's box, statief kan ik later samenstellen.
Hier is geen losse voedingsunit nodig? Netsnoer per unit in de doos.
Speelt mijn SB 900 desgewenst een rol bij een opstelling?
Met 5 meter syn-kabel, dan maar niet draadloos. Twee units rechtstreeks met de D300 verbinden? Bestaat er een soort Nikon verdeelblokje.
Is de synchronisatie bij een kabelverbinding per definitie geregeld? Bij draadloos kan je de nodige denkfouten maken (voorflits).
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
DIGITALE D - LITE COMPACTFLITS UNIT 400 Ws
FLITSBUIS
INSTELLAMP
BESCHERMKAP
5 METER SYNCHRONISATIEKABEL
NETSNOER
Dit lijkt mij wel iets, en dan twee stuks. Plu's box, statief kan ik later samenstellen.
Hier is geen losse voedingsunit nodig? Netsnoer per unit in de doos.
Speelt mijn SB 900 desgewenst een rol bij een opstelling?
Met 5 meter syn-kabel, dan maar niet draadloos. Twee units rechtstreeks met de D300 verbinden? Bestaat er een soort Nikon verdeelblokje.
Is de synchronisatie bij een kabelverbinding per definitie geregeld? Bij draadloos kan je de nodige denkfouten maken (voorflits).
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
De output van studioflitsers wordt/werd gemeten in Watt/Seconde. Een flitser van 100Ws geeft dan eenzelfde belichting als een gloeilamp van 100 Watt bij een belichtingsduur van 1 seconde. Tegenwoordig hanteert men als het goed is Joule als eenheid. Verder wordt het richtgetal van opzetflitsertjes tegenwoordig vaak opgegeven bij een zoomstand van 105mm terwijl vroeger 35mm gebruikelijk was. Bij studioflitsers is de opgegeven lichthoeveelheid ook niet betrouwbaar omdat fabrikanten verschillende meetmethoden hanteren.
Studioflitsers geven het licht rondom af terwijl opzetflitsers het naar voren uitwerpen via een reflector en een fresnell lens. Daarom geven die laatste een ander resultaat als je ze in een softbox plaatst. Een groot voordeel van studioflitsers is dat ze gemaakt zijn om softboxen etc. te monteren, wat bij die opzetflitsertjes erg lastig is, hoewel niet onmogelijk. Automatische belichting met het CLS systeem bij studiofotografie biedt in mijn ogen geen voordelen, wel nadelen.
Een tijd geleden heb ik een keer het verschil gemeten tussen een Nikon SB 80DX, een Metz 60CT en een Broncolor monoblock van 375 Ws.
Met gebruik van een zilveren paraplu op een afstand van 2 meter:
375 Ws monoblock - f 11.6
Metz 60 CT - f 8.6
Nikon SB-80DX - f 5.6.4
Direct:
375 Ws monoblock - f 22.3
Metz 60 CT - f 16.7
Nikon SB-80DX @ 35mm zoom - f 11.5
Nikon SB-80DX @ 105mm zoom - f 16.3
Studioflitsers geven het licht rondom af terwijl opzetflitsers het naar voren uitwerpen via een reflector en een fresnell lens. Daarom geven die laatste een ander resultaat als je ze in een softbox plaatst. Een groot voordeel van studioflitsers is dat ze gemaakt zijn om softboxen etc. te monteren, wat bij die opzetflitsertjes erg lastig is, hoewel niet onmogelijk. Automatische belichting met het CLS systeem bij studiofotografie biedt in mijn ogen geen voordelen, wel nadelen.
Een tijd geleden heb ik een keer het verschil gemeten tussen een Nikon SB 80DX, een Metz 60CT en een Broncolor monoblock van 375 Ws.
Met gebruik van een zilveren paraplu op een afstand van 2 meter:
375 Ws monoblock - f 11.6
Metz 60 CT - f 8.6
Nikon SB-80DX - f 5.6.4
Direct:
375 Ws monoblock - f 22.3
Metz 60 CT - f 16.7
Nikon SB-80DX @ 35mm zoom - f 11.5
Nikon SB-80DX @ 105mm zoom - f 16.3
Een belangrijk verschil voor mij. Mijn onderwerpen zijn vaak voorzien van tekst en scherptediepte is dan belangrijker dan sfeer.
Dus. twee koppen van 400 Watt.
met vriendelijke groet
Cees
Dus. twee koppen van 400 Watt.
met vriendelijke groet
Cees
- Léon Obers
- Forumlid
@Cees
Prima opzet met die Elinchrom. Alleen snap ik je opgave niet om een statief later samen te stellen? Die lampkoppen kunnen alleen op een lampstatief staan, dus zul je die er direct bij moeten nemen (zolang je niet zelf reeds over lampstatieven beschikt). Voor het gemak zou ik er altijd een draadloos ontsteeksetje bij kopen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Struikelen over een in de weg zittende synchroonkabel is erg vervelend, met bovendien kans dat je een statief omtrekt.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... igger.html
Voor studioflitsers (voeding met doorlus van 240V met de ontvanger):
De ontvanger hang je dan aan een van de lampkoppen, de andere flitser flitst mee op de ingebouwde fotocel (slave). Met voorflits heb je met een radio trigger niks te maken. Zou je de SB-900 er nog bij willen gebruiken, dan niet vanaf je camera (licht rechtstreeks geeft geen mooie uitlichting), en kan eveneens ontstoken worden via de slave functie.
Prima opzet met die Elinchrom. Alleen snap ik je opgave niet om een statief later samen te stellen? Die lampkoppen kunnen alleen op een lampstatief staan, dus zul je die er direct bij moeten nemen (zolang je niet zelf reeds over lampstatieven beschikt). Voor het gemak zou ik er altijd een draadloos ontsteeksetje bij kopen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Struikelen over een in de weg zittende synchroonkabel is erg vervelend, met bovendien kans dat je een statief omtrekt.
Voor studioflitsers (voeding met doorlus van 240V met de ontvanger):
De ontvanger hang je dan aan een van de lampkoppen, de andere flitser flitst mee op de ingebouwde fotocel (slave). Met voorflits heb je met een radio trigger niks te maken. Zou je de SB-900 er nog bij willen gebruiken, dan niet vanaf je camera (licht rechtstreeks geeft geen mooie uitlichting), en kan eveneens ontstoken worden via de slave functie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Koop ook goede stevige statieven en vooral niet van die kleintjes, dan gaat het spul omvallen. Kijk naar de Manfrotto 004.
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: sync
Cees,
re: Met 5 meter syn-kabel, dan maar niet draadloos. Twee units rechtstreeks met de D300 verbinden? Bestaat er een soort Nikon verdeelblokje.
Bedenk dat het eenvoudiger kan: laat de interne flits op de kamera de flitsblokken ontsteken, de meeste studioflitsers hebben een slaaf-functie ingebouwd.
Een pure kabelverbinding kan wenselijk zijn in bijzondere omstandigheden (denk aan andere flitsenden, veel omgevingslicht etc.).
Groeten, GIjs
re: Met 5 meter syn-kabel, dan maar niet draadloos. Twee units rechtstreeks met de D300 verbinden? Bestaat er een soort Nikon verdeelblokje.
Bedenk dat het eenvoudiger kan: laat de interne flits op de kamera de flitsblokken ontsteken, de meeste studioflitsers hebben een slaaf-functie ingebouwd.
Een pure kabelverbinding kan wenselijk zijn in bijzondere omstandigheden (denk aan andere flitsenden, veel omgevingslicht etc.).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Statieven
Eerst maar eens de flitskoppen beoordelen. Een klemstatief en een wandelstok met driepoot kan ik deels gebruiken.
Aanvullen met beter spul. Moet ook eens kijken naar het plafond, dit is van (fraai) kachelhout, je kan er dus iets op klemmen of er in schroeven.
Gebruik bestaande flitser
SB900 op slave, licht, draad of radio??
Komt tijd komt raad.
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
Eerst maar eens de flitskoppen beoordelen. Een klemstatief en een wandelstok met driepoot kan ik deels gebruiken.
Aanvullen met beter spul. Moet ook eens kijken naar het plafond, dit is van (fraai) kachelhout, je kan er dus iets op klemmen of er in schroeven.
Gebruik bestaande flitser
SB900 op slave, licht, draad of radio??
Komt tijd komt raad.
met vriendelijke groet
Cees Eikelenboom
Elinchrom is perfect, ik zou dan voor de Ranger Quadra AS gaan. Dit vanwege zijn portabiliteit en flexibiliteit. Ook 400W, draadloos (radio triggers), en ga zo maar door. Een nadeel hebben ze wel, de prijs.... Ik wist het wel en zou zeggen, sparen...
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
dan wel voor de A koppen....ik meen 60 euro meer dan de S
flashduration is aanzienlijk hoger.
prima set verder, heb de boel sinds kort in bezit. het is superlicht en portable....idd sparen.
softboxen e.d. van elinchrom zijn compatible dmv een reflector adapter a 69 euro
de reflectors geven zo ook al een mooi contrastvol beeld af trouwens
let wel asymetrisch 2:1
een extra kable van 3 meter is aan te bevelen.
en mocht je niet mobiel gaan werken voldoen een paar mooie dlights ook al.
steek je licht eens op bij fotoflits in oostzaan !
Arend....
flashduration is aanzienlijk hoger.
prima set verder, heb de boel sinds kort in bezit. het is superlicht en portable....idd sparen.
softboxen e.d. van elinchrom zijn compatible dmv een reflector adapter a 69 euro
de reflectors geven zo ook al een mooi contrastvol beeld af trouwens
let wel asymetrisch 2:1
een extra kable van 3 meter is aan te bevelen.
en mocht je niet mobiel gaan werken voldoen een paar mooie dlights ook al.
steek je licht eens op bij fotoflits in oostzaan !
Arend....
Koop dan gelijk drie flitskoppen ipv twee, dan heb je er na de eerste sessie nog twee overAcorn schreef:Statieven
een wandelstok met driepoot kan ik deels gebruiken.

Je hebt niets aan flitskoppen zonder goede statieven, maar daar kom je snel genoeg achter

- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat betreft het gebruik van je SB900 tegelijk met de studioflitsers; ik heb zelf een SB600 en die trigger ik met een cactus V4 setje die goed betaalbaar zijn. Mijn studioflitsers allebei op slave en alles gaat dan tegelijk af.
Als ik alleen mijn studioflitsers gebruik dan gebruik ik een kabel naar een van de flitsers (en de andere op slave stand) maar liever trigger ik een van de studioflitsers met een Falcon Eyes radio trigger (en de andere flitser wederom op slave).
Als ik alleen mijn studioflitsers gebruik dan gebruik ik een kabel naar een van de flitsers (en de andere op slave stand) maar liever trigger ik een van de studioflitsers met een Falcon Eyes radio trigger (en de andere flitser wederom op slave).
- prol
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
lastolite Easybox plus skyport en wat flitsers ( sb 900, sb 800)
werkt prima.
werkt prima.
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop
Waarom moeilijk doen en veel geld uitgeven aan flitsers als je ook met continulicht kunt werken.
Het zijn stillevens en deze staan of liggen lekker stil te wezen.
Voor veel minder geld ,en als je een beetje inventief bent zelf te fabriceren, te koop met daglichtlampen.
Kun je gelijk je lichtval goed bepalen en eventueel aanpassen.
Het zijn stillevens en deze staan of liggen lekker stil te wezen.
Voor veel minder geld ,en als je een beetje inventief bent zelf te fabriceren, te koop met daglichtlampen.
Kun je gelijk je lichtval goed bepalen en eventueel aanpassen.