Flitsers achtergronddoek en toebehoren
Flitsers achtergronddoek en toebehoren
Hallo
Nu de winter aan de deur staat wil ik mij eens gaan verdiepen in het stuk portret fotografie . Nu heb ik laatst met een vriendin van me een tryout gedaan om te kijken hoe dat bevalt en hoe dat een beetje in zijn werk gaat . Al snep liep ik tegen de lamp met het stuk belichting waar daardoor een berg schaduw ontstond waar ik eigenlijk niet om gevraagd heb .
Nu heb ik eens op het internet gekeken wat er allemaal qua verlichting en achtergrond doeken te krijgen is , en dat is enorm veel . Kan mij iemand vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan ? Het mag natuurlijk niet al te veel gaan kosten en vraag me af wat een beetje en goed materiaal is om mee te beginnen . Heeft iemand tips voor mij ?
Ik ben pas begonnen met portret fotografie en ben me daar een beetje in het verdiepen .
m.v.g.
Gregor
Nu de winter aan de deur staat wil ik mij eens gaan verdiepen in het stuk portret fotografie . Nu heb ik laatst met een vriendin van me een tryout gedaan om te kijken hoe dat bevalt en hoe dat een beetje in zijn werk gaat . Al snep liep ik tegen de lamp met het stuk belichting waar daardoor een berg schaduw ontstond waar ik eigenlijk niet om gevraagd heb .
Nu heb ik eens op het internet gekeken wat er allemaal qua verlichting en achtergrond doeken te krijgen is , en dat is enorm veel . Kan mij iemand vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan ? Het mag natuurlijk niet al te veel gaan kosten en vraag me af wat een beetje en goed materiaal is om mee te beginnen . Heeft iemand tips voor mij ?
Ik ben pas begonnen met portret fotografie en ben me daar een beetje in het verdiepen .
m.v.g.
Gregor
- Robbes
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Flitsers achtergronddoek en toebehoren
Hallo Gregor,
Kijk 's op http://www.rittz.com/nl/studiofotografi ... rafie.html.
Daar kun je wel wat tips en trucs vinden.
gr
Rob
Kijk 's op http://www.rittz.com/nl/studiofotografi ... rafie.html.
Daar kun je wel wat tips en trucs vinden.
gr
Rob
http://www.robghijsen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een hele nuttige en duidelijke link Rob, ook dank namens mij.
vrgr
Tiny

vrgr
Tiny
Rob
Harstikke bedankt dit heeft mij al een eind in de richting geholpen .
m.v.g.
gregor
Harstikke bedankt dit heeft mij al een eind in de richting geholpen .
m.v.g.
gregor
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Laat nu net de volgende Nikon Club bijeenkomst over dit onderwerp gaan. Wat let je wordt clublid:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18#p273818
Uit de tekst:
Marco zal vertellen en laten zien hoe hij een fotomodel belicht en waarom hij gebruik maakt van meerdere lichtbronnen.
Waar hoor je allemaal op te letten bij portret- en modelfotografie?
Werken met één of meerdere "flitsers, lichtvormers, lichtopstellingen.
Gelegenheid om zelf ook aan het werk te gaan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... Lid_worden
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18#p273818
Uit de tekst:
Marco zal vertellen en laten zien hoe hij een fotomodel belicht en waarom hij gebruik maakt van meerdere lichtbronnen.
Waar hoor je allemaal op te letten bij portret- en modelfotografie?
Werken met één of meerdere "flitsers, lichtvormers, lichtopstellingen.
Gelegenheid om zelf ook aan het werk te gaan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... Lid_worden
- Jaap Driest
- Forumlid
- Contacteer:
In de nieuwe Zoom.nl staat een gebruikersreview van een heel eenvoudige set van Falcon Eyes.
Koppen van 200 Ws.
Kosten 200 euro.
In de set flitsers, softboxen en statieven.
Ik heb een vergelijkbare set en ben er tevreden mee, hoewel sommigen hier op het forum gruwen van het merk.
Voor het uitlichten van modellen voldoet ie prima. Als je meer wilt, komt ie tekort.
Radiografische trigger moet je erbij kopen.
Je kunt natuurlijk een heel eind komen met doeken voor de achtergrond (vaak wordt fleece gebruikt, want dat kreukt niet zo), maar ik heb onlangs een set met achtergrondpapier erbij gekocht.
Ik gebruik trouwens ook vaak een set van twee reportageflitsers (SB600 en SB900) met paraplu in plaats van de studioflitsers. Veel minder gesleep.
Vooral als ik ze moet meeslepen, gaat dat veel makkelijker.
Koppen van 200 Ws.
Kosten 200 euro.
Ik heb een vergelijkbare set en ben er tevreden mee, hoewel sommigen hier op het forum gruwen van het merk.
Voor het uitlichten van modellen voldoet ie prima. Als je meer wilt, komt ie tekort.
Radiografische trigger moet je erbij kopen.
Je kunt natuurlijk een heel eind komen met doeken voor de achtergrond (vaak wordt fleece gebruikt, want dat kreukt niet zo), maar ik heb onlangs een set met achtergrondpapier erbij gekocht.
Ik gebruik trouwens ook vaak een set van twee reportageflitsers (SB600 en SB900) met paraplu in plaats van de studioflitsers. Veel minder gesleep.
Vooral als ik ze moet meeslepen, gaat dat veel makkelijker.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Volgens mij is het getoonde setje echt net niet genoeg. je kan beter wat meer geld uitgeven; elke Euro extra komt de duurzaamheid en flitskracht ten goede.Jaap Driest schreef:In de nieuwe Zoom.nl staat een gebruikersreview van een heel eenvoudige set van Falcon Eyes.
Koppen van 200 Ws.
Kosten 200 euro.
Er staan trouwens wel hele slechte foto's bij dat artikel. De meeste zijn slecht uitgelicht, en veelal ook flink onderbelicht. Kan natuurlijk, want ze vragen een lezer van Zoom.nl om het te testen (je kan je opgeven voor zo'n gebruikerstest). Maar als je ziet wat deze meneer normaal doet (hij schiet veel foto's in de studio van een vriend van hem), dan mag je toch wel enige kunde verwachten.
Mij heeft het in ieder geval niet overtuigd.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Gregor,
Je moet niet beginnen met geld uitgeven.
Als je wilt experimenteren is het beter te starten met een cursus of experimenten met vrienden (niet als onderwerp).
Studio-fotografie is een vak apart (vergeleken met real-life of buiten-fotografie).
Mijn ervaringen zijn ook beperkt, maar de beste investeringen zijn o.a. geweest
-kijken hoe anderen zoiets doen (cursus/meewerken/workshops).
-boeken lezen
-aanschaf van piepschuim platen als reflectiescherm.
-tip: begin niet met personen (portret) maar met stillevens, die klagen niet)
Groeten,Gijs
PS met meerdere schrijvers hierboven kan ik het grondig oneens zijn.
Je moet niet beginnen met geld uitgeven.
Als je wilt experimenteren is het beter te starten met een cursus of experimenten met vrienden (niet als onderwerp).
Studio-fotografie is een vak apart (vergeleken met real-life of buiten-fotografie).
Mijn ervaringen zijn ook beperkt, maar de beste investeringen zijn o.a. geweest
-kijken hoe anderen zoiets doen (cursus/meewerken/workshops).
-boeken lezen
-aanschaf van piepschuim platen als reflectiescherm.
-tip: begin niet met personen (portret) maar met stillevens, die klagen niet)
Groeten,Gijs
PS met meerdere schrijvers hierboven kan ik het grondig oneens zijn.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do nov 26 2009 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Mooi. Dan kunnen we nu beginnen met een mooie discussie.gijs sandberg schreef:PS met meerdere schrijvers hierboven kan ik het grondig oneens zijn.

Met welke schrijvers/punten ben je het niet eens Gijs?
Ik ben het overigens, heel saai, wel met je eens dat meer kennis opdoen voordat je geld uit gaat geven heel zinvol is. En gebruik maken van de kennis van anderen is daar een zeer belangrijk onderdeel van!
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Patrick,
Op het gevaar af dit topic te laten ontsporen...
-radio triggers kunnen (wellicht, soms) nuttig zijn, maar voor velen niet nodig.
vaak kan je met een kabel vooruit, vele studio-flitsers hebben een ingebouwde slave-unit.
-je moet een onderscheid maken tussen portret en studio-fotografie:
ze kunnen samenvallen maar je moet zien
-studio-fotografie, waarbij de fotoraaf het licht zelf kan controleren, in tegenstelling tot buiten
-portret fotografie, het vastleggen van mensen
-natuurlijk is alle waar naar zijn geld, ik heb een tijd geleden ook een set flitsertjes aangeschaft : dit moet je nooit via internet doen, wie ooit een plastic (china) setje in handen gehad heeft laat dat links liggen, mijn huisdealer adviseerde een (betaalbare) iets steviger set en die voldoet.
-over het tijdschrift Zoom en andere publicaties met zogenaamde reviews heb ik me binnenskamers al uitgelaten (censuur) (ik ben hoofdredacteur van het clubblad geweest...)
-over kosten en aanschaffen: je kan gemakkelijkk een ton uitgeven, maar als je niet weet wat je wilt is het allemaal zinloos en/of verspilling.
Groeten, GIjs
Op het gevaar af dit topic te laten ontsporen...
-radio triggers kunnen (wellicht, soms) nuttig zijn, maar voor velen niet nodig.
vaak kan je met een kabel vooruit, vele studio-flitsers hebben een ingebouwde slave-unit.
-je moet een onderscheid maken tussen portret en studio-fotografie:
ze kunnen samenvallen maar je moet zien
-studio-fotografie, waarbij de fotoraaf het licht zelf kan controleren, in tegenstelling tot buiten
-portret fotografie, het vastleggen van mensen
-natuurlijk is alle waar naar zijn geld, ik heb een tijd geleden ook een set flitsertjes aangeschaft : dit moet je nooit via internet doen, wie ooit een plastic (china) setje in handen gehad heeft laat dat links liggen, mijn huisdealer adviseerde een (betaalbare) iets steviger set en die voldoet.
-over het tijdschrift Zoom en andere publicaties met zogenaamde reviews heb ik me binnenskamers al uitgelaten (censuur) (ik ben hoofdredacteur van het clubblad geweest...)
-over kosten en aanschaffen: je kan gemakkelijkk een ton uitgeven, maar als je niet weet wat je wilt is het allemaal zinloos en/of verspilling.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk dat het belangrijkste hierboven al gezegd is: verzamel informatie, kijk wat je wilt en koop dan pas iets.
Wat je dan koopt hangt helemaal van je wensen af. Of het nu een set reportageflitsers met paraplu'tjes is, een goedkope studio starterskit van Chinese makelij of een set dure studiolampen koopt maakt denk ik niet zoveel uit, zolang jij er je ding maar mee kunt doen.
Ik heb een jaar geleden een eenvoudige set van Falcon Eyes gekocht, de SS-200F, blijkbaar dezelfde die nu in de Zoom besproken wordt. Het is een van de goedkoopste sets, allemaal plastic en niet echt veel vermogen maar voor wat ik wil goed genoeg. Ik heb er al heel veel hondenportretten mee gemaakt, gezichtsportretten en foto's van kinderen (tot -kleine- groepsfoto's met 4 kinderen). Ook heb ik de set een keer meegesleept naar het openingsfeest van een kinderdagverblijf om daar foto's te maken van ouders en hun kinderen in klederdracht (niet dat dat laatste nu echt mijn ding is maar ik heb er wel weer veel van geleerd). Ik heb er dus voor die 200 euro al een hoop lol van gehad maar best kans dat een ander met andere wensen deze set weggegooid geld vindt.
In ieder geval succes met het vergaren van informatie en met je uiteindelijke keuze. En als je vragen hebt is dit forum daar zeker een goede plaats voor.
Wat je dan koopt hangt helemaal van je wensen af. Of het nu een set reportageflitsers met paraplu'tjes is, een goedkope studio starterskit van Chinese makelij of een set dure studiolampen koopt maakt denk ik niet zoveel uit, zolang jij er je ding maar mee kunt doen.
Ik heb een jaar geleden een eenvoudige set van Falcon Eyes gekocht, de SS-200F, blijkbaar dezelfde die nu in de Zoom besproken wordt. Het is een van de goedkoopste sets, allemaal plastic en niet echt veel vermogen maar voor wat ik wil goed genoeg. Ik heb er al heel veel hondenportretten mee gemaakt, gezichtsportretten en foto's van kinderen (tot -kleine- groepsfoto's met 4 kinderen). Ook heb ik de set een keer meegesleept naar het openingsfeest van een kinderdagverblijf om daar foto's te maken van ouders en hun kinderen in klederdracht (niet dat dat laatste nu echt mijn ding is maar ik heb er wel weer veel van geleerd). Ik heb er dus voor die 200 euro al een hoop lol van gehad maar best kans dat een ander met andere wensen deze set weggegooid geld vindt.
In ieder geval succes met het vergaren van informatie en met je uiteindelijke keuze. En als je vragen hebt is dit forum daar zeker een goede plaats voor.