Thialf Heerenveen Wereldbeker november 2009

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
HenkvT

Thialf Heerenveen Wereldbeker november 2009

Bericht door HenkvT » di nov 17 2009 10:10 pm

01 Annette Gerritsen

Afbeelding

02 Jan Smeekes

Afbeelding

03 Ireen Wüst

Afbeelding

04 Bob de Jong

Afbeelding

Afgelopen weekend in Thialf Heerenveen geweest. Voor mij de zoveelste keer maar voor de eerste keer met mijn Nikon D5000 en een geleend Nikon Af-S 70-300 objectief in dit schaatsparadijs.
Ondanks dat het lastig is om met dit objectief binnen te komen, ben ik er toch in geslaagd een aantal foto's te maken. :wink:

Zoals uit de foto's blijkt, ben ik aan het "spelen" geweest met de witbalans en de ISO-waarde.
Het aanwezige kunstlicht bleek lastig genoeg te zijn. :?:

Ik ben benieuwd naar jullie kritieken en reacties op deze foto's, die overigens de eerste zijn die ik op dit forum plaats.

krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Thialf Heerenveen Wereldbeker november 2009

Bericht door krizz » di nov 17 2009 10:24 pm

Het zijn idd, zeer slechte omstandigheden. Onderwerp op snelheid en weinig licht :evil: .Ik zag dat je een 70-300mm hebt gebruikt dit is niet echt een lichtgevoelig objectief. Maar goed over de foto's met jou apparatuur en de omstandig heden vind ik dat je toch nog redelijke foto's hebt gemaakt.
Klinkt misschien niet erg positief maar je hebt volgens mij wel het onderste uit de kan gehaald.
Een laagstand punt vind ik zelf altijd wel mooi bij sport foto's maar dat gaat een beetje lastig vanuit het publiek ook lopen de horizons een beetje scheef.

Gr Krizz

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » di nov 17 2009 10:43 pm

De foto’s zijn verschrikkelijk onderbelicht.
De witte weerkaatsing van het ijs en licht heeft waarschijnlijk de lichtmeter in de war gestuurt en een hogere sluitertijd aangegeven dan werkelijk juist is.
Je ziet het ook in het histogram, rechts is een hele tijd niks….
Maak de foto’s lichter in PS, levels corrigeren …scheelt echt ENORM!!

In camera volgende keer wat belichtingscorrectie toepassen….

Zijn ze wat lichter dan komt 03 Ireentje (de mooiste) en anetje veel beter tot haar recht…. :wink:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

HenkvT

Bericht door HenkvT » do nov 19 2009 4:03 pm

krizz schreef:Het zijn idd, zeer slechte omstandigheden. Onderwerp op snelheid en weinig licht :evil: .Ik zag dat je een 70-300mm hebt gebruikt dit is niet echt een lichtgevoelig objectief. Maar goed over de foto's met jou apparatuur en de omstandig heden vind ik dat je toch nog redelijke foto's hebt gemaakt.
Klinkt misschien niet erg positief maar je hebt volgens mij wel het onderste uit de kan gehaald.
Een laagstand punt vind ik zelf altijd wel mooi bij sport foto's maar dat gaat een beetje lastig vanuit het publiek ook lopen de horizons een beetje scheef.

Gr Krizz
Krizz, dank voor je kritiek! Wat betreft een laag standpunt, ben ik het met je eens. Alleen is het in Thialf niet mogelijk een laag standpunt in te nemen.
Ten eerste heb je te maken met een tribune met afscheiding en vervolgens heb je de "vangrails" waar vallende schaatser (zoals Marianne Timmer het afgelopen weekend :( ) in belanden.

Wat betreft scheve horizons, denk ik dat dit niet aan de orde is. De foto's zijn genomen vanuit de zuidbocht en de rijders kwamen vanaf het rechte stuk deze bocht in.
Ik vermoed dat een scheve horizon dan niet is te voorkomen.

Maar als er een methode is dit te voorkomen of te corrigeren, dan hoor/lees ik dit natuurlijk graag.

HenkvT

Bericht door HenkvT » do nov 19 2009 4:08 pm

SwederD70 schreef:De foto’s zijn verschrikkelijk onderbelicht.
De witte weerkaatsing van het ijs en licht heeft waarschijnlijk de lichtmeter in de war gestuurt en een hogere sluitertijd aangegeven dan werkelijk juist is.
Je ziet het ook in het histogram, rechts is een hele tijd niks….
Maak de foto’s lichter in PS, levels corrigeren …scheelt echt ENORM!!

In camera volgende keer wat belichtingscorrectie toepassen….

Zijn ze wat lichter dan komt 03 Ireentje (de mooiste) en anetje veel beter tot haar recht…. :wink:

SwederD70,

Ook jij bedankt voor je kritiek!
Wat betreft de belichting, witbalans en iso ben ik enorm aan het proberen geweest. De foto's die ik geplaatst heb, zijn het maximale wat ik qua kwaliteit kon behalen :( .
De lichtomstandigheden zijn erg lastig, terwijl de schaatsers hoge snelheden (tot tegen de 60 km per uur :shock: ) hebben.
Met langere sluitertijden kreeg ik teveel bewegingsonscherpte.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”