Ik zit met de volgende technisch vraag:
- Ik wil een object van 2 x 2 cm, en slechts 1 tot 2 mm diep
- zo goed als of zo veel mogelijk beeldvullend fotograferen
- op een speciale camera met een sensor 6 mm breed bij 4,5 mm hoog
- waarbij de voorkant van de lens op een afstand van ongeveer 40-120 cm vanaf het te fotograferen voorwerp vast in een opstelling geplaatst wordt.
De camera heeft een NIKON vatting. Welk NIKON objectief (dankjewel Hans) zou hiervoor geschikt zijn?
Op dit moment gebruiken we een NIKON 70-300 met Macro functie, op 300 mm, op ongeveer 1 meter van het object. Maar dat geeft nog niet het juiste (beeldvullende) resultaat.
Jullie advies zou enorm gewaardeerd worden! Ik kom er zelf niet meer uit!
Rekenen met Afstanden en Objectieven
Re: Rekenen met Afstanden en Objectieven
Dat valt inderdaad niet met huis tuin en keuken berekeningen aan te tonen. Grootste probleem is het vaststellen van de positie van het hoofsbrandpuntsvlak van een objectief. In het soort opstelling dat wordt gevraagd zijn de interne parameters van het optische systeem dermate van invloed dat de aanname van de dunne lenEnformules niet meer afdoende is.
Ik zal er nog eens over nadenken, en bij een goede ingeving hierop terugkomen.
Vraag valt uiteen in 2 delen:
- wat is verstandig objectief qua beeldhoek?
- onder welke diafragmering is bij deze beeldhoek de scherptediepte minimaal 2 mm?
Ik zal er nog eens over nadenken, en bij een goede ingeving hierop terugkomen.
Vraag valt uiteen in 2 delen:
- wat is verstandig objectief qua beeldhoek?
- onder welke diafragmering is bij deze beeldhoek de scherptediepte minimaal 2 mm?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste B,
Vreemde snuiters die Renkummers (of hoe noem je die, grapje)
Als ik de vraag goed lees zoek je een afbeeldingsmaatstaf van 1:3 tot 1:4 (Onderwerp 20mm op een sensor van 6 mm) en een onderwerpsafstand van ruim 40 cm tot 1 meter.
Vor mijn gevoel (zonder te gaan rekenen) heb je een brandpunt van 200 mm of meer nodig.
Heb je al getest of tussenringen hulp bieden?
Bedenk wel dat vele lenzen smokkelen met de brandpuntafstand in het macro-bereik, vaak wordt de f daar wat korter.
Over scherptediepte: dit is altijd een probleem met Macro, de voornaamste factor zijn de afbeeldingsmaatstaf en het diafragma, niet de brandpuntsafstand of de beeldhoek.
Groeten, Gijs
Vreemde snuiters die Renkummers (of hoe noem je die, grapje)
Als ik de vraag goed lees zoek je een afbeeldingsmaatstaf van 1:3 tot 1:4 (Onderwerp 20mm op een sensor van 6 mm) en een onderwerpsafstand van ruim 40 cm tot 1 meter.
Vor mijn gevoel (zonder te gaan rekenen) heb je een brandpunt van 200 mm of meer nodig.
Heb je al getest of tussenringen hulp bieden?
Bedenk wel dat vele lenzen smokkelen met de brandpuntafstand in het macro-bereik, vaak wordt de f daar wat korter.
Over scherptediepte: dit is altijd een probleem met Macro, de voornaamste factor zijn de afbeeldingsmaatstaf en het diafragma, niet de brandpuntsafstand of de beeldhoek.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik heb het heel snel even geprobeerd met mijn 105VR. Eerst een papiertje geknipt van ongeveer 2,2cm hoog. Aangezien de doelsensor 4,5 mm hoog is en een DX sensor 15,8mm moest het papiertje ongeveer een derde van de hoogte van het beeld innemen.

De lens rust met de zonnekap op een lineaal van precies 40cm lang (schaduw zichtbaar) terwijl de afstand van dat punt tot de statiefmoer zo'n 21cm is, dus de statiefmoer is 61cm boven het papiertje. Je hebt met 40 tot 120cm dan genoeg ruimte naar boven en beneden voor de fijnafstelling lijkt me.

De lens rust met de zonnekap op een lineaal van precies 40cm lang (schaduw zichtbaar) terwijl de afstand van dat punt tot de statiefmoer zo'n 21cm is, dus de statiefmoer is 61cm boven het papiertje. Je hebt met 40 tot 120cm dan genoeg ruimte naar boven en beneden voor de fijnafstelling lijkt me.
Dankjewel Gijs!
Ik ga eerst eens met een tussenringen of een balg aan de slag om te zien of daarmee het resultaat behaald kan worden!
Bomendokter
Ik ga eerst eens met een tussenringen of een balg aan de slag om te zien of daarmee het resultaat behaald kan worden!
Bomendokter
Dankjewel F!
Tof dat je de moeite nam om het zelf te proberen! Ik ga je optie van de 105 VR meenemen in mijn test, nu nog even iemand in de buurt opsnorren die zo een lens een dagje kan missen.
Superbedankt!
Bomendokter
Tof dat je de moeite nam om het zelf te proberen! Ik ga je optie van de 105 VR meenemen in mijn test, nu nog even iemand in de buurt opsnorren die zo een lens een dagje kan missen.
Superbedankt!
Bomendokter