Voor mij was 21 november de dag dat ik bij Gijs ben langs geweest. Het was een reuze interessante dag, die door Gijs op een voortreffelijke wijze was georganiseerd.
Het begon dus met koffie.
1

Na een rondje waarin een ieder zich voorstelde konden we met verschillende opstellingen aan de slag. Maar ik zat gelijk met een probleem. Een horloge met een model auto, of een aardbei op een vork konden mij niet boeien. Of deze opstelling nog wel.
2

Ik verwachte eigenlijk een stuk theorie over het belichten van verschillende onderwerpen. Maar dat bleef uit. We konden gewoon onder het toeziend oog van Gijs en zijn kornuiten aan de slag in een aantal vaste opstellingen.
Maar er moet natuurlijk wel heel wat ingesteld worden voordat je jouw foto kunt maken.
3

4

5

Er werd wel heel wat uitgelegd, maar soms hoor en zie je het niet.
6

Uiteindelijk maak je dan je foto.
7

8

Na een heerlijke lunch werden we ‘s middags in de gelegenheid gesteld een jonge dame te fotograferen. Maar tot mijn grote schrik was dat lieve kind beplakt met goudkleurig papier. Maar dat was nog niet het ergste, maar ze moest ook nog eens een houding aannemen van een pop. Nadat zij door Gijs in de juiste houding was gezet kregen we allemaal de gelegenheid haar te fotograferen. Dat werden dus allemaal foto’s die zeker niet veel van elkaar zullen verschillen. Ik heb uit mijn serie één foto gehaald en die op verschillende manieren bewerkt.
Eigenlijk wel zo leuk. Of ze ook nog mooi zijn...........

9

10

11

12

13

En nog een poging, maar dan uit een andere hoek met mijn eigen flitser.
Het begrip witbalans ben ik maar vergeten, want je zoekt toch naar een bepaalde sfeer in je foto’s.
14

Wat leukere foto’s, maar ik mis eigenlijk wat ‘toplicht’. Haar haar is van boven wat donker.
15

16

Uiteindelijk is het toch deze foto geworden die mij meer kan boeien dan die levende ‘pop’.
Dan toch liever maar een echte pop! Ik bedoel dus de foto! Of ben ik nu helemaal de kluts kwijt.
Of als zij nu eens echt was dan ...........................
Ze doet mij denken aan...................
Maar waarom ben ik haar naam vergeten. Maar het is ook alweer zo lang geleden.
‘meisjes met rooie haren
die kunnen .............’
Jullie snappen het al. Ik overzag al die ‘poppen’ toch wel met gemengde gevoelens.
17

Maar het is deze foto van Maureen die mij weer terugbracht naar de manier waarop ik zo graag mag fotograferen. Ze weet dat ik foto’s staat te maken, maar probeert de aanwijzingen van Frans op te volgen. En dat geeft een prachtig spontaan moment.
18

Al met al is het wel een heel interessante dag geworden en ben ik zeer onder de indruk gekomen van wat Gijs Moonen wel allemaal niet in zijn fotostudio heeft staan en geïnstalleerd.
En dat zijn modelfotografie bij mij geen waardering kon vinden ligt meer aan mij. Ik begon me gewoon steeds ongemakkelijker te voelen met het kijken naar z’n levende pop. Ik fotografeer mensen liever in een meer ontspannen sfeer.
En als laatste nog een fototje gemaakt met mijn beroemde Nikon Coolpix P6000

19

Die doet het toch prachtig.

Bij mijn vertrek kreeg ik van Gijs nog een viertal pakjes (monsters) mee met een aantal A4 foto bladen. Die hebben mij wel een CAS bezorgt. Een zgn. Canon Aankoop Syndroom.
Al heel lang aarzel ik om nu eens een goede fotoprinter aan te schaffen, en ik kan me nu bijna niet meer beheersen. Want ik denk dat ik ga voor de Canon Pixma Pro 9000.
Al met al kijk ik toch terug op een geslaagde dag waar ik Gijs en de NCN erg dankbaar voor ben.