Mijn eerste portret sessie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Guy

Mijn eerste portret sessie

Bericht door Guy » zo nov 15 2009 6:27 pm

Bij deze mijn eerste portret sessie.

Ben benieuwd hoe jullie vinde hoe ik het eraf heb gebracht heb een aantal tips van ALE gebruikt (thanks).
Ook ben ik natuurlijk benieuwd naar verbeter punten?

Heb deze in een kamer in mijn huis gemaakt waar wel enig licht door het raam naar binnen kwam.
links heb ik een wit laken neergehangen en via daar de flits laten komen en ook soms via het plafond.

Nou daar gaat ie dan ;)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

deze vonden we samen ondaks de schaduw plekken toch erg geslaagd
6
Afbeelding

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Mijn eerste portret sessie

Bericht door jtimmer » zo nov 15 2009 6:48 pm

Mijn mening is dat foto 6 " ondanks" de schaduwen de beste foto uit deze serie is.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » zo nov 15 2009 6:51 pm

Guy,

Zelf ben ik nog niet zo ver gekomen als jou (modelfotografie) en ik zal ook niet te kritisch commentaar geven.
Als ik eerlijk ben vind ik de foto's erg wit overkomen waarschijnlijk is dit te verwijten aan je Witbalans en het afstemmen van het flitslicht ten opzichten van het bestaande licht.
Let ook op wat je van het model afsnijd bij de compositie, bijvoorbeeld de elleboog bij foto 1.

succes. :)
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Guy

Bericht door Guy » zo nov 15 2009 7:28 pm

theshadow schreef:Guy,

Zelf ben ik nog niet zo ver gekomen als jou (modelfotografie) en ik zal ook niet te kritisch commentaar geven.
Als ik eerlijk ben vind ik de foto's erg wit overkomen waarschijnlijk is dit te verwijten aan je Witbalans en het afstemmen van het flitslicht ten opzichten van het bestaande licht.
Let ook op wat je van het model afsnijd bij de compositie, bijvoorbeeld de elleboog bij foto 1.

succes. :)
helaas was die elleboog net niet op de foto:s kwam ik later achter maar toch geplaatst.
euh witbalans op auto gezet.. en de meeste in RAW menu van PS op flash gezet

@ jtimmer kan je misschien dan ook vertellen hoe wat en waarom de rest nie goed is volgens jou? want met dit schiet ik weing op

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo nov 18 2009 12:43 am

Ik vind het een prachtige serie portretten van een heel erg mooi model! De presentatie hier vindt ik ietsjes minder, beetje klein en mag iets meer naverscherpt (of de kwaliteit van de jpg's is wat laag). Poses, blik, haar, kleding, make-up allemaal heel mooi. Erg knap hoe je mooie vormen van haar gezicht in zo'n serie op verschillende manieren laat uitkomen, super! Alleen de kleur weet ik niet, maar dat is een kwestie van smaak. Een beetje te warm door het gele licht... maar zeker prachtig!!

Guy

Bericht door Guy » wo nov 18 2009 8:11 am

Boldey schreef:Ik vind het een prachtige serie portretten van een heel erg mooi model! De presentatie hier vindt ik ietsjes minder, beetje klein en mag iets meer naverscherpt (of de kwaliteit van de jpg's is wat laag). Poses, blik, haar, kleding, make-up allemaal heel mooi. Erg knap hoe je mooie vormen van haar gezicht in zo'n serie op verschillende manieren laat uitkomen, super! Alleen de kleur weet ik niet, maar dat is een kwestie van smaak. Een beetje te warm door het gele licht... maar zeker prachtig!!
heej,

bedankt voor het compliment!
het gele licht is alleen maar gebruikt bij de eerste 2 foto's de rest nie en was een probeersel ;)
zal ook volgende keer mijn witbalans eens op flash zetten inplaats van auto kijken wat dat doet.

greetzz

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo nov 18 2009 8:28 am

5 portrettten in landscapemode [ bewust ? ]
op zich niet slecht want kan een leuk effect meegeven aan je foto's
in landscape heb je al niet veel ruimte verticaal en ik zie dat boven het hoofd nog wel wat ruimte is om te zakken ;-)
krapper aansnijden

gebruik volgende keer een grijskaart...wel zo makkelijk en voor weinig te koop.

de elleboog op foto 1 is al gezegd maar oksels zijn in mijn ogen alleen mooi als ze ook goed geschoren zijn.
oogt wat zwart her en der...en maakt het voor mij niet echt mooi.

bij 4 e 5 loopt het zwart behoorlijk dicht....[ haar ]

de laatste foto is het voor mij wel..schaduwen geven een mooi effect. rechterzijde had iets meeropgelicht mogen zijn.

let volgende keer op BH bandje...voor zover het kan werk ze weg achter kleding of laat ze zakken dat ze niet in beeld komen.

mis wel scherpte her en der maar voor je eerste portret shoot helemaal zo slecht nog niet

Arend

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo nov 18 2009 10:12 am

Veel is hierboven al gezegd,
Mooi model en ze kan mooi kijken en poseren

In de nabewerking is er nog wel wat te halen denk ik, scherpte, kleurbalans, harde kleuren/contrasten…
Maar de lichtomstandigheden zijn erg lastig, natuurlijk licht icm flitser

Aan je camera en lens kan het niet liggen, lekker in NEF schieten en oefenen…
1 zou ik nog een keer overdoen (arm net wel in beeld), lichtbron rechts is super gedaan
Oja heb haar/foto trouwens al een keer in zwart-wit omgezet, beetje lichter maken en USM :-)))

4 en 5 zijn ook leuk, vooral haar links of rechts van het midden blijven houden!
:wink:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Guy

Bericht door Guy » wo nov 18 2009 12:27 pm

Arend-ho schreef:5 portrettten in landscapemode [ bewust ? ]
op zich niet slecht want kan een leuk effect meegeven aan je foto's
in landscape heb je al niet veel ruimte verticaal en ik zie dat boven het hoofd nog wel wat ruimte is om te zakken ;-)
krapper aansnijden

gebruik volgende keer een grijskaart...wel zo makkelijk en voor weinig te koop.

de elleboog op foto 1 is al gezegd maar oksels zijn in mijn ogen alleen mooi als ze ook goed geschoren zijn.
oogt wat zwart her en der...en maakt het voor mij niet echt mooi.

bij 4 e 5 loopt het zwart behoorlijk dicht....[ haar ]

de laatste foto is het voor mij wel..schaduwen geven een mooi effect. rechterzijde had iets meeropgelicht mogen zijn.

let volgende keer op BH bandje...voor zover het kan werk ze weg achter kleding of laat ze zakken dat ze niet in beeld komen.

mis wel scherpte her en der maar voor je eerste portret shoot helemaal zo slecht nog niet

Arend

Heej Arend,

bedankt voor de reactie hier kan ik wat mee:D

de landschap mode kwam ik later dachter haha toen dacht ik oh ja die moet ik even terug zetten dus vandaar niet bewust dus.

ja de elleboog ik weet het haha baalde er zelf ook erg van hoor want vond hem wel een van de mooiere en ja dat van die oksels zal ik der even vertellen haha:P

en op de dingetjes die nu gezegd worden en die ik zelf zie als fout kan ik alleen maar leren en ga er vast op letten volgende keer :D:D

en een grijskaart ga ik maar eens aanschaffen dan en eens in verdiepen hoe dat werkt.

Greetzz

Guy

Bericht door Guy » wo nov 18 2009 12:29 pm

SwederD70 schreef:Veel is hierboven al gezegd,
Mooi model en ze kan mooi kijken en poseren

In de nabewerking is er nog wel wat te halen denk ik, scherpte, kleurbalans, harde kleuren/contrasten…
Maar de lichtomstandigheden zijn erg lastig, natuurlijk licht icm flitser

Aan je camera en lens kan het niet liggen, lekker in NEF schieten en oefenen…
1 zou ik nog een keer overdoen (arm net wel in beeld), lichtbron rechts is super gedaan
Oja heb haar/foto trouwens al een keer in zwart-wit omgezet, beetje lichter maken en USM :-)))

4 en 5 zijn ook leuk, vooral haar links of rechts van het midden blijven houden!
:wink:
Heej ook jij bedankt voor de reactie

ja 1 gaat zeker een keer over ze komt over tijdje weer:D en dan neemt ze een vriendin mee dus dat is ook mooie meegenomen!

USM??? verklaar u nader haha

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo nov 18 2009 3:02 pm

Hallo Guy,

Zoals Arend-HO al aangaf scheelt het gebruik van een grijskaart veel correctie werk. Nog beter / flexibeler ben je door gebruik te maken van X-Rite ColorChecker Passport.

Ik heb hier een stukje geschreven hoe je kleurzweem- en/of kleurcorectie kunt oplossen in Photoshop CS3 of CS4.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo nov 18 2009 4:36 pm

yup...de x-rite werkt helmaal goed. het is even een aanschaf maar zou nu al niet meer zonder willen.

Arend

Guy

Bericht door Guy » do nov 19 2009 4:55 pm

ALE en Arend,

bedankt voor de tips ik ga er zeker wat mee doen en binnenkort de modelfotografie workshop daar hoop ik ook veel te leren wat ik dan ook weer kan gebruiken :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”